› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Hvilken tal har i brugt i jeres guidemasters
- Dette emne har 19 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af rigo. This post has been viewed 933 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. november 2008 kl. 20:13 #4250
rigoDeltager- Super Nova
Mit nye Qcam, har svært at arbejde godt med Guidemaster, guiden går fint når først det er igang, men at calibrate N S W Ø er FUCK og tager LANGT tid, og til tider næsten umulige at få den proces overstået, noget som tog 30sek. med mit webcam/shoestringNOGEN gode BUD why ????Hvad har i udfyldt med tal i jeres guidemasters ??? Det er lidt træs at man fra qcam side ikke har lidt retnings tal at gå efter, der må være fler der har det problem.Lige nu kan jeg ikke få den til at gør det rigtig overhovedetOg man skal også klik fler gange på en stjerne når den skal calibrate N S W Ø, og det er lidt underlige syndes jeg, med mit gammel system, var et klik nok. Jeg kan så vælge vælg selv stjerne, men så tager den en hotpixel 95% af tidenLidt underlige sådan et cam har hotpixel, mit webcam har ingen overhovedet
21. november 2008 kl. 21:12 #4257
tommy.frank- Super Giant
Hvad med at bruge Maxim når du nu har det. Der skal du kun kalibrere en gang på en klar stjerne, og så kompensere den selv for dec. Og så tager det ca. et minut at kalibrere, og kører genialt godt med Qcam5mono.
Mvh. Tommy21. november 2008 kl. 21:37 #4261
rigoDeltager- Super Nova
Hej Tommy
jo det kan du har ret i, men jeg har været så glad for guidemaster. Men fik lidt hjælp af Kim over mobilen, med noget rigtig indstillinger/tal, så skal det lige prøves først. Ellers må man finde på noget andet sender.Når det virker så vil jeg lave nogen skærmdump til min hjemmeside af de forskelige indstillinger…21. november 2008 kl. 23:12 #4268
rigoDeltager- Super Nova
Så guider skidet hvis ret godt,,, Kim viste lige de rigtig tal. Også det at man sætter den bin 2 er helt vild meget beder. hotpixel bliver små og stjerner bliver større, NICE NICE nok 🙂
22. november 2008 kl. 00:41 #4283
rigoDeltager- Super Nova
hmmm driller lidt endnu,,, laver lidt ovale stjener, hele tiden ens look. hmmm
22. november 2008 kl. 01:08 #4290
rigoDeltager- Super Nova
En ny lille indstilling her og der i guidemaster/montering vægt, og en ny calibration, så fik jeg stor set helt runde stjerner på de sidste to 700sek. exp. Alt er skrevet ned/sat huske mærker, så er man klar til næste god aften. Så det belv til en ren test guide aften. Der er ellers helt klart der ude nu, meget flot. Men damn det er syg koldt, godt man har et hus at stå i, bare 5min. som det tager mig at pakke ned / holde ved det kolde metal, så begynder man at ryste.
Nå vil i seng, arbejde kalder i morgen.23. november 2008 kl. 14:18 #4375
k_holstDeltager- Nova
Sad lige og læste lidt på Guidemasters hjemmeside http://www.razyboard.com/system/index.php?id=Guidemaster
Nyeste version er: 2.0.25 betaDrift align er under udvikling, men skulle virke – Det skal prøves!Der ER faktisk en akustisk alarm, der dog ikke virker pt.23. november 2008 kl. 17:54 #4386
mogensDeltager- Super Nova
23. november 2008 kl. 21:13 #4416
rigoDeltager- Super Nova
OK, der er kommet ny GM. Hvad med driver til qcam, er det den samme som original
23. november 2008 kl. 21:15 #4417
k_holstDeltager- Nova
Driveren til Qcam er den samme.
23. november 2008 kl. 21:23 #4419
rigoDeltager- Super Nova
Jeg brugte foresten
90009000og 3000 i mitten af N S W E (ved 280mm guidescope / EQPRO6)Det så ud til den var hurtige til at kalibrer, og den kunne guide fint. Og et pænt kryds kom der efter calibration.Med 10000 ville den ikke komme med et pænt kryds (dog kun et forsøg) og med 8000 ville den overhovedet ikke noget…23. november 2008 kl. 21:40 #4422
k_holstDeltager- Nova
Noget mere jeg læste idag:
Tallet i midten af N S W E har kun betydning for hvor længe den kører monteringen ved tryk på N S W E, -Har INGEN betydning for guide eller calibrering.I opsætningen, hvor du har prøvet 8, 9 og 10000, bliver calibreringen mere præcis jo højere tallet er = stjernen flytter sig længere og GM får en bedre måling.Jeg tror det der driller lidt med Qcam i forhold til dit webcam er at webcam har stor forstørelse og små pixels = stjernen flytter sig flere pixels ved en given flytning af monteringen.Hvis du har lidt backlash bliver det vanskeligere at calibrere nu med Qcam.23. november 2008 kl. 23:57 #4446
rigoDeltager- Super Nova
Ok Kim. Men der vil grænse værdier eller hva? så kan bare skrive 30000 osv. ?
Det der hjalp var måske også den der bin2, hvad gør det sådan i rent praktisk, jeg får vel en slags minder “pixels” i bin224. november 2008 kl. 09:03 #4453
mstauningDeltager- Black Hole
Bin2 gør dette:
Tager 2 pixels i x og 2 pixels i y, lægger alle 4 sammen til en pixelværdi.Betyder det så noget? JA, men sålænge dit pixelopløsnings forhold stadig er omkring de 1:10 så skal guide programmerne nok klare det. Faktisk er det bedre at komme lidt over 1:10 end at din guidestjerne er for svag.24. november 2008 kl. 10:49 #4468
rigoDeltager- Super Nova
Hej MS
Gider du regne denne udGuidescope 280mm + Qcam816mm main scopeBin1Guidescope 280mm + Qcam816mm main scopeBin2 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvilken tal har i brugt i jeres guidemasters' er lukket for nye svar.