Hvilken tal har i brugt i jeres guidemasters

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hvilken tal har i brugt i jeres guidemasters

• Dette emne har 19 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af rigo. This post has been viewed 933 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Mit nye Qcam, har svært at arbejde godt med Guidemaster, guiden går fint når først det er igang, men at calibrate N S W Ø er FUCK og tager LANGT tid, og til tider næsten umulige at få den proces overstået, noget som tog 30sek. med mit webcam/shoestring

NOGEN gode BUD why ????

Hvad har i udfyldt med tal i jeres guidemasters ??? Det er lidt træs at man fra qcam side ikke har lidt retnings tal at gå efter, der må være fler der har det problem.

Lige nu kan jeg ikke få den til at gør det rigtig overhovedet Angry

Og man skal også klik fler gange på en stjerne når den skal calibrate N S W Ø, og det er lidt underlige syndes jeg, med mit gammel system, var et klik nok. Jeg kan så vælge vælg selv stjerne, men så tager den en hotpixel 95% af tiden Angry Lidt underlige sådan et cam har hotpixel, mit webcam har ingen overhovedet

tommy.frank
        • Super Giant

Hvad med at bruge Maxim når du nu har det. Der skal du kun kalibrere en gang på en klar stjerne, og så kompensere den selv for dec. Og så tager det ca. et minut at kalibrere, og kører genialt godt med Qcam5mono.
        Mvh. Tommy

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Hej Tommy

jo det kan du har ret i, men jeg har været så glad for guidemaster. Men fik lidt hjælp af Kim over mobilen, med noget rigtig indstillinger/tal, så skal det lige prøves først. Ellers må man finde på noget andet sender.

Når det virker så vil jeg lave nogen skærmdump til min hjemmeside af de forskelige indstillinger…

rigo
          Deltager
            • Super Nova

Så guider skidet hvis ret godt,,, Kim viste lige de rigtig tal. Også det at man sætter den bin 2 er helt vild meget beder. hotpixel bliver små og stjerner bliver større, NICE NICE nok 🙂

rigo
            Deltager
              • Super Nova

hmmm driller lidt endnu,,, laver lidt ovale stjener, hele tiden ens look. hmmm

rigo
              Deltager
                • Super Nova

En ny lille indstilling her og der i guidemaster/montering vægt, og en ny calibration, så fik jeg stor set helt runde stjerner på de sidste to 700sek. exp. Alt er skrevet ned/sat huske mærker, så er man klar til næste god aften. Så det belv til en ren test guide aften. Der er ellers helt klart der ude nu, meget flot. Men damn det er syg koldt, godt man har et hus at stå i, bare 5min. som det tager mig at pakke ned / holde ved det kolde metal, så begynder man at ryste.

Nå vil i seng, arbejde kalder i morgen.

k_holst
                Deltager
                  • Nova

Sad lige og læste lidt på Guidemasters hjemmeside http://www.razyboard.com/system/index.php?id=Guidemaster

Nyeste version er: 2.0.25 beta

Drift align er under udvikling, men skulle virke – Det skal prøves!

Der ER faktisk en akustisk alarm, der dog ikke virker pt.

mogens
                  Deltager
                    • Super Nova

Guidemasters drift ligner meget denne http://wcs.ruthner.at/index-en.php

VH Mogens

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

OK, der er kommet ny GM. Hvad med driver til qcam, er det den samme som original

k_holst
                      Deltager
                        • Nova

Driveren til Qcam er den samme.

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

Jeg brugte foresten

9000

9000

og 3000 i mitten af N S W E (ved 280mm guidescope / EQPRO6)

Det så ud til den var hurtige til at kalibrer, og den kunne guide fint. Og et pænt kryds kom der efter calibration.

Med 10000 ville den ikke komme med et pænt kryds (dog kun et forsøg) og med 8000 ville den overhovedet ikke noget…

k_holst
                          Deltager
                            • Nova

Noget mere jeg læste idag:

Tallet i midten af N S W E har kun betydning for hvor længe den kører monteringen ved tryk på N S W E, -Har INGEN betydning for guide eller calibrering.

I opsætningen, hvor du har prøvet 8, 9 og 10000, bliver calibreringen mere præcis jo højere tallet er = stjernen flytter sig længere og GM får en bedre måling.

Jeg tror det der driller lidt med Qcam i forhold til dit webcam er at webcam har stor forstørelse og små pixels = stjernen flytter sig flere pixels ved en given flytning af monteringen.

Hvis du har lidt backlash bliver det vanskeligere at calibrere nu med Qcam.

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Ok Kim. Men der vil grænse værdier eller hva? så kan bare skrive 30000 osv. ?

Det der hjalp var måske også den der bin2, hvad gør det sådan i rent praktisk, jeg får vel en slags minder “pixels” i bin2

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Bin2 gør dette:

Tager 2 pixels i x og 2 pixels i y, lægger alle 4 sammen til en pixelværdi.

Betyder det så noget? JA, men sålænge dit pixelopløsnings forhold stadig er omkring de 1:10 så skal guide programmerne nok klare det. Faktisk er det bedre at komme lidt over 1:10 end at din guidestjerne er for svag.

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej MS

Gider du regne denne ud

Guidescope 280mm + Qcam

816mm main scope

Bin1

Guidescope 280mm + Qcam

816mm main scope

Bin2

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Hvilken tal har i brugt i jeres guidemasters' er lukket for nye svar.