Hvilken stjernekikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvilken stjernekikkert

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 5410 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

michael1987dk
      • Main Sequence

Hvilken stjernekikkert skal jeg vælge? Vil gerog Mars ne kunne se ringene på Saturn og Mars samt nogle stjernetåger. Har kikket på denne.

Hvad siger i?

http://www.kikkertland.dk/kikkerter/51-datastyrede-teleskoper/524-skymax-127-synscan-az-goto/

http://www.kikkertland.dk/kikkerter/51-datastyrede-teleskoper/523-explorer-130-synscan-az-goto/

Eller denne

http://www.kikkertland.dk/kikkerter/51-datastyrede-teleskoper/670-star-discovery-150p/

Håber i Kan hjælpe. Mvh. Michael

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg kender ikke de viste teleskoper, så det er lidt svært for mig at rådgive lige netop om dem. Jeg kender heller ikke dit ambitionsniveau, boligsituation (vigtigere end man tror!), adgang til mørk himmel, m.m. Jeg ved dog, at hvis du kan klare dig uden GOTO computerstyring, så kan du få væsentligt mere og bedre teleskop for dine penge. Og hvis man lærer at klare sig uden GOTO, så opnår man en enorm grad af uafhængighed. Og en ikke ringe grad af personlig stolthed. Det er nu min erfaring. De fleste tror desværre, at de aldrig kan lære himlen at kende og køber derfor GOTO og lærer derfor aldrig himlen at kende…

Det er ligesom så meget andet, der er værd at gøre: Det er svært i starten, senere bliver det en leg.

Thomas, Bornholm

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Hej Michael og Thomas

Jeg vil råde dig til at tage kontakt med en lokalforening, der kan man få meget hjælp og vejledning til vælge teleskop. De fleste foreninger er nok gået i en form for “sommerhi” da det er en hobby der oftest udfolder sig i mørke.

Skriv evt. hvoromkring du bor, så skal jeg prøve at hjælpe dig.

Thomas man skal dog kende lidt til himmelen selv med go-to er det en fordel.

Jeg ved godt at Celestron har sky-align men den bruger meget tid til at lave “modellen”

Hilsen Claus

michael1987dk
            • Main Sequence

Hej begge og tak for jeres hjælp. Jeg bor i en lille by 8km uden for Fredericia. Her er forholdsvis mørkt.

Men hvilket af de teleskoper vil være det bedste for en begynder af de tre jeg linkede til?

Mvh.Michael

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Det er svært at svare på, de er ret forskellige. Den lille maksutov vil nok umiddelbart være det mest robuste og enkle at gå til, men dens synsfelt kan være noget begrænset, pga dens lange brændvidde. Den er velegnet til måne og planeter. Det er nok den jeg vil anbefale, af de tre.

Thomas, Bornholm

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Hej Michael

Jeg ville nok ofre lidt mere og købe: 5SE

Den har bl.a. den fordel at tubus kan afmonteres.

Eller:

6″Evolution

Den har jeg selv og er yderst tilfreds med.

Set i England: FLO

Det er ikke meget over 9000,- med pundets nuværende kurs

Hilsen Claus

PS opsøg en forening først!!! Der er en i Fredericia google den

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Eller vil jeg give Thomas ret Makzutoven er mest robust

PS de andre teleskoper kan sikkert også findes i England til lavere pris

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Hvilken stjernekikkert' er lukket for nye svar.