Hejsa.
Jeg er måske ikke som sådan nybegynder, men indenfor refraktorer er jeg helt blank og jeg har lige haft en pause på 3-4 år, så der er da også sket lidt siden jeg var i gang sidst 😀
Jeg har haft rigtig meget fornøjelse med at astrofotografere igennem min SW explorer 200p både med DSLR og CCD kamera, men jeg vil gerne kaste mig ud i at fotografere lidt mere wide field og derfor er jeg igang med at kigge på nogle forskellige muligheder. Jeg har kigget lidt på SW evostar ED 72 og 80 + flattener eller flattener/reducer. Jeg går lidt efter ca. 400 mm focal length Det lader til at de begge får gode anmeldelser. Dog ser det ud til at være mere kvalitative glas der sidder i 80. Så kan jeg se at TS laver deres egne modeller som vist også får ret gode anmeldelser. Er der nogen der har erfaring med TS-Optics PHOTOLINE 80mm f/6 FPL53 Triplet APO?
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3881_TS-Optics-PHOTOLINE-80mm-f-6-FPL53-Triplet-APO—2-5–RAP-Focuser.html
Er den de ekstra penge værd. Den er ca. en tussebasse dyrere end Evostar 80 som også har transportkuffert med. Og så er der lige den mindre detalje at Evostar har et vanvittigt flot design, men jeg vil gerne gøre et køb der er lidt fremtidssikret, så jeg vil hellere betale lidt ekstra (hvis det giver mening ift produktet) nu end at fortryde mit køb og opgradere om et par år. Jeg håber at nogen har erfaringer at dele med mig!
Mvh Louise