Hvilken refraktor skal jeg købe?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvilken refraktor skal jeg købe?

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 629 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

lfvestergaard
    Deltager
      • Moon

Hejsa.

Jeg er måske ikke som sådan nybegynder, men indenfor refraktorer er jeg helt blank og jeg har lige haft en pause på 3-4 år, så der er da også sket lidt siden jeg var i gang sidst 😀

Jeg har haft rigtig meget fornøjelse med at astrofotografere igennem min SW explorer 200p både med DSLR og CCD kamera, men jeg vil gerne kaste mig ud i at fotografere lidt mere wide field og derfor er jeg igang med at kigge på nogle forskellige muligheder. Jeg har kigget lidt på SW evostar ED 72 og 80 + flattener eller flattener/reducer. Jeg går lidt efter ca. 400 mm focal length Det lader til at de begge får gode anmeldelser. Dog ser det ud til at være mere kvalitative glas der sidder i 80. Så kan jeg se at TS laver deres egne modeller som vist også får ret gode anmeldelser. Er der nogen der har erfaring med TS-Optics PHOTOLINE 80mm f/6 FPL53 Triplet APO?
      https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3881_TS-Optics-PHOTOLINE-80mm-f-6-FPL53-Triplet-APO—2-5–RAP-Focuser.html
      Er den de ekstra penge værd. Den er ca. en tussebasse dyrere end Evostar 80 som også har transportkuffert med. Og så er der lige den mindre detalje at Evostar har et vanvittigt flot design, men jeg vil gerne gøre et køb der er lidt fremtidssikret, så jeg vil hellere betale lidt ekstra (hvis det giver mening ift produktet) nu end at fortryde mit køb og opgradere om et par år. Jeg håber at nogen har erfaringer at dele med mig!

Mvh Louise

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Louise

Den PHOTOLINE 80mm f/6 er et godt valg. Du vil få skarpe billeder uden farvefejl med det instrument.
        Brændvidden på 48 cm svarer til 68 bueminutter pr. cm i fokus.

Vi har selv en 60 mm f:6.
        Her er lige en testoptagelse vi lavede i starten af februar. Der er kommet lidt spredningslys ind.
        Billedet er taget med et QHY8 farvekamera. Billeddiagonalen er 28 mm.

Horse_QHY_2X

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

lfvestergaard
        Deltager
          • Moon

Hej Torben.

Det ser jo meget lovende ud! Tusind tak for svar. Den er hermed bestilt. Så må vi se om jeg når at få den brugt inden sæsonen slutter 🙂

Mvh Louise

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Ser frem til at høre, hvordan det går.
            Held og lykke med projektet 🙂

Mvh
            Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.