Hvilken refractor

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvilken refractor

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 47 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Ja det er jo altid en overvejelse hvad man vĂŠgter mest og 127 ED’erne kan jo faktisk fĂ„s billigere end 111EDT. Alligevel er jeg ikke i tvivl om at jeg ville vĂŠlge en designer man er sikker pĂ„ kan sit kram, og sĂ„ ofre en smule Ă„bning. Hvis jeg var visuel observatĂžr ville jeg slet ikke vĂŠlge en mindre refraktor. SĂ„ ville det blive en Newton eller en Cassegrain med stor Ă„bning.

Jesper

Jesper2008-10-02 13:30:43

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Astro-Tech 111EDT ser altsÄ ret fed ud:

Jesper

PS: Nej, den skummelt udseende fyr er ikke mig.

rigo
        Deltager
          • Super Nova

Et vigtige valg er ogsÄ om der findes en reducer der virkelige virker til den man kÞber, + at kunne se hvordan et test skud ser ud. Jeg ville ikke kÞbe noget uden at de 2 betingelser findes. OgsÄ hvis der standstang, er ogsÄ et + http://www.rigorigo.dk2008-10-02 17:24:01

Anonym
            • Nova

http://www.rigorigo.dk wrote: Er det ikke meget teori det SĂžren, tĂŠnker ogsĂ„ pĂ„ en LUM optagelse, som napper alle farver pĂ„ en gang, hvis sĂ„ en “rĂžd” ligger uden for, hva sĂ„!

Luminans har samme problem som et one-shot-color kamera, dvs alle farver fanges pÄ en gang, men
            1. Man behĂžver ikke luminans
            2. Man kunne lave en “syntetisk” luminans ved R+G+B
            3. Man kunne bruge h-alpha som luminans.

SÄ farvekorrektionen er ikke nÊr sÄ kritisk med mono-cam som med one-shot-color hvor man ikke har nogle af mulighederne.

SĂžren

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Det ville nu anyway! vĂŠre tosset at kĂžbe et rimelige dyrt scope der ikke har rimelige farve korrektionen i orden. Og lidt tosset at vĂŠre “tvunget” til fake lum http://www.rigorigo.dk2008-10-02 15:23:45

Anonym
                • Nova

http://www.rigorigo.dk wrote: Det ville nu anyway! vĂŠre tosset at kĂžbe et rimelige dyrt scope der ikke har rimelige farve korrektionen i orden. Og lidt tosset at vĂŠre “tvunget” til fake lum

Ja, medmindre du mĂ„ske kan fĂ„ mere Ă„bning for pengene eller mĂ„ske bedere mekanik. Jeg ville dog hellere kĂžbe et lille meget godt instrument (TMB, APM, SV, TAK, TV osv…) end et stort og mĂ„ske mere tvivlsomt (WO, AT, Orion osv…). Og skal det vĂŠre stort (>100mm), vil jeg nok hellere kĂžbe en Newton, SCT, Mak o.l. end en refraktor… LOL

SĂžren

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Igen vil jeg lige henlede opmÊrksomheden pÄ vÊgt.

Tager vi en TS 8″ f/5 Newton: 9kg.

En TSA-102: 5,0kg

TOA-130: 8,5kg

Meade ED-127: 7,1kg

SW ED-120: 8.0kg

Det er meget lidt vĂŠgt at spare… SĂ„ hvis det er vĂŠgten det kommer an pĂ„, sĂ„ ville en SCT nok vĂŠre vejen frem:

Celestron C6: 4,6kg.

Celestron C8: 5,6kg.

Celestron C9: 9,1kg.

En C6 er jo en klar vinder pÄ mange omrÄder:

Åbning: 150mm

Léngde ikke fokal: kortere end en ED80 🙂

Pris.

VĂŠgt.

SCT flatner.

Der fÄs mange adaptore.

Nemt at sÊtte noget pÄ.

Mindre farvefejl end mange refraktore.

Meget stor fokus omrÄde.

Ulemper:

Mirrorflop.

LĂŠngere nedkĂžling end refraktore.

Mere farvefejl end Newtons.

Og der er sikkert meget andet….

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Ja, den er i orden, den der, Jesper. 127’eren som mit link henviser til Ăžverst er i Ăžvrigt ogsĂ„ en Astro-Tech, og det var pĂ„ et tidspkt. da Meade annoncerede, at de ikke ville sĂŠtte deres 127 i produktion som de altsĂ„ har gjort alligevel. Og her har Astro-tech sĂ„ taget en del “rĂžr” og annekteret dem som deres egne og den er da heller ikke dĂ„rlig. Men sĂ„ vil Astro-tech godt spise kirsebĂŠr med de store og annoncerer sĂ„ deres TMB designede 111’er.

Og til Rigo. Du har helt ret. Skal den bruges til seriĂžs foto skal der vĂŠre en ditto flattener og til den 111’er er da sikkert den der hundedyre ogsĂ„ TMB designede flatterner til 445 Euro som lige skal oven i prisen for kikkerten. SĂ„ rĂžg lille mor’s nye cykel, damn!!!

Men nu er det som diskussionen bevĂŠger sig vĂŠk fra trĂ„den om de her 127’ere og der igen skal snakkes spejle og Ă„bning. 127’eren ED er et kompromis og det er alle ED’ere, men et godt kompromis mellem hundedyre APO’er og billige Fraunhofer’ere. Shocked

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

TMB flatteneren er uden tvivl i orden, men jeg vil tro at Televue RFL-4087, som er en 0.8x reducer/flattener til 800-1000mm refraktorer, ogsÄ er fin. Den er noget billigere til $315.00 og reducerer f/forholdet til 5.6.

Jesper

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Hmmmm, markedet virker ikke helt ‘fĂŠrdigt’ kan jeg hĂžre, tror jeg vil tĂŠnke lidt mere over det
                        og sÄ i mellem tiden udskifte min fokuser pÄ newtonen for den performer fint,, sÄ mÄ jeg jo bare finde en anden mÄde at fragte den, mÄske i baggage rummet, der skal ryggen ikke belastes sÄ meget.

k_holst
                        Deltager
                          • Nova

Big%20smile

k_holst2008-10-02 18:56:59

Anonym
                            • Nova

Jesper wrote: Man kan lave en falsk luminance ved at stacke alle RGB billederne. Det virker fint.

FPL-51 og FPL-53 er Ohara glas. FPL-53 regnes af de fleste for at vÊre det bedste men man skal ikke altid gÄ for meget op i det. 111EDT har Tom Back designet til at bruge FPL-51. Talentet hos den optiske designer er ofte vigtigere end glastypen.

Amerikanske TEC bruger ogsÄ FPL-51 i deres 140mm triplet. Mange sammenligner dette firma med Astro Physics, lige bortset fra at TEC refraktorer er til at fÄ fat i. AP manden himself har ogsÄ udtalt at man kan lave triplets med perfekt farvekorrektion med bÄde FPL-51, FPL-53, OK4 og CaF2, ED-glasvalget gÞr ikke den store forskel bare de andre elementer er valgt rigtigt. FPL-51 i en triplet tror jeg er OK, men ikke sÄ godt i en doublet.

SĂžren

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Tommy du skriver at det er grundet din ryg, men hvordan belaster din Newton den? For er det vĂŠgten, lĂŠngden, begge dele? Eller noget helt andet?

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej M,
                                Det er den kringlet vej og stilling nÄr man skal have tubus ind pÄ bagsÊdet, der er en newton jo meget rummelig, en tilsvarende i Kg linse tubus ville jo vÊre meget lettere at bakse ind.
                                Men det kan klares ved at afmonterer diverse ting pÄ tubus inden den skal i bilen, sÄ er der plads nok, og ret let at lÞfte ud.

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

Tuborg eller Carlsberg

Se lige her, hvad er hvad, hvis ikke det lige stod pÄ dÊkslet oa.

Denne koster 4625,-

Denne her koster ca. 9000,-

Data afviger ikke meget fra hinanden, bortset fra design af linserne, cellen og FPL(?). Gad vide hvor meget forskel man ser og om det kan retfĂŠrdigĂžre forskellen i prisen. Confused

Hilsen Leif,
                                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Viser 15 indlĂŠg - 31 til 45 (af 47 i alt)
                                • Emnet 'Hvilken refractor' er lukket for nye svar.