› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hvilken montering til kort refraktor?
- Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Är, 5 mÄneder siden af masse911. This post has been viewed 236 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
27. september 2016 kl. 23:19 #151648
finnrDeltager- Main Sequence
Hej, jeg har en 102/700mm ed-apo f/7 refraktor
som jeg indtil nu har brugt som grabân go teleskop i en helt simpel umotoriseret
alt-az montering. Jeg har imidlertid planer om prĂžve at tage billeder med den.
Jeg er total begynder i astro-foto, men har en del erfaring med digitale billeder
âi den anden endeâ, nemlig mikroskoperHvor om alting er, teleskopet vejer 5,5
kg, sĂžgeren 150g og et DSLR kamerahus ca. 550g. Diagonal + 2â 38mm okular
er ca. 1100g, sÄ jeg skal bruge en montering, der uden problemer kan klare 7 kg
(og gerne lidt mere, hvis jeg skulle nÄ frem til ogsÄ at bruge guide-skop).
Monteringen skal gerne kunne klare et par minutters eksponering uden guidning.
Hvad kan anbefales? EQ5, HEQ5 eller Celestron advanced VX â eller noget helt
andet? Er de lige bÞvlede at stille op og pol-aligne?Jeg har set meget pÄ Skywatchers Az-Eq5 http://www.skywatcher.com, og synes det lyder vÊldigt smart at have
bÄde en alt-az montering, der er hurtig at starte op, og en Êkvatorial
montering i samme enhed. Den er
angiveligt bÊltedrevet, midtersÞjlen ser smart ud, og det lyder ogsÄ meget nyttigt
med âfreedom findâ, der tillader at man bare skubber rundt med tubus uden at
miste alignment. Men mon kan stole pÄ, at sÄdan en multifunktionsenhed er tilstrÊkkelig
stabil til foto-brug?Hvad gĂžr man, hvis der viser sig mekaniske
problemer med en montering? Kan forhandlerne rette eventuelle fejl?FinnR
28. september 2016 kl. 07:50 #151659
jonas.cDeltager- Super Giant
Hej Finn,
Jag har mest erfarenhet av Skywatchers monteringar och kan utan vidare rekommendera HEQ-5 Pro Synscan. Jag har den stÄende i mitt uterum och lyfter ut den nÀr det Àr klart vÀder. Det gÄr snabbt att komma igÄng med den och den klarar 2 minuter utan guidning (Àven om jag brukar anvÀnda autoguider). Den last du rÀknar med att lÀgga pÄ en sÄdan montering, Àr inga problem.
Jag har aldrig haft problem med monteringen men skulle det bli problem, tror jag du i första hand ska vÀnda dig till det stÀlle du köpte monteringen. Jag vet inte vilka resurser de olika försÀljarna i Danmark har men jag vet att Astro A/S har lÄng erfarenhet och egen finmekanisk verkstad.
Jonas28. september 2016 kl. 08:05 #151660
outlookDeltager- Super Nova
Du skal helt klart op i mindst en EQ5 stĂžrrelse og dem findes der efterhĂ„nden en del af i diverse fabrikater. Til astrofoto af DSO’er kan en montering faktisk ikke blive stor nok. Jo stĂžrre jo mere stabilitet, men som oftest er det et kompromis pĂ„ stabilitet kontra transport. Az-Eq5 er fristende, men som jeg kun anbefaler, hvis man mest er visuel og ind i mellem gerne vil tage nogle astro billeder. Jo flere led og dele, jo mindre stabilitet og jo mere kan gĂ„ i stykker.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting28. september 2016 kl. 23:08 #151724
finnrDeltager- Main Sequence
Hej,
Tak for anbefalingerene. Ja, jeg er ogsÄ
lidt nervĂžs for driftssikerheden ved Az-Eq monteringen. Selvom man kun tager billeder ind imellem skal
det jo gerne fungere, nÄr man sÄ gÞr det! De mest populÊre mounts i eq5-klassen synes at
vĂŠre (med vĂŠgt i alt og priser set hos danske forhandlere):Bresser EXOS2 EQ5 (vel den tidligere
Meade LXD75?) 16 kg; DKK
5.600
Skywatcher EQ5 PRO SYNSCAN 25,7 kg; DKK
6.500 â 7.695Skywatcher HEQ5 Pro Synscan
30,7 kg (tungere vĂŠgt mĂ„ske pga to kontrravĂŠgte?); DKK 8.496 – 8.699Celestron advanced vx 25 kg; DKK 8799 – 9.999
Er der nogen helt principielle forskelle
mellem dem, eller er det et spÞrgsmÄl om finish og generel robusthed? Dresser
Exos er tilsyneladende 10 kg lettere? Er der nogen af dem, der er smartere at
stille og aligne op end andre?FinnR
FinnR 2016-09-28 23:41:47 29. september 2016 kl. 09:16 #151735
outlookDeltager- Super Nova
Bresser EXOS2 er faktisk en opgraderet LXD75 og har en guideport. Men vÊr opmÊrksom pÄ at du ikke kan tilslutte en pc til monteringen da porten hertil ikke er Äben! Selvom Bresser skriver noget andet. Og der kommer sandsynligvis heller ikke en opdatering. Men bruger man den visuelt i felten er det jo lige meget.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting3. oktober 2016 kl. 23:00 #151972
masse911Deltager- Asteroid
Hej FinnR
Jeg har en en Skywatcher EQ5 PRO SYNSCAN stÄende som er blevet til overs.
Du er velkommen til at kontakte mig hvis det har interesse.
Mvh Mads
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Hvilken montering til kort refraktor?' er lukket for nye svar.