› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hvilken forstørrelse får jeg?
- Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af Anonym. This post has been viewed 29 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. januar 2013 kl. 20:17 #95767
allan_razzDeltager- Moon
Hej alle.
Jeg er total nybegynder dog har jeg brugt nogen tid inden mit valg faldt på en Skywatcher 10″ newton 1200 F/4.8 samt 2Xbarlow (10/12-2012) og i går var der skyfri og jeg var ude for første gang at tage nogle billede af månen bare for at starte med noget.Til at tage billeder har jeg købet et eos600d og jeg kom til at tænke på hvilken forstørrelse jeg har med 2 X barlow : 2 * 1200 / ??.Har læst at mit eos har 55mm fra chip til focuspunkt men er det dette mål jeg skal bruge.?25. januar 2013 kl. 20:59 #95773
htj- Planet
Hej
Man plejer ikke at bruge forstørrelse når man sætter en chip på, men mere på hvor stort et felt man får og hvilken pixelopløsning man ender på. Man kan til nød bruge den lange siden af chippen (25.1 mm på APS-C), men forstørrelse giver bare ikke så meget mening til astrophoto.
Jeg ville ikke bruge en barlow (med mindre det er til planet brug). Det er svært at guide med 1200 mm fokallængde og kræver en MEGET god montering at guide med 2400. Kig evt. på coma reducer i stedet, uden sådan en får du ikke runde stjerner i hjørnene.
Men tag og start med at få noget mere information om emnet. Jesper her fra forum har skrevet en bog om astrophoto, som kan hentes her: http://www.astrofoto.dk/Astrofoto.html
Hilsen Henrik
HTJ 2013-01-25 20:01:04 25. januar 2013 kl. 21:21 #95774
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hejsa,
måske er der også hjælp at hente her?Eller her?Ellers prøv at google “ccd calculator” 😉Og tillykke i øvrigt med dit nye gear?Mogens B 2013-01-25 20:25:17
Hilsen Mogens B.
25. januar 2013 kl. 21:51 #95776
allan_razzDeltager- Moon