› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hvilken forstørrelse får jeg?
- Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af Anonym. This post has been viewed 29 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. januar 2013 kl. 20:17 #95767
allan_razzDeltager- Moon
Hej alle.
Jeg er total nybegynder dog har jeg brugt nogen tid inden mit valg faldt på en Skywatcher 10″ newton 1200 F/4.8 samt 2Xbarlow (10/12-2012) og i går var der skyfri og jeg var ude for første gang at tage nogle billede af månen bare for at starte med noget.Til at tage billeder har jeg købet et eos600d og jeg kom til at tænke på hvilken forstørrelse jeg har med 2 X barlow : 2 * 1200 / ??.Har læst at mit eos har 55mm fra chip til focuspunkt men er det dette mål jeg skal bruge.?25. januar 2013 kl. 20:59 #95773
htj- Planet
Hej
Man plejer ikke at bruge forstørrelse når man sætter en chip på, men mere på hvor stort et felt man får og hvilken pixelopløsning man ender på. Man kan til nød bruge den lange siden af chippen (25.1 mm på APS-C), men forstørrelse giver bare ikke så meget mening til astrophoto.
Jeg ville ikke bruge en barlow (med mindre det er til planet brug). Det er svært at guide med 1200 mm fokallængde og kræver en MEGET god montering at guide med 2400. Kig evt. på coma reducer i stedet, uden sådan en får du ikke runde stjerner i hjørnene.
Men tag og start med at få noget mere information om emnet. Jesper her fra forum har skrevet en bog om astrophoto, som kan hentes her: http://www.astrofoto.dk/Astrofoto.html
Hilsen Henrik
HTJ 2013-01-25 20:01:04 25. januar 2013 kl. 21:21 #95774
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hejsa,
måske er der også hjælp at hente her?Eller her?Ellers prøv at google “ccd calculator” 😉Og tillykke i øvrigt med dit nye gear?Mogens B 2013-01-25 20:25:17
Hilsen Mogens B.
25. januar 2013 kl. 21:51 #95776
allan_razzDeltager- Moon
Nå ja Henrik – det er også rigtig – har læst en del på nettet men der er bare en del nye begreber og forhold der skal læres men jeg skal nok lærer med tiden.
Har ellers fået montering til at virke fint med Stellarium + ASCOM driver fra bærbar og får man sat montering rigtig op er det gået rimeligt fint med at finde rundt men med 2400 bliver det lidt svært det må jeg indrømme.
Mogens. Tak for link – de er gemt .26. januar 2013 kl. 01:11 #95782
henrikDeltager- Nova
Hej Allan
Ja Barlowen er til Måne/planetbrug.
Skywatchers komakorrektor reducerer faktisk en faktor 0,91x udover også at fjerne komaen, så dine 1200mm (f/4,7) kommer ned på ca 1100mm (f/4,25)
Hvordan gik det med at stille skarpt/fokusere med liveviewen – let nok eller …?
Mvh
Henrik
28. januar 2013 kl. 21:06 #95935
allan_razzDeltager- Moon
Hej Henrik(Lyra)Stille skarpt – Jeg gjore det så godt jeg kunne – det var meget koldt – 8 – legede lidt med lukke tider / ISO (1/160 ISO200 – 1/400 ISO200 – 1/2000 ISO3200) og synes ved efter syn på PC at det kunne godt værer lidt mere skarpt. Nu ved jeg ikke hvad man kan forvente af kvalitet med mit udstyr men det finder jeg nok ud af når jeg får lidt mere tid til at lege og læse.(Bygger lidt om for tiden).
Jeg ved godt at ISO3200 er at gå lige til stregen.28. januar 2013 kl. 21:57 #95938
Anonym- Super Nova
Hej Allan.
For mig at se, vil du få rigtig meget ud af at melde dig ind i den nærmeste astronomiske forening. Her vil du kunne få al den hjælp du har brug for. I har ikke nogen forening på Als, men har du mod på at drage til Kolding, kan vi i http://www.aaf.dk tilbyde dig alt lige fra observation, foredrag, kursus i astrofoto, astroture og rabatter på dine astroindkøb. Vi har medlemmer , som trofast kører, fra Randers, Sydfyn, Hobro, Aulum, Esbjer, Flensborg, Sønderborg og ovenikøbet fra Nordborg. Prøv evt. at ringe til Gert i Nordborg – 74450079 og hør om dette kunne være noget for dig. Han vil bestemt være glad for at kunne dele transporten med nogen!Mvh. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvilken forstørrelse får jeg?' er lukket for nye svar.