› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hvilken dobbeltskinne?
- Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 34 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. november 2014 kl. 20:42 #123847
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Jeg går og kigger på opstilling til min C14 for tiden.
Jeg er kommet i tanke om at det måske vil være ønskeligt at have to teleskoper på opstillingen samtidigt, hvor den ene er C14’eren.
Det kan man jo gøre på den “gammeldags måde” med et sæt tubusringe oven på C14’eren, men muligheden er jo også at bruge en dobbeltskinne idag.Jeg har så overvejet at anskaffe en dobbeltskinne som f.eks ville tillade at have min C8 monteret sammen med C14’eren, eller måske min 100 mm ED refraktor. For at kunne bruge det lille teleskop (en C8’er er jo lille) som guideteleskop, skal dobbeltskinnen være ganske kraftig.
Er der nogen der har anbefalinger og erfaringer?
mvh
Jens3. november 2014 kl. 21:39 #123854
tommyfDeltager- Neutron star
Du kan da låne denne også uden de 2 låse og se om du kan bruge den, den er meget kraftig, meget mere end du kan købe færdig lavet end jeg har set..
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=110143. november 2014 kl. 22:42 #123857
xplodeDeltager- Nova
Hva med en triple saddle så du kan ha montert alle 3 teleskopene?
Fra ADM
Min versjon som er modifisert med lengre skinne og 3 stk kraftige dual saddle
Vekt 8.7kg
Å bruke C8 til guiding er ikke å anbefale, da får du dobbel speilflop
Off axis guiding er det beste på SCT og spesielt viktig på dem større versjonene.
Xplode 2014-11-03 21:56:20 3. november 2014 kl. 23:33 #123858
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Takker, tak for alle tippene.
Jeg lurer på hvor kraftig skinnen skal være, C14’eren vejer jo alligevel ca 20 kg.
@Ole Alexander: Jeg ved godt der er mirror flip i en SCT, har trådt mine barnesko med en C11, som ikke har spejllås. Men C14’eren som har spejllås, vil jeg gerne kunne guide f.eks med en 100 mm f/7 refraktor som jeg har. Og så er et sæt guideringe ikke ret godt.
Iøvrigt har jeg Lumicon’s Giant Easy Guider, som jeg brugte til C11’eren. Den passer også på C14’eren..
@Tommy: Den ser kraftig ud. Er dog usikker på om der er langt nok imellem de to sadler, en C14 er jo temmelig stor… Hvad vejer skinnen iøvrigt og hvad er de to sko beregnet til, Vixen eller Losmandy? Skinne under bunden er vel Losmandy?
mvh
Jens3. november 2014 kl. 23:51 #123860
kilaDeltager- Super Giant
Hej,
Jeg har også trippel-skinnen fra AMD. Der er 21,8 cm center-til-center og som nævnt er den ganske tung. Min vejer med to kortere sideskinner 7,8 kg.
Hvis du vælger denne så er det værd at vide at “hockey-pucken” til EQ6 skal vælges til ved siden af.
Mvh Kim
3. november 2014 kl. 23:54 #123861
xplodeDeltager- Nova
Om C14’en blir montert rett over dovetailen på monteringa så trenger den nok ikke være så tykk, men da må du enten ha ekstra 2 teleskoper eller 1 ekstra teleskop og motvekt for å balansere det.
Hvilken montering har du tenkt å bruke?
4. november 2014 kl. 00:23 #123863
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jens,
hvis du vælger en dobbelt-skinne, så vær sikker på, at den bærende skinne, der går i monteringen kan forskydes så C14’eren er næsten lige over monteringen.
Det er ikke alle dobbelt-skinner hvor det er muligt, og det gør det nærmest umuligt at balancere i DEC.6. november 2014 kl. 18:22 #123960
tommyfDeltager- Neutron star
Jens.Jacobsen wrote: Takker, tak for alle tippene.
@Tommy: Den ser kraftig ud. Er dog usikker på om der er langt nok imellem de to sadler, en C14 er jo temmelig stor… Hvad vejer skinnen iøvrigt og hvad er de to sko beregnet til, Vixen eller Losmandy? Skinne under bunden er vel Losmandy?
Hej
Den vejer ca 4.2Kg, er laver af en temperatur stærk ALU legering, kan ikke huske navne på saddler, men den er ca 68-70mm bred i svalehalven..
Den er ca 20mm høj, 395mm lang og 125mm bred.
De 2 små er ca 140 lang og svalehale ca 45mm… -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvilken dobbeltskinne?' er lukket for nye svar.