› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Hvilke galakser ?
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 4 måneder siden af angloamerikansk. This post has been viewed 51 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. oktober 2011 kl. 11:26 #71659
angloamerikansk- Main Sequence
Hej.
Jeg har en Meade LX200 ACF 10″ som aldrig er blevet brugt.10″ (254mm) objektiv diameter. 2.500mm f/10 brændvidde.Jeg har en hulens masse okularer (fra 6,4 mm op til 40 mm) og 2X og 3X barlows og en masse forskellige filtre.Nu er vi et par kammerater som har aftalt at prøve og komme ud med den her til efterår/vinter og se nogle galakser m.m.Planeter og månen siger sig selv. Men vi har aldrig set en galakse.Hvilke galakser vil være tydeligst at se i teleskopet ?20. oktober 2011 kl. 11:36 #71660
nhaaghDeltager- Super Giant
For at kunne se galakser ordentligt er det vigtigt at komme ud et mørkt sted. Lysforurening er dræbende for de svage galaksedetaljer. Nu er en 10″ en pænt stor kikkert så opgiv ikke selvom I er nød til at prøve fra baghaven hvor der måske ikke er så mørkt. Men kan I komme ud på landet er det en kæmpe fordel.
Og så til dit spørgsmål. Der findes jo i massevis af galakser så der er rigtig mange muligheder (og holdninger). Men jeg vil foreslå følgende:
M81 og M82 – ligger tæt på hinanden
M51 Muligt at se spiralarme fra et mørkt sted.
M94
NGC 4565 – ses fra kanten som en tynd streg.
M31 Andromedagalaksen er naturligvis meget tydelig men næsten for stor til en 10″ SCT. Men prøv den og også gerne med en prismekikkert.
Mvh Niels
20. oktober 2011 kl. 11:43 #71661
Hej Niels.
Tak for dine forslag.Vi vil finde et mørkt sted så det skulle være ok.Andromeda er ikke muligt med dette teleskop men det er også ok.Er der andre galakser som er tydelige til visuel observation for et par amatører som os ?20. oktober 2011 kl. 12:46 #71666
chrjensen- Super Giant
Prøv også oriontågen M42- det er nok den tydeligeste stjernetåge på himlen og i vil kunne se en del struktur (til forskel fra galakserne som nok allesammen vil ligne ‘tågeklatter’). Et andet rigtigt sjovt objekt er ringtågen M57. Det er helt tydeligt, selv i små teleskoper, at det er en lille tåget ring. Prøv også om i kan se centralstjernen i midten.
Husk at det kan tage op til 30 min før nattesynet er helt tilvendet, altså ikke noget med hvidt lys mens i observerer, kun svagt rødt lys kan gå an. Husk også at starte med okularet med den største brændvide. Det giver den laveste forstørrelse, og det gør objekterne nemmere at få øje på.
I har et fremragende teleskop, godt at i vil til at tage det i brug – alt andet ville være synd.20. oktober 2011 kl. 13:20 #71671
Hej Chrjesnsen.
Tak for dit indlæg.Jeg håber at det er andet end tågeklatter.Jeg har læst at man kan købe et filter som fjerner forstyrrende lys. Kan sådan et anbefales eller er det mere salgsgas ?20. oktober 2011 kl. 14:50 #71678
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Anglo
Niels Haagh og Chrjensen har allerede givet glimrende råd, dog vil jeg supplere med et par bemærkninger.
Jeg håber at det er andet end tågeklatter.
Der er en grund til, at det gamle danske ord for deep-sky objekter der ikke kan opløses i stjerner er “en tåge”. Sådan vil ALLE galakser opfattes visuelt, selv i de største teleskoper. Selvfølgelig kan store teleskoper vise flere detaljer i de relativt klare galakser, men selv i et stort (>50cm) teleskop er detaljerne i galakser forbløffende svage og afdæmpede for den uerfarne observatør og selv erfarne observatører må arbejde for sagen for virkelig at kunne se detaljerne. De springer under ingen omstændigheder i øjnene.
Men sådan er galaksers natur. Vi ser trods alt på lys der stammer fra stjerner der ligger på den anden side af en afgrund i tid og rum af helt ufattelige dimensioner. Det er faktisk forbløffende, at man overhovedet kan se noget, når man tager afstanden i betragtning.
Men hvad skal man så gøre, for at se galakserne bedst muligt? Ud fra byen!!! Det er det første kriterium. Galakser er som sarte sommerfugle, den mindste (lys)forurening og de er udryddet! Nogle få hårdføre eksemplarer kan overleve, men nuancerne og de sarte eksemplarer er borte.
Mange galakser er temmeligt små, så når man skal observere dem skal man se efter relativt små objekter til at starte med. Der er dog undtagelser, som M31 og M33. Start med 40mm okularet og prøv så 25mm, 20mm, etc. og se hvad der giver det bedste billede.
Her er en lille liste over objekter der står højt på himlen just nu på denne årstid og som vil kunne ses ret godt i en 10″:
M31 – brug 40mm og finbevægelserne på teleskopet til at bevæge rundt om galaksen for at se det hele. En prismekikkert er bedre til at få et overblik over det hele.
M32 – en klar lille, rund galakse, der ligger ganske nær M31 og som er en ledsager til denne.
M110 (eller NGC 205) – en anden ledsager til M31. Aflang og temmelig diffus, men stadig ret klar og stor.
NGC 404 – meget nær Beta Andromedae. Brug 100x – 150x for at få Beta ud af synsfeltet. En klar lille rund fætter, der er temmelig nem at se.
NG 278 – også i Andromeda. Ligner NGC 404 meget, men er noget klarere og ligger langt fra klare stjerner, hvilket kan gøre den nemmere at se, men sværere at finde (medmindre man søger hjælp io teknologien!)
NGC 7331 – i Pegasus. Stor, klar og aflang.
M33 – meget diffus, men skulle alligevel være nem at se med 40mm okularet. Prøv evt. en prismekikkert fra et mørkt sted og se om i kan se den som en svag, diffus tågeklat på størrelse med månen.
Der er selvfølgelig uendelig mange flere, men det er en start. Og husk: At observere er en kunst, der må læres, omtrent som al anden sport eller teknik, hvor den menneskelige krop er involveret.
Thomas, Bornholm
20. oktober 2011 kl. 15:07 #71681
Hej Thomas.
Tusind tak.Jeg kan se at jeg først skal finde et SORT sted her på fyn (bor ved Odense) og derefter kigge efter alle de objekter i alle har nævnt. Jeg kan regne ud at det kun er når månen ikke er fremme det er muligt at se galakser.Jeg vil lige igen spørge om det er fornuftigt at købe et filter som skulle fjerne byens lys så det deep sky træder tydeligere frem ?20. oktober 2011 kl. 16:04 #71694
tommyfDeltager- Neutron star
Og så lige ikke at forglemme,,,, kuglehobe, M15 er mega flot i en stor åbning og et mørkt sted, der er flere kuglehobe og også åbne hobe er flotte at se på..
20. oktober 2011 kl. 16:56 #71708
Hej.
Tak for alle forslag.Følgende er blevet foreslået:M15 Kuglehob er mega flot i en stor åbning og et mørkt sted.M31 Brug 40mm og finbevægelserne på teleskopet til at bevæge rundt om galaksen for at se det hele.M32 – en klar lille, rund galakse, der ligger ganske nær M31 og som er en ledsager til denne.
M33 – meget diffus, men skulle alligevel være nem at se med 40mm okularet.M42 Oriontågen – det er nok den tydeligeste stjernetåge på himlen.M81 og M82 – ligger tæt på hinanden.M51 Muligt at se spiralarme fra et mørkt sted.M94.NGC 4565 – ses fra kanten som en tynd streg.M110 (eller NGC 205) – en anden ledsager til M31. Aflang og temmelig diffus, men stadig ret klar og stor.NGC 404 – meget nær Beta Andromedae. Brug 100x – 150x for at få Beta ud af synsfeltet. En klar lille rund fætter, der er temmelig nem at se.NG 278 – også i Andromeda. Ligner NGC 404 meget, men er noget klarere og ligger langt fra klare stjerner, hvilket kan gøre den nemmere at se, men sværere at finde (medmindre man søger hjælp io teknologien!).
NGC 7331 – i Pegasus. Stor, klar og aflang.Er der andre forslag ?
Evt. forslag til et mørkt/sort sted på Fyn ? -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvilke galakser ?' er lukket for nye svar.