Hvilke filtre til mono?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hvilke filtre til mono?

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af wieben. This post has been viewed 49 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Jeg har længe gået med mono-drømme, og har nu muligheden for at spare lidt penge på filtre fra USA.

I den forbindelse har jeg brug for lidt vejledning til valg af filtre fra Astrodon.

Antagelser omkring setup når sparegrisen skal slåes itu.

Teleskop: 10″ Skywatcher Quattro. F3,9 (Evt. F3.6)

Kamera: Atik460 mono

Filterstørrelsen 1,25″ er tilstrækkeligt til den lille chip.

Det nemme valg er et sæt Tru-Balance LRGB E-serries til galakserne.

Men hvad med smalbånd?

3nm vs. 5 nm?

OIII i 3nm, burde være fint, da der i så fald kan fotograferes selv under fuldmåne.

Her et link der sammenligner 6nm vs 3 nm.

OIII 3nm vs 6 nm

Kontrasten er meget bedre med det smalle 3nm filter.

Hvad med Ha? Vælges 3 nm opnås fin kontrast men lyset fra NII undlades. Jeg har ikke planer om et NII filter.

Er NII unden betydning, bortset fra planetariske tåger, og vil den bedre kontrast fra 3nm opveje manglende NII?

Bør jeg også overveje et SII filter, eller er det noget jeg skal købe senere hvis behovet opstår?

Vælges 3nm filtre vil der ved F3,9 være et målbart tab i transperens grundet den større indfaldsvinkel i filtrene. Transperensen falder fra 93% til ca. 80%. Dog vil SN ikke nødvendigvis blive ringere grundet mindre baggrundsstøj.

Dette fald i transperens er stort set ikke eksisterende ved 5 nm, men prisen er ringere kontrast og større FWHM.

Kan merprisen for 3nm betale sig til et hurtigt F3,9 teleskop?

Dette link forklarer sammenhængen ganske godt:

Astrodon FAQ

Min lommefilosofi siger at 3nm OIII vil gå godt sammen med et 5 nm Ha filter. Samtidig vil denne kombination resulterer i sammenfaldende stjernestørrelser, da OIII typisk giver lidt større stjerner end Ha. Dette skyldes forskellig båndbredde.

Hvad ville I vælge?Wieben2013-02-25 21:51:14

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Heine,

Du nævner selv mange af de fordele/ulemper og de overvejelser man kan gøre sig med 3nm og 5 nm filtre. Mellem Asdtrodons udmærkede FAQ og dit indlæg synes jeg ikke jeg har meget at tilføje. Jeg har selv 3nm filtre i Ha og OIII, som jeg valgte fordi de kan bruges i månelys og i de lyse sommernætter. Jeg overvejer at anskaffe NII og SII til at lave nogle mere interessante samlbåndsfarvebilleder.

mikael_joe
        Deltager
          • Super Nova

Drømmer selv om at anskaffe mig O-III og S-II 3nm en dag. Er dog selv lidt i tvivl om 5nm vs 3nm i Ha. Men mon ikke det er bedst med 3nm for mit vedkommne med mit lokale lysforurening.

Tænker bare højt her 🙂

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Hmm har lige fået OIII 2″ visualt filter, gad vide hvor bredt det entenlig er?…

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Hej Michael.

Se her:

mvh Viggo

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Joe det er jo en Televue, min er bare noget billigt noget (TS’s egen).

Fandt lige en ringe til dårlig JPG med noget graf over den:

Skulle have en gemmengang på 90%, men kan ikke rigtigt udlede hvor stor FWHM er på det..

MStauning2013-02-27 08:41:34

wieben
                Deltager
                  • Nova

Hej Jesper. Tak for svar.

Mht. de lyse sommernætter. Har du nogle erfaringer med 3nm vs 5nm (eller bredere) og anvendeligheden under af de lyse nætter?

Giver 3nm markant bedre mulighed for at skyde Ha om sommeren?

Hvis det smallere filter muliggør, at der kan fotograferes året rundt, er det alene jo pengene værd.

Hvad med NII ved 3nm Ha filteret? Vil du vurdere det som et tab, at NII ikke er med ved planetariske tåger, eller vurderer du at et helt rent Ha signal ved 3nm er en klar fordel overordnet set. Jeg har lidt svært ved at vurdere hvor mange objekter der indeholder NII.

Jeg vil tro at det mindre lystab ved F4 for 3nm nemt opvejes af den mere dæmpede baggrund og derved resulterer i et højere SNR.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Der er jo mange nedbulas som faktisk udsender en god del lys fra NII, sammenholdt med dit lystab ved f/4 ville jeg vælge 5nm’s Ha filteret.

De lyse nætter er bare lyse 🙁

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Heine,

Jeg har brugt 7nm Ha i årevis om sommeren, og det virker, men det var med et andet teleskop og et andet kamera, så jeg har ingen direkte sammenligning med 3 nm filteret. Men 3nm er bedre om sommeren det er der ikke tvivl om. Der er nu heller ikke tvivl om at der trods alt kommer noget “forkert” lys igennem det om sommeren, så eksponeringstiden bliver længere for samme SNR. Jeg har ikke tal på hvor meget. Grunden til at det alligevel betaler sig er jo at der generelt er flere klare nætter om sommeren og seeingen er bedre, så man kan lave nogle knaldgode smalbåndsbilleder. Det er også behageligere når det er varmt.

Med hensyn til Ha/NII problematikken så kan man jo sige både for og imod at få det skilt ad. Jeg tænker mig at man kan lave en ret flot farvepalette på M27 med de fire filtre, da billederne ser meget forskellige ud. På den anden side kan man jo spare noget tid ved at få NII med i 5nm filtret.

Om lystab ved f/4 så ville jeg personligt ikke bekymre mig om det. Don siger det er 15% ved f/3 og det må derfor være mindre ved f/4. Det burde kunne vindes tilbage i SNR pga mørkere baggund med det smallere filter.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Det er jo det jeg mener, tab (ikke meget) grundet f-forholdet – og samtidig tabet af NII hvis man ikke også for sådan et filter med i købet…

wieben
                        Deltager
                          • Nova

Den er svær. Jeg planlægger ikke at investere i et NII filter. Havde jeg boet i Arizona eller et andet sted med godt vejr ville det være en anden sag. Det primære spørgmål kommer nok mest an på hvilket filter der giver det bedste Ha billede, med den bedste baggrund. Jeg er i syv sind, men for OIII’s vedkommende bliver det 3 nm. For Ha er jeg lidt p.t 50:50.

Man kan også stille spørgsmålstegn ved hvor mange objekter (ud over planetariske tåger) der har en betydelig andel NII. Der er vel nok flest rene Ha objekter, så det giver måske mening at satse på disse.

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Ja den er svær. Hvis jeg vidste jeg aldrig skulle løbe mere end to filtre ville jeg måske satse på 5nm Ha og 3nm OIII. Kigger man på M27 eksemplet er det tydeligt at der ses kontrast og knudrede detaljer i NII som går tabt med 3nm Ha filter. Så udover mere signal vil man også få et mere indholdsrigt billede med 5nm Ha. Men det er M27, hvordan det er med andre objekter ved jeg ikke.

wieben
                            Deltager
                              • Nova

Ja, det er rigtigt svært.

Det jeg er bange for er mest om 3nm er markant bedre i sommermånederne og på Ha objekter generelt.

Alternativt kunne besparelsen ved 5nm jo også bruges til et 5mn SII filter. Lige nu hælder jeg måske mest til 3nm Ha, da jeg er stor fan af de små stjerner sådan et filter giver, men jeg er i limbo med hvad der skal bestilles. Jeg ser det dog som luksus at overveje et NII filter, også taget de få klare nætter med i betragtning.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Hvilke filtre til mono?' er lukket for nye svar.