Hvilke filtre til Celestron Nexstar 4SE?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hvilke filtre til Celestron Nexstar 4SE?

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af simen1. This post has been viewed 32 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

simen1
      • Planet

Jeg har en Celestron Nextar 4SE og vil gjerne ha anbefalinger til filtre:

– Sol-filter i front
      – Måne-filter til 1/4″ okkular

Jeg håper det finnes slike filtre til under 350 NOK inkludert frakt. Kommer det over den grensen hopper prisen opp på grunn av mva og gebyrer.

finnr
      Deltager
        • Main Sequence

Solen: Du kan selv lave et solfilter for mindre end 100 kr, se instruktionen her:

http://www.taf-astro.no/arkiv/annet/solfilter_instruks.pdf

Månen: Man bliver ganske overvældet af lyset, når man ser på månen i et teleskop, men øjet vænner sig hurtigt til det, og det er ikke skadeligt. Et gråfilter tager noget af chok’et, men det er et ekstra lag glas og gør det i teorien vanskeligere at se de allerfineste detaljer.

FinnR

simen1
          • Planet

Takk for tips. Jeg har tatt kontakt med foreningen i guiden og får kanskje kjøpt solfilter via de.

Jeg er ikke bekymret for å tape detaljer med et månefilter med den seeingen jeg har i Nord-Norge og det utstyret jeg har. Er månefilter bare et nøytralt grått ND-filter, eller har det en fargetoning? Jeg synes de ser litt grønne ut på de fleste bilder. Du har helt rett i at lyset er overveldende, selv med et 4-tommers teleskop.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Hvilke filtre til Celestron Nexstar 4SE?' er lukket for nye svar.