Hvilke filtre

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hvilke filtre

• Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af mejer. This post has been viewed 841 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

neder
    Deltager
      • Main Sequence

Hvilke filtre bør man købe som nybegunder?

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Det kommer helt an på hvad du skal bruge dem til. Visuelt eller foto? Planeter, tåger eller galakser? Åbningsstørrelsen af dit teleskop har også betydning for nogle filtre.

henrik
        Deltager
          • Nova

Hej Neder.

det kommer sandelig an på hvad du skal bruge dem til.

Til planeter visuelt vil et farvefiltersæt være godt.

Lige pæcis Venus skal du bruge et violetfilter til fotografisk, men ellers skal du ikke bruge filtre til planetfoto.

Sådan et filter tager en smule lys fra tågerne, så hvis du kun har en 60-70mm åbning vil jeg ikke anbefale et lysforureningsfilter.

LPR filteret er godt til generelt brug; tåger, galakser og hobe

UHC filteret er meget mere effektivt, en lader ikke det røde lys passere. Dem kan øjet aligevel dårligt se, så det ødelægger ikke så meget aligevel. Men UHC filterte kan dermed ikke bruges fotografisk til de røde tåger, men er godt til planetariske tåger

Skywatcher er kommet med nogle meget billige lysfoureningsfiltre: LPR og UHC i hhv. 1,25″ og 2″ som er stort set lige så gode som Orion’s dobbelt så dyre filtre.

neder
          Deltager
            • Main Sequence

Jeg har et Skywatcher 130pm teleskop og filterne er ikke til foto
            På trods af skyer i den seneste tid har jeg fået et kik på månen og venus og begge er meget lyse.

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Skal lige se om jeg stadig har et måne filter i overskud, hvis det stadig er der sender jeg det til dig, MEN kun hvis det er der stadigt….

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej igen

Jeg har også et parti månefiltre du kan få af.

Min egen erfaring med dem, er at det er behageligere at arbejde med på fuldmånen, mens de ikke er nødvendige når det er halvmåne; Dels er månen ikke så klar og dels sætter man oftest en højere forstørrelse i for at se på månekratre, mens man ved fuldmåne gerne vil se den hele på en gang.

neder
                Deltager
                  • Main Sequence

Det vil jeg blive glad for Tongue
                  jeg har lidt et problem med at bruge 400-600 kr. på noget jeg ikke rigtogt ved noget om eller om jeg i virkligheden har brug for nogle filtre.

Anonym
                    • Nova

Henrik wrote:

UHC filteret er meget mere effektivt, en lader ikke det røde lys passere. Dem kan øjet aligevel dårligt se, så det ødelægger ikke så meget aligevel. Men UHC filterte kan dermed ikke bruges fotografisk til de røde tåger, men er godt til planetariske tåger

Baader UHC-S og Astronomik’s UHC lader H-beta, OIII og H-alpha passere. Jeg har kun prøvet et Celestron LPR visuelt på en 80mm refraktor og det virker ikke særligt godt, tager alt for meget lys. Mit Baader UHC-S virker derimod rigtig godt fotografisk og giver også en del kontrast når jeg holder det op mod mælkevejen (uden kikkert). Har ikke prøvet det visuelt med kikkert.

madsen2009-02-11 20:21:54

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Et måne filter er ski meget godt, der er blus på bare ved næsten fuldmåne, og skal man over på noget svagere bagefter(ikke så smart) er man blændet for lang tid.
                      Men ok , Henrik havde nogle i overskud 🙂

Mogens.Bildsøe
                      Deltager
                        • Nova

Findes der et godt link/bog, der kan anbefales som en “Filter-ABC”? Hvor man får en samlet indføring i forskellige filter-konstruktioner, hvilke filtre der benyttes hvor og hvad man opnår?

Mogens B

Hilsen Mogens B.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Jeg ligger inde med et Baader UHC-S og et Moon-sky-glow samt et par andre filtre du gerne må låne, så du kan få en ide om hvad du evt skal have.

Anonym
                            • Nova

Istedet for et månefilter har jeg sommetider med held brugt et par solbriller. Så der man også cool ud, selv om natten… LOL

mejer
                            Deltager
                              • Super Nova

Hey Michael.

Hvad syntes du om Baader UHC-S filteret ?? Er det ok kvalitet sammenlignet med andre mærker.

Mejer

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Tjae, fandt jo ud af at man skulle exponere meget længere for at få det samme med. Og at det var lige så nemt at fjerne i efterbehandlingen, så jeg har så godt som ikke brugt dem.

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Michael, hvilke objekter har du taget med UHC-S?

Som man kan se af Sørens graf er det jo et nebulafilter, beregnet til emissionståger, planetariske og supernovarester. Galakser, stjerner og reflektionståger dur UHC-S ikke til, da de lyser bredspektret eller i områder hvor filtret blokerer. Jeg har selv gode erfaringer med filtret, fotografisk, som luminancefilter til klare tåger. Der kommer dog noget mere lysforurening med end med rene smalbåndsfiltre. Fordelen er at man kan få alle de vigtige bånd samtidig.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Hvilke filtre' er lukket for nye svar.