Hvilke af disse steder på Fyn er bedst ?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvilke af disse steder på Fyn er bedst ?

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af angloamerikansk. This post has been viewed 63 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

angloamerikansk
      • Main Sequence

Hej.

Jeg bor tæt ved Odense med al den lysforurening den kaster af sig.
      Jeg har aftalt med (lokket) min 10 årige søn at vi tager på en “Mande-Astro” tur i aften indtil omkring midnat. Det er med min Meade Lightswitch 6″ som stiller sig selv ind så det er lige på med det samme. Det er med kaffe, cola, slik og ostepops m.m. 🙂
      Nu er mit spørgsmål så, om der er nogen som kan komme med hjælp til hvilke af disse 4 steder som er bedst med hensyn til mørk himmel. Jeg har lige langt til stederne da jeg bor midt på Fyn:
      1) Nordfyn (Fynshoved). Nærmeste byer er Kerteminde, Munkebo og Otterup.
      2) Nordfyn (ved Flyvesandsvej). Nærmeste byer er Bogense og Otterup.
      3) Østfyn (ved Klintholm). Midt mellem (dog god afstand til) Nyborg og Svendborg.
      4) Sydfyn ved Helnæs. Midt mellem (dog god afstand til) Assens, Fåborg og Haarby.
      Bedste sted vil være den sydlige del af Langeland men det tager en time hver vej og DET er for meget…. det er der sgu ikke ostepops og cola nok til 🙂
      Jeg håber der er nogen som har gode erfaringer eller kan komme med fif til det bedste sted med mørk himmel 🙂

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Hej,

Videre lidt nord/nordvest fra Otterup ser ud som en fin plads:

http://www.blue-marble.de/nightlights/2010

God tur til dig og drængen! Bjørn T. Jønsson2012-01-14 17:17:43

Mvh,
        Bjørn

angloamerikansk
          • Main Sequence

Hej.

Tusind tak for det fede billede.
          Mit forslag nr. 1 og 4 er faktisk helt væk i sort på kortet. Længere nordpå ved Mesinge er alt sort, kun den ene af vejene der er vist og den kører ud i det sorte. Selve hele landdelen er VÆK!
          Det samme gælder ved Helnæs.
          1) Nordfyn (Fynshoved). Nærmeste byer er Kerteminde, Munkebo og Otterup.
          4) Sydfyn ved Helnæs. Midt mellem (dog god afstand til) Assens, Fåborg og Haarby.
          Tusind tak for hjælpen 🙂

Angloamerikansk2012-01-14 18:14:02

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Angloamerikansk wrote: Længere nordpå ved Mesinge er alt sort, kun den ene af vejene der er vist og den kører ud i det sorte. Selve hele landdelen er VÆK!

Det samme gælder ved Helnæs.

Ja, du har ret. De steder ser flotte ud.

Angloamerikansk wrote:

Tusind tak for det fede billede.

Tusind tak for hjælpen 🙂

Bare hyggeligt at kunne hjælpe.

Håber I er heldige med vejret!

Mvh,
            Bjørn

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Pøj-pøj med vejret. Har lige lukket ned her pga skyer.

Thomas, Bornholm

angloamerikansk
                • Main Sequence

Vi er lige kommet hjem….. eneste der kunne trænge gennem det disede skydække var Jupiter. Men trods det disede vejr så kunne mit Lightswitch alligevel fint auto aligne og endda selvom vi stod på en skråning 🙂

Heldiugvis synes drengen det havde været super hyggeligt at være afsted på tur 🙂
              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Hvilke af disse steder på Fyn er bedst ?' er lukket for nye svar.