› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hvem har et stort objektiv?
- Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 7 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 341 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
2. august 2017 kl. 08:52 #162591
outlookDeltager- Super Nova
Er det virkelig rigtigt? Mangler Steno museets 11″ refraktor sit objektiv??
SĂ„ tror pokker den ikke bliver brugt! Hvem har ‘lĂ„nt’ det? Skandale!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting2. august 2017 kl. 08:57 #162592
astrojensenDeltager- Neutron star
Objektivet var pakket ned i mange Är og pÄ den udstillede kikkert erstattet med et vinduesglas.
Som jeg i en PM til Lars Spatzek sagde, sÄ fatter jeg ikke, at nogen har stjÄlet den, da det jo er et enormt stort teleskop og man ikke kan sÊtte sÄdan et op, uden at det vil blive bemÊrket og folk begynder at stille spÞrgsmÄl.
Thomas, Bornholm
2. august 2017 kl. 09:11 #162593
spatzekDeltager- Super Giant
Ja, og snakken har vĂŠret pĂ„ CN og der kan ikke koges mere suppe pĂ„ den sag. Tager nu til USA og vi klapper pĂ„ vejen op mod Oregon 36″ refraktoren pĂ„ Lick, som jeg har observeret med, og som trods kraftige jordskĂŠlv stadig har sit objektiv.
Mens jeg husker det, sÄ er jeg kun taknemmelig for, at vi i Danmark har reddet sÄ mange gamle refraktorer. Det er faktisk godt gÄet derude!!
Urania kikkerten med Aalborg indsatsen, flot arbejde af Erik med renoveringen. Man fik reddet objektivet…
RundetÄrns refraktor 1982, hvor objektivet nok var et Ärs tid om at gÄ tabt, da der var spÊndinger i glas og rust.
12″ refraktoren i Roskilde, der lignede bror lort og hvor objektivet sad omvendt i cellen. Men Mogens Bech fandt markeringerne. Hvis du trykker pĂ„ midten af objektivet, sĂ„ dannes der Newton ringe, sĂ„ tĂŠt sidder elementerne. Og sĂ„ var jeg med til at flytte Gladsaxe skoles kikkert for et par Ă„r siden. (PrĂŠstĂž kikkerten).
Spatzek 2017-08-02 09:23:34 2. august 2017 kl. 09:13 #162594
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Leif
Er det ikke dette link du mener?:
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
2. august 2017 kl. 09:21 #162595
clauskafDeltager- Nova
Har I overvejet at led i den nĂŠrmeste……,
2. august 2017 kl. 09:23 #162596
clauskafDeltager- Nova
Hej Lar
Giv den lige et “klap” fra mig Jeg husker endnu…..
2. august 2017 kl. 09:42 #162598
Med hensyn til 12″ Merz refraktoren, der nu er pĂ„ Brorfelde i den gamle sĂ„kaldte 40cm kuppel, sĂ„ stod den jo i en kuppel i Roskilde. Den var faktisk en del af folkeobservatoriet i SĂžborg, der blev oprettet tilbage i 1906-07 stykker. Et kombineret bibliotek og observatorium kaldet Astrea. FĂžrst havde man en 6″ refraktor. Kuplen var en tĂžndekonstruktion. I 1922 fik man (pĂ„ samme opstilling)kĂžbt 12″ objektivet. Ret kort brĂŠndvidde, da den skulle fittes ind i kuplen. I 1934 lukkede det hele, da brandmyndighederne ikke mere turde tage ansvar. Den kom sĂ„ til Roskilde, da overlĂŠrer Houby kĂžbte den. Han observerede variable stjerner i AS sektionen. Man kan se, at han nĂ„ede stjernermagnityder, som ingen andre kunne herhjemme. Houby havde en 100% kopi af RundetĂ„rns kikkert, sĂ„ 12″ blev bĂ„ret af den gamle Jens Olsen opstilling. For klein, men det har lige gĂ„et an.
Ulrik fra KAF havde observeret med den fra Roskilde, og havde sagt Ok til optikken. Men da jeg i 1990 var fÞrste mand i Roskilde og kravlede op i kuplen, var det selvfÞlgeligt interessant at pille lÄget af og kigge om objektivet overhovedet var i live.
En lille sjov ting. Vi stjernetestede 12″ kikkerten i sommeren 1991 ved at pille 6″ refraktoren af RundetĂ„rns kikkert. Det var jo “nemt nok”, da den jo havde vĂŠret pĂ„ samme opstilling. FĂžrste objekt var Jupiter med mit 10mm ClavĂ© okular. Det var spĂŠndende. Men det sĂ„ fint ud og lidt efter ogsĂ„ en tur pĂ„ MĂ„nen.
SĂ„ der har altsĂ„ vĂŠret en 12″ refraktor i det gamle tĂ„rn…
2. august 2017 kl. 09:46 #162599
Det skal jeg gÞre Claus. Det kan lige komme med i programmet, da vi har en relativ kort tur fra Monterey til SF. SÄ vi har lige lidt timer, der lige kan bruges til at tage til Lick. Smukt smukt sted. Naturen er jo fantastisk i omrÄdet.
2. august 2017 kl. 10:58 #162604
2. august 2017 kl. 17:53 #162629
Flot, men vist ikke det samme objektiv.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting2. august 2017 kl. 17:54 #162630
Torben Taustrup wrote: Hej Leif
Er det ikke dette link du mener?:
mvh
Torben
Jo da, men der stÄr en del om den i mit link ogsÄ.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting2. august 2017 kl. 17:58 #162631
ClausKAF wrote: Har I overvejet at lede i den nĂŠrmeste……,
Det mĂ„ da vist ha givet en ordentlig flaskebonus. Tror nu ik’, den ku komme igennem hullet i containeren.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Hvem har et stort objektiv?' er lukket for nye svar.