Hvem fler har en LVI Smartguider ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hvem fler har en LVI Smartguider ?

• Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 269 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Jeg har kjøpt meg en LVI Smartguider nylig og den behandler meg dårlig ! Angry

For det første skal kamerahodet i retur igjen da det nok er noe galt på innsiden !

(Jeg ville ha sendt det hele i retur og fått en ny komplett når jeg nå engang har betalt så mange penger og fått en defekt vare, men de ville nå se på det hodet først !)

I går natt var det for en gangs skyld klar himmel og jeg tok det hele med ut til test igjen !

Med LVI’et fuglte der med et okular til å stille skarpt med før man setter på selve LVI’et !

Jeg kunne ikke opnå fokus med min WO 80 II Megrez, det ser ut som det skal flyttes en god del “bakover” for å oppnå fokus !

Det kunne vært hyggelig å vite om hva man eventuelt skulle trenge av ekstra-utstyr når man kjøper noe som ikke er “plug and play” !

Om noen har denne LVI selv hører jeg gjerne fra Dere om tips og råd på utstyr ! Smile

Mvh Arne Martin

John
      Deltager
        • Nova

Hej Arne Martin

Jeg bruger diagonalen, så er der ingen problemer.

Anonym
          • Nova

John wrote: Jeg bruger diagonalen, så er der ingen problemer.

Hei John !

Du får ha en Nordmann unnskyldt, men hva mener du med diagonalen ? Embarrassed

Mvh Arne Martin

John
          Deltager
            • Nova

Anonym
              • Nova

Mange takk !

Nå skal jeg bare ut i haven, finne en spade og grave meg et hull hvor jeg kan sitte og skjemmes en stund ! EmbarrassedLOL

Mvh Arne Martin

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

LOL Så kan man jo nyde en kold øl mens man sidder der og hygger sig..

Anonym
                  • Nova

Så er den sixpack forduftet Wink

Nå har jeg snakket med forhandleren av min LVI og de har aksepert at jeg sender alt i retur og får en ny i erstatning !

Så slipper jeg å få eventuelt denne beskjed ; “øøøh, det var ikke kamerahodet allikevel, kan du sende håndkontrollen også ?” LOL

Forøvrig flott å se på Perseidene i natt Star

Mvh Arne Martin

nive
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Arne Martin . Det kan være et hårdt liv at lære at autoguide Angry

Anonym
                      • Nova

Hei Nils min venn !

Jotakk, det tror jeg nok at jeg i dette øyeblikk holder på med å innse ! LOL

Men man skal jo være standhaftig og ikke gi opp !

Mvh Arne Martin

nive
                      Deltager
                        • Super Nova

Thumbs%20Up

tomvictor
                        Deltager
                          • Giant

Synd å høre at du har problemer med guideren Arne Martin. Det er forsåvidt ikke noe uvanlig at WO teleskopene trenger en mengde forlengere får nå fokus med de fleste ccd. Jeg er redd du må lete lenge før du finner en leverandør som har såpass peil at han kan fortelle deg hva du trenger i et hvert tilfelle. Husk at det er vanskelig for en forhandler å forholde seg til et stort antall teleskop/ccd´s som folk har og alle har sine særegenheter. Skulle du finne en slik leverandør så gi meg beskjed 🙂

Diagonalen er sikkert brukbar hvis den sitter godt festet og brennvidden ikke er fra lang, men det er ikke optimalt.

Fornax Ligthtrack II
                          Tokina AT-X 300mm f 2.8
                          Canon 600D Baader

Anonym
                            • Nova

Hei Tom Victor og god morgen !

Som du sier, det er nok ikke lett å være forhandler med tanke på hva slags forkjellig oppsett folk har !

Kanskje det var likeså enkelt for meg å finne et brukt teleskop som var bedre egnet som guideskop ?

Mener jeg så et bilde en plass hvor en hadde et CCD montert i noe som så ut som et vanlig søketeleskop som det jeg har på min TS 200 Newton !

Det så både enkelt og flott ut !

Mvh Arne Martin

tommy.frank
                              • Super Giant

Det her virker helt fint med Qcam5monoThumbs%20Up

Den mere simple model er lavet uden at afkorte tubus.

Mvh. Tommy Frank

Anonym
                                • Nova

God morgen Tommy Frank !

Så det var deg som hadde bildene jeg tenkte på ! Thumbs%20Up

Det ser jo forholdsvis greit ut å skulle få laget !

Da har jeg lagret bildene for å bruke som “arbeidstegning”

Takk til deg !

Mvh Arne Martin

John
                                Deltager
                                  • Nova

Tomvictor wrote:

Diagonalen er sikkert brukbar hvis den sitter godt festet og brennvidden ikke er fra lang, men det er ikke optimalt.

Hej Tomvictor.

Hvorfor er en diagonal ikke optimal, skal der så istedet bruges et forlængerstykke for at opnå fokus?
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Hvem fler har en LVI Smartguider ?' er lukket for nye svar.