› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Hvem er ude i aften? (2. feb. 2013)
- Dette emne har 37 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af mgbomholt. This post has been viewed 329 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. februar 2013 kl. 23:58 #96227
holmDeltager- Super Giant
Også ude her – har fået taget ca. 70 subs (2 x 30) + er i gang med 15 som kører på NGC2903..regner med at hænge ud indtil skyerne kommer…
3. februar 2013 kl. 00:03 #96228
niveDeltager- Super Nova
Hej . Her er målet for i aften indtil videre et enkelt subs på 600 sekunder ingen darks eller flats .
3. februar 2013 kl. 00:04 #96229
michaelrDeltager- Super Giant
Hel alle under stjernerne
Jeg er også ude, har skudt Jupiter siden kl. 19 til en GIF, omkring 150.000 frames indtil nu, men seeingen er ikke super og jeg skyder henover huse tæt på. Skifter senere til F7 og tager lidt Krabbe i narrowband.Bedste hilsnerMichael3. februar 2013 kl. 00:06 #96230
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Niels
Flot, hvilket objekt og hvor højt står det?BhMichael3. februar 2013 kl. 00:10 #96231
henrik.schneiderDeltager- Nova
Rigtig rigtig meget is i luften i Fårup, og hvis ikke lige der skulle være is så dugger alt til 🙁
3. februar 2013 kl. 00:12 #96232
niveDeltager- Super Nova
Ngc 1499 . Da den kom over merdianen var det tæt på zenit
3. februar 2013 kl. 00:48 #96236
RudiDeltager- Neutron star
Fik lige et stemnings billede af Svendborg Sund i kassen:
/Rudi B. Rasmussen
3. februar 2013 kl. 00:56 #96237
nightskyDeltager- Neutron star
Den fine nye nova tordner igennem lige nu – desværre for langt nede til noget spektroskopi.
3. februar 2013 kl. 00:58 #96238
joergen.kDeltager- Nova
fået skudt en del jupiter men meget ringe seeing,ikke meget at komme efter.
3. februar 2013 kl. 01:03 #96239
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Puha, det er nu koldt, når man sidder stille derude…
Ios skygge har forladt Jupiters skive, så nu er det tid til en kop the + citronmåne (fik i den?
)
Tror der er lidt kuk i mit filterhjul, jeg er ikke sikker på, at rød nu også er rød osv.
Men fik taget en del RGB serier af Jupiter.
Seeing er ikke god, men planeten står også lige over mit og nabohusene. Og der bliver fyret godt i naboens brændeovn! I det mindste blæser det ikke lige ned i hovedet på mig i aften…Michael R, glæder mig til at se din animation!
Lars Z, spændende, er det den nova i den meget lille galakse eller den i Andromeda?
Niels, er det ikke California nebulaen ? Den er STOR! Har taget den med en kamera linse en gang…3. februar 2013 kl. 01:11 #96240
mstauningDeltager- Black Hole
Så kan jeg ikke mere, har fået frost i fingerene og det samme har sekundær spejlet.
Fik “næsten” ikke skudt en eneste photon… Satte dog lige mobilen til okularet bare for at se om jeg kunne skyde jupiter den vej..Ellers har det været visuelt hele aften, lige fra solnedgang og frem.Jupiter fik jeg starten af Io’s entry på skiven med, midtvejs forsvandt den ligesom for mig – og dukkede først op igen lige før den forlod skiven. Ios skygge så jeg først da den var kommet en bette smule ind, og stoppede lige før den forlod skiven igen.Undervejs blev det til noget hopperi, er jo ny observatør 😉 Så har lært at finde nogle af de klareste ting, trods det at søgeren ikke er alignet helt perfekt. Fik vendet mig lidt til spejlvendt/flippet manual tracking, og set lidt på:M1, M31, M32, M33, M42, M43, M45, M76, M103, M110, Hyades også flammetågen (omkring IC434 kan jeg ane noget, men kræver nok filter at se).Men farver på Orion (meget mere blå en jeg troede). Fine spiral arme på M33, støvbåndet på M31, mørke områder på M110, et flot timeglas af M76, og en god krabbe (den ligner virkelig en krabbe).Er helt sikker på at Amalthea gik bag ved jupiter, men kan ikke rigtigt finde data på om den gik foran eller bagved…3. februar 2013 kl. 01:11 #96241
troelsthDeltager- Planet
Yes! skyfrit på “spidsen” lige kommet hjem fra bryllup, men har sat 80éren op i forhaven! startet Stellarium og sat kaffe over!! :)med at udnytte alle chancer! nåede lige præcis ikke Io foran Jupiter!! pokkers!
3. februar 2013 kl. 01:17 #96243
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Det er ok Troels, om ca 45 min er den store røde plet på vej ind på skiven
Der er altid noget at kikke efter…3. februar 2013 kl. 01:26 #96244
mstauningDeltager- Black Hole
Hmm, skulle man slæbe den frem igen (den står jo bare overdækket, udendørs) afdugge den også se SRP (store røde plet) futte ind over skiven…
Nå fandt lige ud af at fokus for mobilen også mine øjne er ikke det samme!! Bare fordi jeg er godt nærsynet3. februar 2013 kl. 01:35 #96246
troelsthDeltager- Planet
hehe…tror det er lidt”flimmer” i luften, eller også er det indtagelsen af den hvide mands djævelske ildvand??
men vi ved jo alle at det ikke er alkohol der gør en syg, det er jo destilleret og rent som kildevand fra Himalaya! nææ, det er noget med skaldyrs forgiftning! har hørt Poul KREBS! det er der fejlen ligger!! 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvem er ude i aften? (2. feb. 2013)' er lukket for nye svar.