› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Hvem bruger den nye Maxim v5
- Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 651 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. september 2008 kl. 10:52 #674
rigoDeltager- Super Nova
Hvem bruger den nye Maxim v5 RIS og ROS ???
18. september 2008 kl. 11:06 #676
mstauningDeltager- Black Hole
Det gør jeg da. Der er nogle ting ved den jeg ikke lige kan lide, men tror mest det er gammel vane 🙂
Den har rigtigt mange gode ting i sig, men det at lave optagelser kræver lige lidt tilvending.
18. september 2008 kl. 11:07 #678
rigoDeltager- Super Nova
Hvordan forgår det nu da med optagelser
18. september 2008 kl. 11:56 #686
jesperDeltager- Neutron star
Jeg er meget glad for v 5. Som Michael siger er der nogle ting der er lavet om, som man lige skal vende sig til, men sådan vil det jo altid være.
Generelt er tingene blevet lettere, mere fleksible og med flere avancerede muligheder. Og det virker som om stacke rutinerne er blevet hurtigere og mindre rescourcekrævende og samtidig virker bedre. Auto star matching laver ikke længere fejl med store 11mpx billeder.Optagelser er nok det der er lavet mest om, men efter at have vendet sig til det synes jeg faktisk at ændringerne er til det bedre. Det er svært at forklare hvordan det er lavet om, men der er ikke så mange tabs i CCD vinduet, og man kan se meget mere på samme tid.JesperJesper 2008-09-18 12:00:06 18. september 2008 kl. 13:59 #700
Der er lavet sådan nogle preset, som man bare vælger. Så skulle det være hurtigt at omstille mellem fokus, LRGB, Mono også så videre. Jeg tror som Jesper også det er til det bedre, men man er jo vanedyr…
18. september 2008 kl. 20:42 #753
rigoDeltager- Super Nova
Hmmm ok
Kan man i den nye sæt HA L R G B sammen, altså 522. september 2008 kl. 02:42 #1060
mhansenDeltager- Nova
Umiddelbart ikke, nej. Ikke uden enten:
1: At bruge Color stack.2: At stacke H-alfa og rød på konventionel vis.22. september 2008 kl. 08:05 #1062
Det kunne man jo heller ikke i den gamle, skal man huske.
Men det har heller aldrig været godt, da det altid har givet forkerte farver at blande dem sammen på den måde. Hvor imod, at man som et softlight lag og/eller et lum lag i Photoshop kan få detajlerne fra narrowband ind i uden at forrykke farverne særligt meget. Ja det skulle faktisk kunne sættes ind uden at forrykke overhovedet, men det kan jeg ikke rigtigt finde ud af.23. september 2008 kl. 14:20 #1143
mhansenDeltager- Nova
Nu har jeg jo kun brugt MaxIm 5 ret beskedent, vejret har ligsom ikke rigtig været til det. Men sådan umiddebart synes jeg det virker ret forbedret. Især stacke metoden virker langt mere overskuelig og er trinvis, frem for den gamle. Jeg har ikke lagt mærke til at selve algoritmerne er blevet bedre implementeret, sådan at de kører hurtigere. Men man har da i det mindste fået en progressionsbar, sådan at man kan se om computeren laver noget.
MaxIm har fået langt flere observatoriefunktioner. Faktisk virker det som om at de med 5’eren har satset mere på at indføre flere funktioner til dem med fast observatorie. MaxIm kan nu styre stort set alt du kan finde på at tilslutte. Yderligere er der kommer et mini-planetarium. Til at finde rundt på himlen og udvælge objekter er det ikke særlig godt. Men til lige at hurtigt se, hvor teleskopet peger hen mens det tager billeder, der er det tilgengæld ganske fint. Der skulle desuden være en lille funktion, hvor hvis du laver en Pinpoint, så kan du se dit billefelt inde i planetariet. Men den funktion har jeg endnu tilgode at få afprøvet.CCD vinduet er også blevet forbedret. Der er nu kun 3 faner, expose, guide og setup. Dette gør det langt mere overskueligt. Samtidig er der kommet 2 store vinduer i bunden, sådan at man tydeligt kan se hvad primær og guide-kamera foretager sig, samtidig. Ligeledes kan man vælge de informationer der skal vises, individuelt i hvert billede. Man har også mulighed for at vælge imellem 4 forskellige grafer: Brightest Star 3D, Brightest Star over tid, FWHM over tid og HFD over tid. Ligeledes kan man vælge hvilket kamera vinduet skal vise informationer fra.Det skal dog også nævnes, at når fanerne er blevet reduceret, skal man lige sætte sig ind i at Sequence er blevet omdøbt til Autosave og at man ikke kan ændre indstillingerne, før man har ændret optagefunktionen til LRGB.Faktisk synes jeg mange af de funktioner der findes i 5’eren, er nogle jeg kunne genkende fra Maxim Essentials.Men alt i alt, så er programmet blevet væsentligt forbedret. Mere brugervenligt og langt mere overskueligt.MHansen 2008-09-23 14:24:27 23. september 2008 kl. 15:25 #1149
Det er netop det jeg er lide underlig over, jeg vil normalt gerne have stakket som hver sin kanal som jeg så kan rodde videre med. Men det skal jeg stille hver gang, kan godt se at det andet kan have sin fordel. Men mangler at kunne stille hvordan jeg normalt gør.
Det er forbedret men det mangler lige noget, til især os gamle hønisser… Jeg har jo brugt MaxIm siden version 3.etellerandet.
23. september 2008 kl. 15:31 #1153
mhansenDeltager- Nova
Jaa, du har da helt ret i, at det med at skulle indstille alting forfra hver gang man stacker, er selvfølgelig i en ulempe, når man skal stacke Lum, R, G, B, Ha eller andet på samme måde. Dette kunne vist let klares med at programmere nogle brugerdefinerede presets ind… Hvem skriver til Diffraction Ltd??
23. september 2008 kl. 18:48 #1176
Jeg har skrevet det til Doug forlængst, men det kommer tidligst ind når alle bugs er ude…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvem bruger den nye Maxim v5' er lukket for nye svar.