- Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 4 mÄneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 430 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
21. oktober 2013 kl. 19:22 #109014
lindhardDeltager- Super Nova
Er der mon stadig nogen (udover mig) som observerer mulige smÄplanetokkultationer?
mvh
Lars21. oktober 2013 kl. 20:28 #109018
Frank LarsenModerator- Super Nova
Tror nok Mogens Blichfeldt stadig gĂžr, men han laver vist ikke predictions mere.
21. oktober 2013 kl. 21:02 #109021
nhaaghDeltager- Super Giant
Jeg har gjort det for nogle Är siden og kunne godt tÊnke mig at prÞve igen. Med nogle af de nye fÞlsomme kameraer kan det mÄske gÞres elektronisk fremfor visuelt.
Lars hvis du skaffer nogle predictions for DK sÄ er jeg med
21. oktober 2013 kl. 21:25 #109022
NHaagh wrote: Jeg har gjort det for nogle Är siden og kunne godt tÊnke mig at prÞve igen. Med nogle af de nye fÞlsomme kameraer kan det mÄske gÞres elektronisk fremfor visuelt.
Lars hvis du skaffer nogle predictions for DK sÄ er jeg med
Jamen sÄ bare kom i gang
http://www.asteroidoccultation.com
mvh
Lars21. oktober 2013 kl. 21:56 #109023
hans.bengtsson- Main Sequence
HÀr har jag plockat fram sÄdana hÀndelser för Sverige september-november 2013:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=7698
Delvis gÀller förstÄs listan Àven för Danmark, men bara delvis.
m v h
Hans Bengtsson
21. oktober 2013 kl. 22:13 #109024
Asteroidockultationer borde vara ett omrÄde dÀr danska och svenska amatörastronomer skulle kunna samarbeta aktivt?
Den senaste positiva observationen frÄn svensk horisont kom 15 augusti i Är, dÄ man frÄn Sandvreten-observatoriet utanför Uppsala med driftscanning fÄngade nÀr (3768) Monroe ockulterade en stjÀrna:
http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=7821
m v h
Hans Bengtsson
21. oktober 2013 kl. 23:26 #109028
nhaaghDeltager- Super Giant
@Lars – jo men det er jo sjovere hvis man er en gruppe sĂ„ der kan komme flere “korder” over asteroiden.
Jeg husker en gammel observation som jeg mener blev beskrevet i A&R (det mĂ„ du jo huske). Der var en gruppe observatĂžrer der fik positive observationer og nogle bĂ„de nord og syd for sporet der fik negative – sĂ„ stĂžrrelsen og til dels formen pĂ„ asteroiden kunne bestemmes.
Tak Hans for link – spĂŠndende med den driftscanning.
22. oktober 2013 kl. 01:26 #109029
Det er klart, at jo flere, der ser (noget), jo bedre.
Jeg kan sagtens huske de gamle observationer – jeg var med til dem og det var sjovt.
Det kan nemt koordineres, ogsĂ„ med svenskerne, Hans. Man skal bare vĂŠre klar over, at der vil vĂŠre mange negative observationer (som ogsĂ„ kan have betydning). Det er mange Ă„r siden, at at jeg sidst havde “bid”.
mvh
Lars22. oktober 2013 kl. 08:59 #109030
Det vanligaste scenariot om man ska observera en asteroidockultation frÄn vÄra lÀnder Àr att molnen hindrar. Vid mÄnga andra typer av astronomiska observationer kan man vÀnta en stund pÄ en molnlucka eller observera pÄ nÄgon annan del av himlen, men kraven vid en asteroidockultation Àr icke-förlÄtande: det mÄste vara klart just exakt dÀr just exakt dÄ.
Ăven om man enligt zonkartorna befinner sig inom det förutsagda ockultationsomrĂ„det Ă€r detta inget man ska lita blint pĂ„. OsĂ€kerheten i zonens utstrĂ€ckning Ă€r ofta mycket större Ă€n vad kartorna antyder. Vi hade tidigare i Ă„r en ockultation som skulle bli synlig frĂ„n södra Sverige – men i sista stund Ă€ndrades zonen sĂ„ att den istĂ€llet kom att hamna lĂ€ngst uppe i norra delen av landet. En förflytting pĂ„ 1000 km eller sĂ„! Var zonen i verkligheten hamnade Ă€r det nog ingen som vet.
Men: per aspera ad astra. Det handlar mycket om samarbete och organisation nÀr det gÀller asteroidockultationer. Om det finns ett antal observatörer utspridda pÄ kartan sÄ ökar chanserna radikalt. DÄ kan Ätminstone nÄgon av dem befinna sig pÄ rÀtt plats och dessutom ha klar himmel. Teamwork Àr det om gÀller.
22. oktober 2013 kl. 10:01 #109035
tom.aDeltager- Super Giant
Jeg sĂ„ selv en asteroideokkultation i midten af 90’erne, da jeg boede i Aalborg. Observationen blev foretaget med Uraniakikkerten og natuligvis var det asteroiden Urania som gav okkultationen.
Meget sjovt at mĂ„le varigheden med to stopurer og Frk. Klokken (findes hun endnu??)Begejstringen ved at fĂ„ en succesfuld mĂ„ling har jeg ikke glemt endnu og de sidste 1Âœ-2 Ă„r har jeg da ogsĂ„ overvejet kraftigt at lave mĂ„linger af asteroideokkultationer igen. Men er ikke nĂ„et fra tanke til handling endnu, for mange andre projekter!At tankerne endnu ikke er blevet omsat til handling har dog ikke afholdt mig fra at undersĂžge tidsmĂ„linger med video, hvilket er det mest prĂŠcise. Og det er faktisk ikke sĂ„ svĂŠrt at komme i gang med den slags mĂ„linger.SĂ„ her er lidt af den info jeg har fĂ„et samlet sammen.Til videomĂ„linger er det bedst med tidsindsĂŠttelse af tidsignalet direkte pĂ„ hvert videobillede. Heldigvis er tyskerne pĂ„ forkant, sĂ„ i stedet for selv at lodde noget sammen pĂ„ kĂžkkenbordet, kan man kĂžbe en fĂŠrdig Video-Time-Inserter. Her er en flyer Video-Time-InserterOg sĂ„ skal der bruges en low-light-video. Her er jeg kun nĂ„et til at finde en sammenligning, mellem forskellige videokameraer. VideocamcompareTil tidssignalet skal der ogsĂ„ bruges en GPS, som kan kobles til Video-Time-Inserter, men det er jeg ikke nĂ„et til at undersĂžge.
AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/22. oktober 2013 kl. 22:37 #109047
Skal hilse fra Mogens Blichfeldt og sige at han aldeles ikke er stoppet som sektionsleder af sektionen for smÄplanetokkultationer. Han har bevidst vÊret inaktiv da han ikke mener at vejret har vÊret godt nok til ordentlige mÄlinger.
Mogens begÄr sig desvÊrre indtil videre kun pÄ maillisten astrolist, men mon ikke han kan lokkes tl at dele ud af sin store faglige viden pÄ omrÄdet. Mogens har lÊnge brugt videokameraer til formÄlet.
23. oktober 2013 kl. 14:59 #109081
Glemte lige at linke til Mogens’s side om asteroide observationer.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Hvem?' er lukket for nye svar.