› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Hva'så! nu er året snart slut!
- Dette emne har 23 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 568 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. december 2008 kl. 19:37 #5702
stefan.oellegaard- Planet
2008 er året hvor jeg startede. Jeg købte en brugt TS 8″ Newton på en Eq6Pro med diverse ting. Har lært at opsætte, indstille og colimere osv., og at det sjældent er skyfrit over Ganløse
16. december 2008 kl. 20:16 #5703
tommy.frank- Super Giant
Jeg har lært at være tålmodig
Og hvis man bor i dette klima, og bruger i snit 50K på astrogrej, så må man da være en ukuelig optimist. Eller……
Mvh. tommy17. december 2008 kl. 11:15 #5724
rigoDeltager- Super Nova
Tålmodig tålmodig tålmodig…. syndes halvdelen af 2008 ikke har levet op til noget særlige godt, vejret var beder i 2007. har så lært at selv om det er “sommer” så er det faktisk ret hyggelige at tag lidt fotos, også astro hygge i en T-shirts om natten var ikke ikke tosset, og det godt kan give ok fotos, selv om det er lyse nætter, det er beder en tåge/skyer i hverfald, så lige frem at “pakke værket væk” om sommren er dumt.
23. december 2008 kl. 11:33 #6009
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hmm – egentligt et begivenhedsrigt år selvom udbyttet har været ret ringe.
Vejret – jo foråret var fint og der var masser af aktivitet på LOBS –
men jeg kæmpede med at få udstyret og især guidening med den nye
guidekikkert til at fungere ordentligt. Af visuelle oplevelser var der
dømt planetparade en tidlig morgen efter at jeg iløbet af natten for
første gang oplevede masser af farver i Orion tågen med min 12″ og
Lars’s Hyperion Okularer. Nu har jeg selv købt et par stykker af Lars Z.Jeg har jo en SCT og de dugger frygtelig hurtigt til – men et
hjemmelavet varme system har elimineret behovet for dughætte og det
giver bedre vindstabilitet og jeg slipper for hårtørreren.Så fik jeg jo købt et SXVH9 og smalbåndsfiltre sammen med Lars M. og så
blev jeg for alvor træt af at teleskopet drillede og tog det hjem for
at renovere lejer og motorer…det viste sig at det “bare” var en glemt
PEC tabel som skulle genoptrænes.Nu er det ikke længere et problem at arbejde ved 2m og eksponeringstider på 10minutter eller mere – dejligt.
I mellemtiden var det så blevet forår og da jeg arbejder i
landbrugsmaskine branchen – så var det slut med at udnytte
godtvejrsnætter på hverdage da vi havde rygende travlt.Så blev det sommer – kedeligt – Så blev det sensommer og jeg pakkede
teleskopet i en lejet varevogn og kørte for anden gang til MAF
starparty med omkring 100kg udstyr – en SUVERÆN oplevelse – måske årets
højde punkt. Specielt fedt var at sidde og sende LIVE i næsten 2 timer
til hele verden sammen med Lars Zielke og hans Mallincam mens resten af
kloden stortset var indhyllet i skyer og orkaner.Nåja – og at se M57 i fuld farve med centralstjerner og grønlige
striber i midten i den store 30″ Dobson – det glemmer jeg ikke
foreløbigt. og M13 var ikke til at se for bare stjerner….Efteråret har jeg brugt på at forsøge at optage exoplaneter uden held –
men det er lykkedes med mere traditionelle variable stjerner og jeg er
nu medlem af sektionen for variable stjerner under Astronomisk selskab.Vejret det sidste 3/4 år er ikke værd at skrive om – man drømmer sig
tilbage til 2005 (eller var det 2006?) hvor det næsten var uafbrudt
stjerneklart i 2 måneder fra september til november.Nå ja – jeg glemmer jo også en anden ting – der er familieforøgelse på
vej indenfor nogle få uger…Det har sat mange tanker igang og kommer
helt klart til at dominere alt i det nye år. Tid bliver mere
dyrebart så det observatorie der er snakket om i flere år skal forsøges
realiseret med lidt hjælp så der bare skal tændes for udstyret når man
alligevel er blevet vækket tidligt.Om det bliver hjemme eller på LOBS er endnu ikke afgjort.
Kan i have en God Jul
23. december 2008 kl. 17:06 #6021
k_holstDeltager- Nova
Hej alle.
Som et af højdepunkterne i 2008 Må jeg nævne Starparty i Ejstrupholm. Det var ik` så ringe (for nu at tale et sprog som folkene fra MAF forstår).
Det var herligt at få sat ansigter på mange af dem der skriver her på forum og få lov til at “nørde” hele weekenden.En anden stor ting er at jeg har fået lært at autoguide. Det synes jeg virkelig har forbedret mine resultater og givet noget billedmateriale som det er sjovt at arbejde med.Planer for 2009:I 2009 glæder jeg mig til at deltage i lidt flere starpartys. Ejstrupholm er helt sikker! Måske kommer der noget på Fyn? Ellers bare de små hyggelige hvor vi lige er et par stykker der mødes.Billedbehandling er et af de punkter hvor jeg virkelig har noget at lære! Det skal der arbejdes en del på.Derudover har jeg lyst til at gøre lidt mere ved det visuelle. Måske kan jeg få så meget rutine i fotografering at jeg har overskud til visuel opservation samtidig.Lad mig lige slutte af med at vise jer min julegave til mig selvDen skal nok giver noget fornøjelse fremover!
Det blev til en EQ6-montering, varmebånd, filterhjul og et sæt narowband filtre.Med ønsket om en glædelig jul, et godt nytår og masser af klare nætterKimk_holst 2008-12-23 16:10:53 23. december 2008 kl. 17:37 #6022
rigoDeltager- Super Nova
23. december 2008 kl. 20:46 #6030
FinnDeltager- Neutron star
En rigtig god jul til jer alle, det bedste der er sket i 2008 er vel egentlig alle de dejlige og hjælpsomme mennesker jeg har mødt i årets løb, jyder, sjællænder og nogle enkelte tovlige fynboer.
Jeg fik taget mit første rigtige billed tidligt i efteråret og det gav da temlig et skub fremad, må så også indrømme at det jo så sandelig også har været et dyrt år.
Nå men så har jeg jo også udstyret til at jeg kan udvikle mig inden for foto, regner heller ikke med at der skal investeres noget særligt i 2009, nå ja det skulle da lige være……..hovsa min kone kom lige forbi.Og et rigtigt godt nytår, herfra vestfynEr det din egen kolektion Rigo, den vil jeg da gerne hjælpe med.Finn 2008-12-23 19:47:30 23. december 2008 kl. 21:03 #6033
lindhardDeltager- Super Nova
God jul til jer alle.
Tak for billedet, Rigo, godt at se at der er nogen, der har udstyret i orden…Lindhard 2008-12-23 20:03:37
mvh
Lars24. december 2008 kl. 13:37 #6071
tommyfDeltager- Neutron star
Tror jeg har fundet min plads efter mange og lange forsøg, nemlig 120ed og eq6, en fast mount er nok det eneste der mangler, men så ryger jo lidt det hyggelige ved at mødes ved Maglesø, så det er måske meget godt jeg ikke har den mulighed.
Fik taget mit bedste stjernehob/mosaic ved MAF, tror ikke jeg kan gører det igen, det var bare expo timings LRGB der passede og taget ud fra fornemmeren…
2009 må være året hvor jeg lærer drift eller polaralign, for lavet EL system men kun en ledning, GV2 måling, og fundet ud af om jeg skal bruge noget fringe filter. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hva'så! nu er året snart slut!' er lukket for nye svar.