Hva'så! nu er året snart slut!

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Hva'så! nu er året snart slut!

• Dette emne har 23 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 567 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

hva’så! nu er året snart færdig, små 20dage til endnu af 2008 (tiden går sku hurtige Confused)

Hvad syndes i om året 2008, sådan personlige omkring jeres astro hobby. Hvad fik i lært, gjort eller ikke gjort, købt, bygget, fået erfaring med, var vejret med os, højde/lav punkter osv ??? Og evt. hvad er målet/ønske i det nye år ???

http://www.rigorigo.dk2008-12-11 21:57:20

ksondergard
      Deltager
        • Giant

Kom da lige med lidt info selv hvad du har lært, gjort ikke gjort, bygget, fået erfaringer med etc etc.

Personligt fik jeg IKKE gjort så meget ud af astro i år, men nu er Clara blevet lidt ældre og vi kan derfor bedre være i sommerhuset om vinteren og jeg forventer derfor at få gjort noget mere ved hobbyen fremover.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Jeg fik lært en del igen iår, noget om at lave astrometri – Fik lært en masse om sharpen, og en del om farver. Vejret har ikke været med mig, andet end i foråret der var der en del gode aftener.

I det nye år, ville jeg gerne få taget resten af Messier objekterne – Og evt et par planeter, samt få genoptaget de Messiere som ikke blev gode, M64 springer lige i mine tanker.

Ellers må det være at komme ud og lære noget mere.

andreas.v
          Deltager
            • Main Sequence

Det var jo i år 2008 jeg stiftede bekendskab med Astronomi, så jeg har ikke været igang så længe.

Mit højdepunkt må være, da jeg købte min 10″ Lightbridge den. 3 juli. Den har givet mig utrolig mange gode oplevelser under stjernerne. I

Jeg er mange gange blevet forbløffet og overrasket, men min største succes må være da jeg så Abell 426. Det var stort for mig!

I alt har jeg brugt 8300 kr på Kikkert, okulare, filter, bøgere osv. Jeg har erfaret at det er en dyr hobby!

Jeg har jo lært en del. Da jeg startede med at observere med lightbridgen, kunne jeg ikke finde NOGET uden at kigge på stjernekort først. Nu kan jeg finde en masse objekter uden at bruge kort.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Så er du nået længere end mig Andreas, jeg kan ikke finde noget som helst 😉

Sådan går med det goto, og PC styring af det hele.

wieben
              Deltager
                • Nova

Hej,

2008 var året hvor jeg genoptog astronomien, og fik investeret i mit første teleskop – en 10″ Skywatcher på en Eq6Pro + autoguidepakke. Takket være Lyra/Astro-forum samt nogle hyggelige nætter i Kroppedal og Maglesø i selskab med bla. MS og TommyF, kom jeg hurtigt i gang under kyndig vejledning.

Det var fantastisk at starte med noget udstyr, der bare fungerede fra starten – det gav virkeligt blod på tanden. Største øjeblik var nok den første aften i Maglesø hvor første 600 sekunders frame af M51 tonede frem på skærmen af mit DSLR. Der var jeg helt oppe at ringe over hvad man i dag kan lave som grøn amatør. Visuelt var det største øjeblik nok da jeg første gang rettede kikkerten mod M1. Jeg havde sat mine forventninger meget lavt fra starten, så der skulle ikke meget til for at imponere. Bare det at jeg kunne skimte mange af Messier objekterne, som jeg havde læst om tilbage i mine teenageår, var en tilfredsstillelse. Jeg må indrømme at hovedinteressen ligger ved foto, og at jeg stort set kun benytter mine okularer til at alligne, samt at få et hurtigt kik på aftenens objekter inden kameraet kommer på.

Vejret var med mig da jeg fik teleskopet tilbage i det tidlige forår, og jeg fik produceret en masse billeder at mine første Messier objekter. Vejret i anden halvdel af 2008 har vi jo alle erfaret ikke kunne leve op til ønsket om mange klare nætter, men det er vist generelt for årstiden.

Jeg glæder mig til 2009 og håber jeg får mange klare nætter i selskab med flinke astro-nørder under den danske himmel. Jeg leger lidt med tanken om et modificeret DSLR, indtil pengene til et rigtigt mono cam er skrabet sammen. Indtil da håber jeg at få samlet en masse fotoner og forbedret mine teknikker, specielt mht. billedbehandling.

I mangel af nye fotos (dette er mit nyeste billede) bringer jeg lige et spædt forsøg på Pacman nebulaen. Der var for meget dug den aften billedet blev taget, så det blev kun til 2 frames af 10 min. Mission impossible – da kameraet er et umodificeret Nikon D300.

Clear skies,

Heine

Wieben2008-12-12 14:23:33

henrik
                Deltager
                  • Nova

Heine: Du er DSLR mesteren!

Det er skisme’ et godt billede;

Der er mange af de svagere ydre H-II dele med.

DLSR giver mere farvespil end de fleste CCD’ere synes jeg.

Nok fordi de er midnre følsommme for H-II, så de blå tåger for lov til at stikke mere ud.

UG!

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Ja, så afgjort et godt billede. Jeg kan godt lide det farvespil, især med den orange stjerne til at bryde det hele.

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

ac
                      • Planet

Og de små spikes på de kraftige stjerner får julestemningen til at bryde frem ( det er hverken ment sarkastisk eller ironisk)

Jeg har selv lært, at det er virkelig svært at få en dynamik i billederne, der svarer til den fornemmelse en kraftig stjerne giver visuelt. Der kan begrænsede spikes hjælpe på indtrykket.

Selv om det er komprimeret for at kunne vises på forum, synes jeg det viser at der er tale om et meget fint foto!

mvh AC

michael.bertelsen
                      Deltager
                        • Nova

Hej Gutter.

Der er virkelig sket meget i år for mit vedkommende – jeg har lagt mit liv lidt om. To gange jobskifte, samt, at jeg atter er blevet far for fjerde gang – det er måske også derfor, at jeg for første gang siden jeg startede denne hobby, ikke har foretaget mig nogle nyanskaffelser af nogen art – der er simpelthen ikke råd til det. Trist, for jeg mangler stadig lidt udstyr – og ikke mindst tid. Ellers startede første halvdel af året ganske godt. Jeg er blevet mere effektiv til, at sætte udstyret op, og en lille smule mere erfaren i billedbehandlingen. Højdepunktet i 2008 var Ejstrupholm starparty, den fede stemning, og hvor jeg fik lidt af M81/82 i kassen trods duggen der generede voldsomt.

Jeg må indrømme, at jeg for nylig overvejede, at sælge alt mit udstyr. Men er samtidig godt klar over, at det er noget jeg vil fortryde resten af mit liv – de få timer jeg tilbringer i observatoriet eller på terrassen i løbet af et år, er simpelthen det hele værd, og noget jeg kan “leve længe på” – jeg får ikke lært en frygtelig masse, men bare det, at stå bag teleskopet og skue ud er en fonøjelse. Eneste ulempe er, at man umiddelbart efter får lyst til meget mere!

Mvh

michael

Michael Bertelsen2008-12-12 22:53:48

mortenb
                        Deltager
                          • Super Giant

Min astro hobby udvikler sig stille og roligt, men … meget langsommere end håbet, pga. forretning, børn osv. Efter anskaffelsen af en lxd75 for et par år tilbage, har jeg efterhånden fået suget så meget viden til mig at de mest grundlæggende forhold er på plads og foråret kan bringe de første billeder fra min side .. på grund niveau. Min interesse er nu hovedsageligt den videnmæssige, men det KUNNE jo være sjovt at prøve at tage lidt fotos. Jeg er imponeret over den hjælpsomhed man møder alle vegne på alle måder og håber med tiden selv at kunne bidrage mere og mere.

Desværre er djursland lidt tørlagt for “astro venner”, så “ensomheden” og en mangel på et observatorium fremmer ikke processen mht. egentligt at være ude i felten.

Starparty var rigtigt godt. Fantastisk som førstegangsoplevelse. Næste gang håber jeg at være lidt mere forberedt og måske kunne genkende nogle ansigter. Og så skulle man måske medbringe en ramme med alkoholiseret vædske .. så man kunne give lidt “igen”.

Nu har jeg lige bestilt en Skywatcher 100 ED2 pro, så det begynder snart at knibe med flere undskyldninger for det første “forsøg” .. Embarrassed

Tak til alle de “gamle” for jeres måde at være på !

bobo
                            • Giant

Hej alle.

Jeg har fået taget hul på en meget spændende hobby i år, og er begyndt at samle byggematrialer til et observatorie. For det skal der altså til, ellers kommer jeg aldrig ud og kigge ordentlig. Den lille Etx70 var nu så nem og hurtig at sætte op i bunden af haven, og jeg “gidder” ikke slæbe den store ud. Så det bliver kun til lidt måne og planet kiggeri uden strøm på dyret. Men så er det godt at man har forum’et her, der skal man jo lige ind og kigge hver aften Smile

(Det med at tiden flyver Rigo, det er noget de siger der kommer med alderen Tongue )

wieben
                            Deltager
                              • Nova

Hej alle,

Tak for roserne. Det er bestemt et objekt der kan arbejdes videre på – et par timers ekstra fotoner. Nu har Kubach jo fået samme opstilling som mig, så vi skal køre nogle projekter sammen. Han har jo et modificeret dslr, så der kan hentes lidt ekstra h-alfa.

Tak for skulderkappet.

Mvh

Heine

palle.b.
                              Deltager
                                • Nova

Året 2008 er året hvor jeg genoptog astronomi, efter en for lang pause.

indkøbte en Celestron 102SLT i oktober. det har været klart i omkring 2 timer siden….Confused

men der er da visoelt blevet fanget en pose fulde MessierObjekter aligevel Hip Hura for GoTo teleskober.

mr.mox
                                  • Nova

2008 var året hvor jeg fik mit eget observatorium bygget Cool
                                  2009 bliver så året hvor jeg får set helt ufatteligt mange stjerner, og taget nugel super duper billeder af dem. Har en skummel idé om mit eget Messier-katalog.

2008 var også et år, hvos jeg fik vist stjernehimlen for rigtig mange af mine venner og familie. I pinsen blev ED80’er for første gang luftet fra en campingplads på Falster. Til stor glæde for både børn og voksne.

Rør måneformørkelsen var jeg til familiefødeslsdag og havde derfor ikke mulighed for at deltage i et AFKB-arrangement, men en del venner dukkede op i haven, og det var rigtigt hyggeligt. Senere har jeg haft en kammerat der er (moderat) interesseret ovre i Jacobservatoriet. Han har kun en fuglekikkert, men har alligevel set Jupiters måner og kratere på Månen. Den aften tog vi billeder af Peiaderne gennem ED80’eren. Så fik han sit første astrofoto, og jeg fik testet min kikkert.

2008 var også året jeg første gang var på (mini) starparty. Så fik jeg lige mødt en del af jer andre der hænger rundt herinde. Det var en rigtig god oplevelse, som jeg satser på at gentage!

Nu er det snart lang juleferie, og så håber jeg på skyfrit!

Mr. Mox2008-12-13 21:24:37

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Hva'så! nu er året snart slut!' er lukket for nye svar.