Hvalgalaksen NGC4631

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Hvalgalaksen NGC4631

• Dette emne har 15 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af nhaagh. This post has been viewed 205 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

nhaagh
    Deltager
      • Super Giant

De to fine aftener i sidste weekend brugte jeg på at fotografere Hvalgalaksen.

4.5 time (8 min subs) med Canon 1100da gennem TEC140 f/7 på TTS-160 Panther Mount.

Link til fuld opløsning

thommy
      Deltager
        • Giant

Wow!!! God komposition, tracking, farver, baggrund. Masser af detaljer. Simpelthen sublimt!

/Thommy

Thommy2017-04-29 18:43:52

hoest
        Deltager
          • Nova

den er hamrende flotClap

nhaagh
          Deltager
            • Super Giant

Tak skal I ha’.

Det er en spændende galakse med mange fine detaljer.

clauskaf
            Deltager
              • Nova

viggo.t
              Deltager
                • Super Giant

Hej Niels.

TTS’eren er jo fremragende. 8 min subs og ingen kasserede frames?

Rigtig flot komposition.

Der har jo været en del snak om flat field frames på Forum, så hvordan bærer du dig ad.

Mvh Viggo

michael.bertelsen
                Deltager
                  • Nova

Flot Niels.

God overgang mellem galaksen og baggrunden.

Mvh Michael

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Lidt malurt: Du skal vist prøve at samle farverne som du har gjort tidligere

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Er de 4,5 timer fordelt ligeligt omkring syd og kan du derved se en forskel på diffraktionen henover billed serien?

nhaagh
                      Deltager
                        • Super Giant

Viggo T wrote: Hej Niels.

TTS’eren er jo fremragende. 8 min subs og ingen kasserede frames?

Rigtig flot komposition.

Der har jo været en del snak om flat field frames på Forum, så hvordan bærer du dig ad.

Mvh Viggo

Tak Viggo, Jo trackingen kørte perfekt så alle frames var ok. Har fået en bedre holder til mit guide teleskop og efterfølgende kører de lange subs perfekt.

Jeg har ikke brugt flats på dette billede. TEC laver en ret flad baggrund så det er ikke så kritisk med flats.

Mvh Niels

nhaagh
                        Deltager
                          • Super Giant

ClausKAF wrote: Lidt malurt: Du skal vist prøve at samle farverne som du har gjort tidligere

Ja jeg har kikket på nogle af de rødlige stjerner som ser lidt sjove ud. Denne galakse står jo væsentligt højere på himlen end M104 (45-60 grader) så jeg forventede ikke at refraktionen ville være synlig.

Da de enkelte subs er taget med forskellig elevation burde jeg sikkert opsplitte alle subs i R, G og B og så stakke dem individuelt helt som processen med monokromt kamera og filtre. En lidt tung proces…

Peter
                          Deltager
                            • Main Sequence

Et virkelig fint billede, Niels!

munkholm
                            Deltager
                              • Neutron star

Tillykke med et fornemt resultat Niels. Jeg hæfter mig især ved den meget fine baggrund, med galakser helt ude i den røde ende. Flot

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

nhaagh
                              Deltager
                                • Super Giant

Tak Peter og Bent,

Baggrunden og overgangen til galakserne er noget af det sværeste at få på plads. Jeg håber jeg kan gentaget processeringen næste gang men det kan være svært at ramme præcist de samme trin. Men det ved I jo alt om

spatzek
                                Deltager
                                  • Super Giant

Niels – ser fedt ud. Så dem i nat visuelt. Glad for at se andet herinde end Messier-xxx. Der er mange fede NGC objekter derude. Fortsæt det gode arbejde

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Hvalgalaksen NGC4631' er lukket for nye svar.