› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Hvad/hvor meget / normen ?
- Dette emne har 22 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af andreas. This post has been viewed 1164 timesv. This post has been viewed 1164 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. september 2008 kl. 19:44 #732
rigoDeltager- Super Nova
Så vil jeg da lige starte en tråd, nu hvor der er en tom gruppe
kan jo altid finde på noget at snakke om / spørge om
Hvad/hvor meget bliver der undervist i folkeskolen i astronomi ? Hvad er normen ? Høre det ind under fysik timerne ?Har selv en knægt på 11, som ikke har set skyggen af det endnu, mener helle ikke at jeg kan huske noget fra min skoletid, men det glæder de fleste fag(ka du huske det Kent ? PS. vi gik i samme klasse)
http://www.rigorigo.dk 2008-09-18 20:04:55 18. september 2008 kl. 19:48 #734
andreas.vDeltager- Main Sequence
Vi havde et Astronomi projekt i fysik i 7.klasse. Der blev ikke gjordt nok ud af det synes jeg, desværre.
Spurgte min lære om vi skulle havde et projekt igen, svaret var nej da Astronomi ikke er med i fysik eksamen.Mvh Andreas18. september 2008 kl. 19:50 #735
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg hørte aldrig ordet astronomi i folkeskolen og i gymnasiet blev det nævnt én gang som et muligt projektemne.
Det blev desværre stemt ned i klassen, da vores fysiklærer kun snakkede om hvor koldt det kunne være at stå udenfor gymnasiet om aftenen.
Så faldt den til jorden.18. september 2008 kl. 19:50 #736
rigoDeltager- Super Nova
aha, det er nok det som mangler, at det skal med på listen af fysik eksamen
18. september 2008 kl. 19:54 #739
Ja det er garanteret derfor at der ikke bliver lagt så meget vægt på Astronomien i skolen. Lidt ærgeligt synes jeg.
Mvh Andreas
18. september 2008 kl. 19:54 #740
mikkellund- Giant
Jeg kan ikke rigtigt huske hvad der skete i folkeskolen, men på gymnasiet havde jeg astronomi som tilvalgsfag. Det var vildt fedt også fordi at der var mange der tog det, tror vi var 30.
Mikkel
18. september 2008 kl. 19:56 #743
Vi havde lidt det samme på vores skole engang. At man kunne vælge astronomi som valgfag, men det blev desværre afskaffet!
Mvh Andreas18. september 2008 kl. 20:37 #752
jensDeltager- Giant
Hej Rigo.
Der er ikke krav til kvaliteten og det ligger således til de enkelte lærerer hvorledes de vil gribe det an.Jeg tog i foråret kontakt til skolelederen på mine børns skole (fortrinsvis pga. af datteren der nu går i 8. klasse).Han var meget positiv og gjorde mig bekendt, at der lige på dette tidspunkt skulle starte undervisning i astronomi i en klasse i deres fysikundervisning.Jeg ville blive kontaktet af pågældende lærer i løbet af kort tid . . .Jeg hørte INTET!Det er således, at niveauet og kvaliteten af astronomidelen i faget fysik, hviler meget på lærerens eget “engagement” i dette fag og der foreligger ifølge undervisningsvejledningen nogle “overordnede” retningslinier . . . og dem kan du skrive i en spand vand – så meget er de værd.Hermed lidt læsestof for dem er ønsker en større fordybelse i emnet:Iøvrigt en tråd jeg selv var tæt på at oprette i forgårs . . . pudsigt at du så tager fat i den!Jens 2008-09-18 20:39:28 18. september 2008 kl. 20:54 #761
rigoDeltager- Super Nova
Hehe Jens
Du skal have lavet en tråd i VISUEL ASTRONOMI & OBSERVATIONER
Jeg skal til forældermøde om et par dage, så vil jeg lige høre
18. september 2008 kl. 20:56 #764
ksondergardDeltager- Giant
NOPE, vi fik ingen undervisning i Astronomi i folkeskolen. Fik vi i det hele taget nogen undervisning, eller var det ikke bare nogle hippiere som skulle være åhh noget så pædagogisk og gå rundt i fodformer…
Kunne sgu dårligt læse da jeg gik ud af 10.
18. september 2008 kl. 20:58 #766
ksondergardDeltager- Giant
SHHH kan faktisk heller ikke læse nu, men lader bare som om….
18. september 2008 kl. 22:14 #795
mr.mox- Nova
Tror ikke jeg havde noget om astronomi i folkeskolen overhovedet – men skolebiblioteket var rimeligt velforsynet med astronomibøger.
I syvende klasse skulle vi have projekt om stjernerne kan jeg huske min klasselærer fortalte – desværre viste det sig at være om astrologi, biorytmer og lignende fokuspokus. Det var nu ganske sjovt at spørge en astrolog om det ikke betød noget at solen står i et andet stjernetegn end det hun viste i sit horoskop
I Gynmasiet havde vi i 3.G et forløb omkring tyngdeloven og Keplers lov, så astronomi i form af beregning på planetbevægelser havde vi da
19. september 2008 kl. 08:33 #818
mstauningDeltager- Black Hole
Erh det afhænger helt af skolen.
Her kommer de ind på det, både i geografi og fysik. Mener faktisk også det er noget de tager op i biologi.
19. september 2008 kl. 10:04 #824
Frank LarsenModerator- Super Nova
Som det er sagt flere gange så afhænger det fuldstændigt af læreren og
skolen. Desværre er de færreste fysik lærere rustet til at undervise i
emnet.Men interressen er der!
På et møde i KAF blev jeg i foråret kontaktet af en gymnasielære som
brugte astronomien så meget han kunne, til at belyse forskellige fysisk
emner.Han fortalte også at en del gymnasier rent faktisk har et større
teleskop stående – men at de ikke bliver brugt fordi ingen længere ved
hvordan de betjenes eller hvad man kunne bruge dem til i
undervisningen. Hvis endelig der undervises i astronomi er det
ofte ved at læreren står og fortæller og måske krydre det med et par
billeder – men der er aldrig noget praktisk astronomi og så bliver det
ærlig talt dødhamrende kedeligt!Den pågældende lærer kontaktede mig fordi der var et rygte om at
Lidemarkgruppen i 2009 ville forsøge at stable nogen
observationsprojekter på benene sammen med nogle skoleklasser (hvilket
vi desværre nok ikke kan på grund af ressource (tid) mangel).Det han specifikt efterlyste var noget så simpelt som et øvelseshæfte
(og lærevejledningshæfte) med små projekter hvor eleverne kunne lave
observationer af et objekt og ud fra det lave nogle undersøgelser som
kunne munde ud i en fysik rapport. Tanken var at de undervejs skulle
gennem eksamensrelevant teori.et eksempel kunne være påvisning af bestemte grundstoffer i gasskyer,
måling af stjerne farver, observation af variable stjerner. Måling af
omløbstider for jupiters måner, måling af lysets tøven.Men grundlæggende skulle det være observationer med en høj sandsynlighed for succes.
OG han siger at interressen fra eleverne ER der og de somregel bliver
meget mere engageret i undervisningen så snart de selv kan lave
praktiske undersøgelser i stedet for at sidde og lytte på at han står
og snakker.Ideen er vi så ikke kommet videre med, men den er ikke glemt og det er
noget der kan arbejdes videre med, men der skal flere med i projektet
da det er temmelig omfattende.19. september 2008 kl. 10:31 #832
mstauningDeltager- Black Hole
Hovsa, der findes en bog om astronomi til gymnasieklasser… Hvad er det nu den hedder? Sol, Måne og stjerner er til folkeskolenklasser, men den anden…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvad/hvor meget / normen ?' er lukket for nye svar.