Hvad/hvor meget / normen ?

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Hvad/hvor meget / normen ?

• Dette emne har 22 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af andreas. This post has been viewed 1164 timesv. This post has been viewed 1164 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Så vil jeg da lige starte en tråd, nu hvor der er en tom gruppe LOL kan jo altid finde på noget at snakke om / spørge om LOL

Hvad/hvor meget bliver der undervist i folkeskolen i astronomi ? Hvad er normen ? Høre det ind under fysik timerne ?

Har selv en knægt på 11, som ikke har set skyggen af det endnu, mener helle ikke at jeg kan huske noget fra min skoletid, men det glæder de fleste fag LOL (ka du huske det Kent ? PS. vi gik i samme klasse)

http://www.rigorigo.dk2008-09-18 20:04:55

andreas.v
      Deltager
        • Main Sequence

Vi havde et Astronomi projekt i fysik i 7.klasse. Der blev ikke gjordt nok ud af det synes jeg, desværre.Cry

Spurgte min lære om vi skulle havde et projekt igen, svaret var nej da Astronomi ikke er med i fysik eksamen.

Mvh Andreas

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Jeg hørte aldrig ordet astronomi i folkeskolen og i gymnasiet blev det nævnt én gang som et muligt projektemne.
          Det blev desværre stemt ned i klassen, da vores fysiklærer kun snakkede om hvor koldt det kunne være at stå udenfor gymnasiet om aftenen.
          Så faldt den til jorden.

rigo
          Deltager
            • Super Nova

aha, det er nok det som mangler, at det skal med på listen af fysik eksamen

andreas.v
            Deltager
              • Main Sequence

Ja det er garanteret derfor at der ikke bliver lagt så meget vægt på Astronomien i skolen. Lidt ærgeligt synes jeg.

Mvh Andreas

mikkellund
                • Giant

Jeg kan ikke rigtigt huske hvad der skete i folkeskolen, men på gymnasiet havde jeg astronomi som tilvalgsfag. Det var vildt fedt også fordi at der var mange der tog det, tror vi var 30.

Mikkel

andreas.v
                Deltager
                  • Main Sequence

Vi havde lidt det samme på vores skole engang. At man kunne vælge astronomi som valgfag, men det blev desværre afskaffet!

Mvh Andreas

jens
                  Deltager
                    • Giant

Hej Rigo.

Der er ikke krav til kvaliteten og det ligger således til de enkelte lærerer hvorledes de vil gribe det an.

Jeg tog i foråret kontakt til skolelederen på mine børns skole (fortrinsvis pga. af datteren der nu går i 8. klasse).

Han var meget positiv og gjorde mig bekendt, at der lige på dette tidspunkt skulle starte undervisning i astronomi i en klasse i deres fysikundervisning.

Jeg ville blive kontaktet af pågældende lærer i løbet af kort tid . . .

Jeg hørte INTET!

Det er således, at niveauet og kvaliteten af astronomidelen i faget fysik, hviler meget på lærerens eget “engagement” i dette fag og der foreligger ifølge undervisningsvejledningen nogle “overordnede” retningslinier . . . og dem kan du skrive i en spand vand – så meget er de værd.

Hermed lidt læsestof for dem er ønsker en større fordybelse i emnet:

Iøvrigt en tråd jeg selv var tæt på at oprette i forgårs . . . pudsigt at du så tager fat i den! Clap

Jens2008-09-18 20:39:28

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

Hehe Jens

Du skal have lavet en tråd i VISUEL ASTRONOMI & OBSERVATIONER

Jeg skal til forældermøde om et par dage, så vil jeg lige høre

ksondergard
                      Deltager
                        • Giant

NOPE, vi fik ingen undervisning i Astronomi i folkeskolen. Fik vi i det hele taget nogen undervisning, eller var det ikke bare nogle hippiere som skulle være åhh noget så pædagogisk og gå rundt i fodformer…

Kunne sgu dårligt læse da jeg gik ud af 10.

ksondergard
                        Deltager
                          • Giant

SHHH kan faktisk heller ikke læse nu, men lader bare som om….

mr.mox
                            • Nova

Tror ikke jeg havde noget om astronomi i folkeskolen overhovedet – men skolebiblioteket var rimeligt velforsynet med astronomibøger.

I syvende klasse skulle vi have projekt om stjernerne kan jeg huske min klasselærer fortalte – desværre viste det sig at være om astrologi, biorytmer og lignende fokuspokus. Det var nu ganske sjovt at spørge en astrolog om det ikke betød noget at solen står i et andet stjernetegn end det hun viste i sit horoskop

I Gynmasiet havde vi i 3.G et forløb omkring tyngdeloven og Keplers lov, så astronomi i form af beregning på planetbevægelser havde vi da

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Erh det afhænger helt af skolen.

Her kommer de ind på det, både i geografi og fysik. Mener faktisk også det er noget de tager op i biologi.

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Som det er sagt flere gange så afhænger det fuldstændigt af læreren og
                                skolen. Desværre er de færreste fysik lærere rustet til at undervise i
                                emnet.

Men interressen er der!

På et møde i KAF blev jeg i foråret kontaktet af en gymnasielære som
                                brugte astronomien så meget han kunne, til at belyse forskellige fysisk
                                emner.

Han fortalte også at en del gymnasier rent faktisk har et større
                                teleskop stående – men at de ikke bliver brugt fordi ingen længere ved
                                hvordan de betjenes eller hvad man kunne bruge dem til i
                                undervisningen. Hvis endelig der undervises i astronomi er det
                                ofte ved at læreren står og fortæller og måske krydre det med et par
                                billeder – men der er aldrig noget praktisk astronomi og så bliver det
                                ærlig talt dødhamrende kedeligt!

Den pågældende lærer kontaktede mig fordi der var et rygte om at
                                Lidemarkgruppen i 2009 ville forsøge at stable nogen
                                observationsprojekter på benene sammen med nogle skoleklasser (hvilket
                                vi desværre nok ikke kan på grund af ressource (tid) mangel).

Det han specifikt efterlyste var noget så simpelt som et øvelseshæfte
                                (og lærevejledningshæfte) med små projekter hvor eleverne kunne lave
                                observationer af et objekt og ud fra det lave nogle undersøgelser som
                                kunne munde ud i en fysik rapport. Tanken var at de undervejs skulle
                                gennem eksamensrelevant teori.

et eksempel kunne være påvisning af bestemte grundstoffer i gasskyer,
                                måling af stjerne farver, observation af variable stjerner. Måling af
                                omløbstider for jupiters måner, måling af lysets tøven.

Men grundlæggende skulle det være observationer med en høj sandsynlighed for succes.

OG han siger at interressen fra eleverne ER der og de somregel bliver
                                meget mere engageret i undervisningen så snart de selv kan lave
                                praktiske undersøgelser i stedet for at sidde og lytte på at han står
                                og snakker.

Ideen er vi så ikke kommet videre med, men den er ikke glemt og det er
                                noget der kan arbejdes videre med, men der skal flere med i projektet
                                da det er temmelig omfattende.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Hovsa, der findes en bog om astronomi til gymnasieklasser… Hvad er det nu den hedder? Sol, Måne og stjerner er til folkeskolenklasser, men den anden…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'Hvad/hvor meget / normen ?' er lukket for nye svar.