Hvad skal man vælge???

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvad skal man vælge???

• Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af brandmandsam. This post has been viewed 52 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

brandmandsam
    Deltager
      • Main Sequence

Hey Allesammen.

I har sikkert svaret på det før til andre… Men nu det min tur 🙂

Astronomi er min store passion og har været siden jeg var barn…

Jeg har haft Meade LXD 75, LX90 GPS 8″ og senest et Meade LX90 GPS 10″, med alt astro foto gejl… Fik dog aldrig brugt det til astro foto. Så havde nyt 1100d og alt muligt liggende og nu er det hele solgt også fordi 10″ var stor at bære frem og tilbage.

Så jeg må erkende er det kun vil blive til visuel astro. Så hvilet teleskop skal jeg så vælge til det formål? Er det stadig et Meade LX90 8″, en refraktor? Et krav er dog er at det gerne må være computerstyret ala LX90’eren da det er så dejligt nemt 🙂

Har ikke noget krav til mærke og opstilling.

Hjælp så jeg kan have et teleskop i mange år fremfor at sælge hurtigt igen 🙁

Renébrandmandsam2015-10-12 20:12:32

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Brandmand Sam

Når du oplevede en 10″ SCT som for stor, går jeg ud fra at det skal være noget mere transportabelt end det.

Så i et pris/størrelses-niveau med en 8″ SCT til visuelt brug kan du overveje:

4-5″ APO refraktor

+ Høj kontrast gør det lettere at se detaljer på planeter.

+ Fantastisk at se deep sky – og især widefield – med. Stort + hvis der er bylys.

– Mindre åbning for pengene/vægten.

10″ GoTo dobson

+ Vejer,koster og fylder mindre end en 8″ SCT.

+ Bedre kontrast og lyssamleevne end SCT/APO.

+ Bedre til Deep sky med mulighed for lavere forstørrelser end en f/10 SCT.

8″ Newton

+ Bedre kontrast end SCT/APO

+ Bedre til Deep sky med mulighed for lavere forstørrelser end en f/10 SCT.

Jeg sammenligner her med en 8″ SCT, fordi du jo allerede har erfaring med den.

Det er blot et par generelle betragtninger om fordele/ulemper ved de forskellige typer.

Akromatiske refraktorer kan også være rigtigt gode når vi snakker de mindre åbninger, men de større modeller kan ikke rigtigt følge med mht. åbning/kvalitet/størrelse.

Mvh Henrik

LyraHenrik2015-10-13 00:51:38

Mogens Zachariasen
        Deltager
          • Super Giant

Hej René,

Hvis du stadig ønsker at bruge en 8” SCT eller større, til visuel observation, men ikke vil have det hele samlet i én tung gaffel-base-tubus enhed, så er der teleskoper hvor delene kan adskilles, så vægten holdes nede. Man skal så bare gå lidt flere gange.

Tænker på Celestrons NexStar SE 8:

Og Celestrons NexStar Evolution 8” SCT og 9,25 SCT:

Mvh Mogens

Forhandler

Astro Optics

Mvh
          Mogens

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hmm, nå du nu spørger som du gør går jeg ud fra, at du vil se det hele lige fra deep sky til solsystemets objekter. Og du vil derfor sikkert et instrument, der som et godt kompromis gør det hele godt og gerne også gaffelmonteret kan jeg se.

Du har erfaring med Meade så bliv hos Meade ligesom jeg bliver hos Celestron fordi det var nu min indgang til hobbyen. En Meade 8″ LX90-200ACF f10 GoTo er stadig det bedste alternativ som et versatilt og ikke for tungt teleskop med et væld af tilbehør også til visuelt brug.

Hertil vil jeg så afgjort anbefale en binoviewer som det bedste visuelle tilbehør du overhovedet kan anskaffe dig til solsystemets objekter, selvom det kræver ekstra okularer. Det er bare et must.

En 8″ SCT modsvarer sådan ca. en 5″ apo når opløsning og kontrast vejes op mod hinanden. En apo giver dog i reglen en renere, men ikke nødvendigvis skarpere afbildning samt et større felt. Du kan dog med SCT’en få en egnet reducer så feltet også her bliver større af himlen.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

spatzek
            Deltager
              • Super Giant

Mest kompakt og gode anmeldelser en Skyprodigy 8″ SCT fra Celestron, der er en letvægter i forhold til Meade. Har du været glad for Meade og føler dig dus med systemerne, så er en 8″ SCT stadig et fint valg.

Som jeg altid siger med forstørrelser og visuel astronomi, så er det jo et valg af okularer, der her giver forstørrelsen, og ikke F/forholdet

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Hej Brandmandsam og Lars

Sky Prodigy laves “kun” op til 6″. Derimod kan Evolution serien fås både i: 6″, 8″ og 9 1/4″, Det er en spændende “ny” serie med indbygget batteri og wi-fi.

Jeg har selv 6″ og er meget glad for den. Den er utrolig skarp som alle de 6″ jeg har kigget i.

Hilsen Claus

brandmandsam
                Deltager
                  • Main Sequence

Tak for jeres svar:-)

Hvad med meade light switch 8″?brandmandsam2015-10-14 21:21:27

brandmandsam
                  Deltager
                    • Main Sequence

Hej Dennis Astro A/S

Tak for dit bud – men vil gerne op i 8″ udgaven… Sidst jeg købte ved jer i 2013 et Meade LX90 10″, mente du at det var et nyt tubus jeg havde fået på. Fordi der stod f8 og ikke F10… Det vidste jeg at være en fejl, det var “bare” et F10. Men en tryk fejl… Lidt skidt på et teleskop til 25.000kr!

Så tror jeg prøver Tyskland denne gang hvor man “spare” 2300kr inkl. fragt på et LX200 8″ i forhold til dansk pris.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Hvad skal man vælge???' er lukket for nye svar.