Hvad skal man købe

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad skal man købe

• Dette emne har 24 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af morten. This post has been viewed 1479 timesbrix. This post has been viewed 1479 times
Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter

morten.brix
    Deltager
      • Super Giant

Hej Jens

Jeg har haft mange teleskoper i den billige ende. Alle har været gode på sin tid og efter behovet. Jeg har fundet ud af at det bedste teleskop er det, der bliver brugt.

Skulle jeg vælge idag, ville det nok være en go refraktor. Problemet er bare at de er dyre i forhold til åbning.

Newton teleskoper giver en meget stor oplevelse og er det teleskop hvor du får mest for pengene.

Men tag det roligt. Hvis astronomien bider på, er det ikke det sidste teleskop du får.

spatzek
      Deltager
        • Super Giant

Hej Joe!

Der er ingen der har spurgt dig, hvad du primært vil observere visuelt, hvor du bor, om du skal slæbe kikkerten fra 4. sal eller kan gå direkte ud i haven. Store kikkerter kan have en tendens til at være bøvlede. Får man den brugt?

Og så morer det mig, at flere fortæller om den bedste kikkert, de har set i, selvom den måske koster en formue.

Hvis vi skal blive i større er bare bedst, så er den bedste kikkert jeg har observeret med denne lille sag: http://www.ccastronomy.org/photo_Lick-06_800x600.jpg

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

For lige at give lidt perspektiv i linket i min forrige mail, så er søgekikkerten en 6″ F/15 Clark refraktor.

mortenb
          Deltager
            • Super Giant

Denne her er til salg i den blå avis .. jeg tror ikke du skal købe den .. medmindre du får et godt tilbud ..kr. 1500,- ? Men gad vide om den er original ? Den må i alt fald være gammel.

LOL

joergen.k
            Deltager
              • Nova

kun brugt få gange hmmmmm

den ser da gammel ud

joe
                • Moon

Hej Morten B

Tak annoncen, men jeg vil tænke lidt over det endnu og måske følge Morten Brix ide med en refraktor, jeg hører kun godt om dem og hvis jeg på et tidspunkt vil tage billeder har jeg hvad jeg skal bruge, men er dog meget i tvivl.

Hvis man skal købe en god refraktor hvor stor åbning skal så købe som nybegynder.

mr.mox
                  • Nova

Igen, den største du har råd til Smile

Hvis man skal tænke økonomi ind i det, og et teleskop du ikke vokser fra så hurtigt, så vil jeg se på sådan noget som en SkyWatcher ED. Jeg har en ED80 som jeg købte brugt (af Rigo) – og den er jeg SUPER glad for. Den er rimeligt let at transportere, og giver meget skarpe billeder.

joe
                    • Moon

Endnu en gang tak for alle svarene.

Hvordan med F/forholdet skal det være lille eller så højt som muligt og hvis jeg køber en refraktor skal den så være lang eller kort f.eks 750 eller 1200 i brændvidde

k_holst
                    Deltager
                      • Nova

Hej Jens.

F/forholdet kommer meget an på hvad du vil bruge den til.

I grove træk:

Lavt f/forhold til DeepSkyObjekter

Højt f/forhold til planeter og måne

morten.brix
                      Deltager
                        • Super Giant

Det er vigtigt at tænke på at jo lavere f-forholdet er, jo bedre skal den optiske kvalitet være for ikke at give farve fejl(det er mest fotografisk). Det gør jo også at man skal bruge lidt flere penge for at få et bedre teleskop.

Som Jacob skriver, så går man ikke fejl af en Sky watcher 80mm ED PRO. Det kan bruges til lidt af hvert. Det er det teleskop jeg har haft i længst tid!!!!!!!
                      Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
                      • Emnet 'Hvad skal man købe' er lukket for nye svar.