Hvad skal man købe

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad skal man købe

• Dette emne har 24 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af morten. This post has been viewed 1478 timesbrix. This post has been viewed 1478 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter

joe
      • Moon

Jeg Har forsøgt at finde et teleskop som passer til mig, jeg har læst mange indlæg, om det at købe et nyt teleskop.

Jeg har kikket på et hav af teleskoper, af forkellige udformning og har set endnu et hav af billeder af planeter, fjerne galakser og tåger og vil nu gerne se dem med mine egne øjne.

Skal man købe et stort linseteleskop, newton eller en anden type og hvor skal åbningen være?

Hvilken type teleskop for man mest ud som begynder?

Det skal ikke være med goto eller auto-star, jeg vil gerne selv finde rundt der oppe og til at starte med skal jeg ikke fotografere

thomas
        • Giant

Så skal du have dig en Dobson. Med den får du den største åbning og det nemmeste teleskop man kan få for penge.

Men så er det også meget svært at bruge den til fotos.

Hvordan ser dit budget ud?

Thomas2009-01-16 20:17:22

mikkellund
          • Giant

100% enig med Thomas, det må være en dob du skal have.
          Åbning, over 8″ hvis du er til deep sky (tåger, galakser osv.).

Mikkel

mortenb
          Deltager
            • Super Giant

læg mærke til den lille prisforskel mellem 8″ og 10″ i forhold til mellem 10 og 12. Tag den største åbning du kan få !

Men prøv også at søge i fora efter brugte teleskoper.

Star

rigo
            Deltager
              • Super Nova

http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=GSD960D&cat=413 ja, sådan en 400mm må være et must

mortenb
              Deltager
                • Super Giant

Rigorigo .. det er jo kun til astronomi, ikke til at putte sit ego i .. Tongue

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

Hmm ego ego 🙂 , jeg ved hvor svært det er at se nogen visulet, hvis det skal holde længe, og ikke blive træt af det / købe nyt igen kort efter.

mortenb
                  Deltager
                    • Super Giant

Har du været “ordentlig” visuel, ordentlig optik med rimelige forstørrelser, brugt ordentlig tid på de enkelte objekter ?

Hvad siger du Mikkel .. du har vist en 12 dobbson, ikke ?

MortenB2009-01-16 21:57:17

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

ja, jeg har kikket i mange forskelige størrelser og typer efterhånden. Men når det er visulet, så er det åbning, åbning og åbning. Men 16″ har jeg faldt mest for, og kunne se derfra kunne det fange mig. Men minder kan da gør det.

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

Men den bedste jeg har kikket i er denne her http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=c11063&cat=422

Det var en rigtig cool viuslet overraskelse! det skal prøves

mikkellund
                          • Giant

Jo, i 14 dage nu Confused Det er bedre end 6″ og den skal nok holde i noget tid, men bliver det nogensinde godt nokTongue Det bliver også svært at slæbe rundt på når det er meget størrer.
                          Andreas har haft meget glæde af sin 10″. Så hvis du har 5-6k vil jeg anbefale en 10″ hvis du har 8-9K vil jeg anbefale en 12″.Wink

joe
                            • Moon

Tusind tak for alle jeres svar, det er dejligt med hurtige svar.

Hvis man nu køber den her Skyliner 250mm f/4,8 er man så godt i gang, jeg har ikke helt langt mig fast på et budget men det skal nok ikke være for højt hvis nu interassen skulle falde.

mortenb
                            Deltager
                              • Super Giant

Jeg synes det lyder som den perfekte kombination af spejlstørrelse, håndtering og pris Thumbs%20Up

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

ja helt sikker, fint valg når buget ligger der. 250mm ser man helt godt i også!!!

mikkellund
                                  • Giant

En R2D2? Super!!!

MikkelLund2009-01-16 22:23:58

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'Hvad skal man købe' er lukket for nye svar.