› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hvad skal man dog vælge?
- Dette emne har 51 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af henrik. This post has been viewed 3047 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. februar 2009 kl. 18:27 #9978
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
k_holst wrote: Men min praktiske erfaring siger noget andet. Når monteringen er god til at tage imod guidekomandoer er PE fulstændigt ligegyldig! (Nu får jeg sikkert høvl
)
Jamen, det er da også sådan rimelig rigtigt
MEN det kræver at PE kurven ikke har store og grimme “hakker”, hvor PE’en ændre sig meget og meget hurtigt.
For det vil autoguideren ikke kunne korrigere godt nok…6. februar 2009 kl. 18:51 #9981
k_holstDeltager- Nova
Jeg prøver lige igen!
Min CG5GT har ikke store grimme hakker i PE kurven6. februar 2009 kl. 19:13 #9982
mstauningDeltager- Black Hole
Min har, derfor er min noget svær at guide som den er. Det kan jo være jeg kan rette det med en gang tuneing, det må tiden vise.
6. februar 2009 kl. 20:51 #9989
rigoDeltager- Super Nova
man kunne også sige det sådan!, de fucking 10-12gange der klart vejer om årer, hvad betyder det så om det vejer 25kg eller 50kg
Fínd helle ud af om man har god plads til udstyrer indedøres i lang tid
Nej, vi slider ihvertfald ikke udstyret op, sådan som vejret er fortidenhttp://www.rigorigo.dk 2009-02-06 20:31:06 14. februar 2009 kl. 11:04 #10465
mhansenDeltager- Nova
Jeg tror desværre at Rigo har fat i den lange ende her.. Jeg er blevet så astro-deprimeret, at jeg ikke engang overvejer at tage systemet ud, når det er klart.. For der dukker jo garanteret en masse skyer op. når jeg er klar!!
Hehe. Jacob og Henrik, det var nu også ment som en gang gas.
Men for at lægge hånden på hjertet.Vil man gerne ud og have en grab ‘n go montering. Det vil sige, at du monterer hele skidtet færdigt og så snupper du lige det hele med udenfor, når det er blevet klart, så er det nok ikke EQ6Pro med Newton du skal gå efter. Jeg vil slet ikke kunne (og turde) bære min opsætning rundt samlet. Har lige prøvet at løfte det og det er skam ret tungt.Jeg bærer alle mine dele ud enkeltvis. Jeg har dog samlet alle løsdelene i kasser, så det reelt set kun er tubus, stativ, monteringshoved og kontravægte jeg skal bære ud enkeltvist.Jeg kan især mærke forskellen fra min 6″ Newton på EQ3-2, som jeg netop kunne tage og bære rundt på samlet.Men jeg vil igen gerne understrege meget kraftigt, at hvis man gerne vil tage deepsky fotos, så kommer man bare ikke rigtig udenom en kraftig (tung) montering med en forholdsvis pæn PE. Heller ikke selvom man kan PEC træne sig ud af de værste kurver.Medmindre man selvfølgelig har en G42 eller bedre… Tror ikke engang at Lars M. gider PEC træne sin…Hehe14. februar 2009 kl. 14:50 #10488
tommyfDeltager- Neutron star
Har nu heller aldrig træner PE eller backslash på min Eq6, gider ikke sætte mig ind i det, syntes ikke man kan se det på mine billeder, men andre har nok en anden mening om det 🙂
Michael H:
Jeg bærer også alt fra 1 sal ned til bilen og kører 20km eller 60km for lidt mørk himmel, så jo, det er ikke optimalt, da man misser en del klar himmel grundet besværet, et fast sted ville være guld, på den anden side, bliver det for let kan det jo være man mister interessen hvis man ikke bliver udfordret, og det gør man med en mobil opstilling.14. februar 2009 kl. 15:01 #10490
henrikDeltager- Nova
Ja og nej.
Der mangler helt klart monteringer i den lette genre som har mulighederne.
En Takahashi EM11 vejer ikke meget, har goto, autoguide og det hele, men koster også 25000.
I den anden ende er der Skywatcher EQ3 PRO (Med Synscan), som har autoguideport goto osv. Men spm. er om kvaliteten er god nok til fx. en 80mm+guidescope.
Under alle omstændigheder koster og vejer den næsten lige så meget som CG5 pga. stålstativet, og så er man måske næsten lige vidt..?
Gad vide om den er bedre end CG5’eren?
Den har PEC
Link’
Henrik 2009-02-14 14:05:08 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvad skal man dog vælge?' er lukket for nye svar.