Hvad skal jeg kigge efter ?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad skal jeg kigge efter ?

• Dette emne har 29 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 262 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

selv ikke kuglehobe kan man se i de, ved ikke hvor mange gange jeg har troet min goto var i ged, da kuglehobene ikke var i synsfeltet, men en aften lykkedes det mig at skimte noget kuglehob, dvs at jeg alle de andre gange havde dem i feltet, men kan bare ikke adskilde dem fra baggrunden i min 8″

Det lyder underligt. Kuglehobene skulle overleve bedre end det, selv i meget slem lysforurening. Jeg kan let se M13 midt om sommeren, med en NELM på omkring 4 eller værre. Kan du se nogle stjernebilleder med det blotte øje? Orion, Karlsvognen, Lyren?

Thomas, Bornholm

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Thomas kan du anbefale en god visual-guide, som måske trinvis fører en ind i kunsten, at observere visuelt.

Hmm. jeg selv brugte jo bøger, da internettet ikke var opfundet dengang i den form vi kender det, men jeg ved ikke, om bøger har nogen interesse i dag? jeg kender ikke rigtig nogen gode internetsider om begynderastronomi, da jeg var langt over det stadie, da vi fik internet derhjemme.

Jeg vil alligevel anbefale “Norton’s Star Atlas and astronomy handbook”. Den er et standardværk indenfor amatørastronomien og forklarer mange af de grundlæggende ting klart og præcist.

Thomas, Bornholm

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Det lyder underligt. Kuglehobene skulle overleve bedre end det, selv i meget slem lysforurening. Jeg kan let se M13 midt om sommeren, med en NELM på omkring 4 eller værre. Kan du se nogle stjernebilleder med det blotte øje? Orion, Karlsvognen, Lyren?

Thomas, Bornholm

Ja da, Orion står fint også tågen hvis det er klart, kan se casiopia, karlsvognen også dog ikke helt godt.
          Husk jeg har kun udsyn mod syd og lavt, kan ikke se M13, den er for højt oppe…

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Åh, det er rigtigt, du observerer fra en balkon eller lignende, ikke?

Thomas, Bornholm

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Yeps, mit i byen, masser af fabriks komplexer hele vejen rundt, og alt man kan ønske inden for kun 900m Cool

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Øv, nederen! Har du overvejet en supertransportabel 8″ til 10″ dobsonian og så køre ud til et bare rimeligt OK sted? Ved godt det ikke er nemt at praktisere med familie etc i vores ustabile vejr.

Thomas, Bornholm

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Ja, økonomi er ikke lige til det, ellers havde jeg en 16″ dobs allerede…

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Ahr, ligefrem en 16″ behøver det vel ikke at være. Mindre kan vel gøre det? En 10″ eller 12″ er da fremragende og en 10″ kan man jo nemt tage med sig i bilen, selv hvis den har fast tubus og ikke trusses (ikke trusser! ).

Thomas, Bornholm

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Fast tubus og ingen trusser, det er vist ved at udarte sig det her Shocked
                      LOLJesper2012-01-22 16:21:36

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Den dansg språg ær sver!

Thomas, Bornholm

hoest
                        Deltager
                          • Nova

LOLLOL

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Mvh,
                            Bjørn

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Å, jeg hygger mig så meget her inde….LOL

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Rar tråd … “hvad skal jeg kigge efter?” … “Dob uden trusser!”

Mvh,
                                Bjørn

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Den her SKAL jeg altså bruge på et star party: “Nå, jeg kan se du har fået en trusseløs dob…!”

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Hvad skal jeg kigge efter ?' er lukket for nye svar.