Hvad skal jeg kigge efter ?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad skal jeg kigge efter ?

• Dette emne har 29 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 261 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Forfatter

mads.s.
      • Asteroid

Kan det passe, at det eneste jeg kan se udover vores naboplaneter, er små lysende stjerner. Skal der tages billeder for at kunne se andet end “prikker” på himlen ? Eller hvor stort teleskop skal der til, for at kunne ?

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Afhænger af meget, seeing, tubus, okular og mere, du bør kunne se farver/bånd/skytegninger med en mindre refractor og barlow eller lille okular ala 5mm, med min RC 8″ er de ret klare dog slet ikke i stil med det Thomas beskriver nogle gange, det kræver lidt øvelse og iæs god seeing og gerne et mørkt sted…

hoest
        Deltager
          • Nova

Hej Mads
          Det er ligemeget hvor meget du forstører med jordbaserede teleskober så er stjernerne stadig kun små prikker, de er så langt væk at de ikke rigtig har nogen udbredelse men kun er en prik af lys. der er dog en der har udbredelse når vi taler om stjerner , det er vores egen sol.

Høst2012-01-21 14:23:31

chrjensen
            • Super Giant

Der skal et meget stort teleskop til for at se noget der tilnærmelsesvis matcher de farvestrålende billeder du ser bla. her på siden.

Så vidt jeg husker, begynder man først ved omkring 16″ at kunne se farver i oriontågen, som er en af de klareste deep-sky objekter på himlen. Visuelt vil deep sky objekter fremstå som ‘vattotter’ i mindre teleskoper. Der er dog tit muligt at se strukture i ‘vattotten’.

Grunden er, at øjet skal bruge ret meget lys for at adskilde farver. Det kender de fleste ved, at alt fremstår gråt i månelys. Det er det naturligvis ikke, der er bare ikke nok lys til at øjet kan skelne farverne.
            Observere du fra byen, vil du få en helt anden oblevelse ved at køre ud på landet, langt (30km eller mere) væk fra alt bylys, og bruge ½ time uden noget lys overhovedet for at lade øjenene vende sig til mørket, og så se på deep-sky objekter.

mads.s.
              • Asteroid

Jeg bor ude på landet og har ret gode “hjemmeforhold”. Så det er nok hardwaren der er for ringe 🙂 det må der jo gøres noget ved !

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Stadig,, forvent ikke for meget,, men du vil kunne se skystriber på Jupiter, du vil kunne se eks M51 forholdsvis tydelig hvis du kommer op i en 8″, flere stjernehobe vil tegne meget flot, så der er masser at se på.

hoest
                Deltager
                  • Nova

Hvad er det for et teleskob du har at kigge i Mads

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg bor ude på landet og har ret gode “hjemmeforhold”. Så det er nok hardwaren der er for ringe 🙂 det må der jo gøres noget ved !

Hm-hm. Pas nu på. Man kan let købe sig fattig i hardware og stadig ikke blive tilfreds, for tilfredsstillelsen ved visuel observation kommer ikke nødvendigvis med teleskopets størrelse, men med indstillingen til selve kunsten i visuel observation.

Jeg observerede i mange år med teleskoper på 50 – 85mm og så hundredevis af ting. Det der virkelig betyder noget for den visuelle observatør er ikke størrelsen af teleskopet, men erfaringen, selvom et større teleskop alt andet lige er bedre. Det betyder nemlig utrolig meget, hvordan man observerer og denne viden kommer ikke per automatik med et større teleskop. Jeg er tilbøjelig til at hævde det modsatte… Desuden betyder erfaring, at man bliver god til at indhente information om objektet, vælge forstørrelse, bruge tid på observationen, og så videre. Alt sammen ting der gør, at man ser flere detaljer og svagere objekter.

I små teleskoper vil man naturligvis ikke se de svage deep-sky objekter særlig tydeligt, ja de fleste vil være næsten usynlige og kun komme frem ved omhyggelig iagttagelse. Men det er jo netop dette, der er hele sporten i det! I hvert fald for mig. Og ja, man kan lære at se bedre. Det kræver ganske vist tålmodighed, men sådan er det. Visuel astronomi er ikke som et TV, man bare tænder for, men som en kunstmalers lærred og pensel. Jo mere øvelse, des bedre billede. Går man til sagen med glæde og tager udfordringen i at observere med et lille teleskop i stiv arm, øver sig og studerer for at lære mere og blive bedre, ja så kommer de gode resultater efterhånden af sig selv.

Thomas, Bornholm

mads.s.
                      • Asteroid

Jeg har et gammelt Seben 150/1400 på en eq med 1 motor. Så det kan dårligt blive ringere !

Øvelse gør sikkert også mester i denne hobby. Jeg syntes bare det er svært, at finde rundt deroppe. Det er jo lettere, at finde noget, hvis jeg havde noget at lede efter. Måske en begynder model med noget goto ville hjælpe en rookie som mig.Mads S.2012-01-22 00:09:24

edbbob
                      Deltager
                        • Super Nova

Faldt over denne video på youtube, hvor der er en som har filmet m42 gennem okularet på en 18″ Dobson, og som viser hvor lidt selv sådan en whopper af en kikkert får med:

M42, 18″ Dobson

Vh

EDBBob

PS Den fanger godt nok noget lys sådan en 18″

mads.s.
                          • Asteroid

Ok, det kan jeg godt se. Der skal en ordenlig bandit til.

Nu henter jeg diverse kort til min Iphone, så må jeg se, om jeg kan finde noget med lys påWink når der altså bliver mørkt og skyfrit på samme tid!!

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Den video viser ikke en brøkdel af hvad man kan se med en 4″ under bare rimeligt gode forhold. Selv det midste af mine teleskoper viser et langt skarpere billede.

En Seben 150/1400 på en EQ-1 er nok et af de ringeste teleskoper, der er lavet. Desværre. MEN den er dog trods alt bedre end ingenting. Selv startede jeg med en 60mm på et usansynligt ringe stativ, med ben af aluminium med en godstykkelse som avispapir.

For at blive god til at finde ting uden hjælp fra GO-TO, må man lære himlen at kende. Først med det blotte øje og så med prismekikkert og teleskop. Lær stjernebillederne udenad, så du kan finde rundt. Det er ikke så svært. Har du ikke en prismekikkert, så skaf dig en, snarere end et andet teleskop, i første omgang. Du vil have glæde af en god prismekikkert resten af livet. En 8×40 er lille og handy og kan stærkt anbefales. En 10×50 eller 12×50 er bedre til astronomi, men også sværere at holde stabil i hånden. Her kan et fotostativ være nyttigt. En prismekikkert er bedre end et teleskop til stjernefelter, klare kometer, mælkevejspartier og den slags.

Som sagt, visuel astronomi er ikke som et TV, man bare tænder for, men som en kunstmalers lærred og pensel. Øvelse gør mester.

Thomas, Bornholm

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Wow, ville godt bo i nærheden af dig Thomas, kan ski godt forstå du er visuel, det ville jeg også være under de forhold, her i Brøndby i min 8″ Rc kan jeg kun fornemme tågen, detaljer, ja lidt men meget lidt, selv ikke kuglehobe kan man se i de, ved ikke hvor mange gange jeg har troet min goto var i ged, da kuglehobene ikke var i synsfeltet, men en aften lykkedes det mig at skimte noget kuglehob, dvs at jeg alle de andre gange havde dem i feltet, men kan bare ikke adskilde dem fra baggrunden i min 8″, scarry ikke…

John
                              Deltager
                                • Nova

Thomas kan du anbefale en god visual-guide, som måske trinvis fører en ind i kunsten, at observere visuelt.

hilsen John

mads.s.
                                  • Asteroid

NÅ ! Jeg går “all in” og køber sådan en fætter her. 8″

Så er der ingen undskyldning for ikke at kunne finde noget. Med mindre det er mig der er noget galt med Geek
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Hvad skal jeg kigge efter ?' er lukket for nye svar.