› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hvad skal jeg gå efter
- Dette emne har 69 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af 2mas. This post has been viewed 2399 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. maj 2009 kl. 12:20 #16863
mhansenDeltager- Nova
Det skal du ikke bekymre dig så meget om, thomas. Det gjorde jeg også i starten. Især hvis du også gerne vil lære at bruge EQMOD.
EQMOD er jo et frit program, som giver dig en væsentlig større frihed over monteringens funktioner, men som jo så også godt kan gøre det lidt mere kompliceret at lære at bruge. En klar fordel er dog, at du kan vælge alligneringstjerner inde i et planetarieprogram (Starry Night Pro Plus, Carte Du Ciel etc.). Da man her kan vælge at sætte mønstre på de forskellige stjernetegn, kan det være lidt lettere at finde de rigtige stjerner.Jeg vil nok foreslå dig at lære de forskellige klare stjerner at kende, så du hurtigt kan finde dem. SynScan kontrollen kan godt finde på at foreslå nogle knap så klare/kendte stjerner, men der er intet andet for at at prøve og lære. Det skal nok komme. Og jeg kan trøste dig med, at det kommer ret hurtigt.MHansen 2009-05-30 12:21:25 30. maj 2009 kl. 14:33 #16869
2masDeltager- Nova
Hej Michael,
Jeg er ikke i tvivl om at det nok skal komme. Jeg havde det hele sat op i går, og skulle finde polaris. Den fandt jeg også. Kunne godt nok ikke se den gennem kikkerten i monteringen. Så skulle jeg 3-star align den, og det gik ikke så godt, mildt sagt. Efter 5 forsøg, blev den ved med at sige: Alignment failed. 🙁 Jeg havde ellers stellarium kørende ved siden af, så jeg hurtigt kunne søge og finde de stjerner Synscan’en foreslog. Men gik ad helvede til (undskyld sproget). Jeg lærer bedst ved at prøve det og se andre gøre det. 🙂
30. maj 2009 kl. 16:05 #16872
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
2mas wrote: ok, jeg må vist ud og finde et godt CCD kamera til DSO foto. […]
Men kr 2000-4000,- vil jeg godt ofre på det, hvis det er noget godt kram. […]
Men så må jeg holde udkig efter diverse salgsannoncer. Måske er man heldig.
Ta en kikk i bruktannonsene her på forumet. Så vidt jeg husker er det i hvertfall ett kamera til salgs i din prisklasse, et Qcam6 Mono til 2.100 kroner (selges av Nils Vest).
Bjørn T. Jønsson 2009-05-30 16:07:33 Mvh,
Bjørn30. maj 2009 kl. 17:04 #16873
tommyfDeltager- Neutron star
Tja, hvis du gad slæbe udstyret med i bilen til Kroppedal, kunne jo
køre forbi en dag så kan jeg se hvad du gør der driller i opsætningen.30. maj 2009 kl. 20:16 #16885
mstauningDeltager- Black Hole
Thomas – Du skal da kikke på et D90 ! En mini udgave af D700, og du kan genbruge alt hvad du har af objektiver.
Men lad være med at købe noget nu, vent og brug det du har. Det er måske ikke verdens mest perfekte til astrobrug, men det kan godt tage fine billeder. Så start med at lære at bruge din montering, at guide den også videre. Undervejs lærer du så en masse om Astrofoto, og hvad du entenlig finder sjovest. Det giver dig så et godt udgangspunkt til at ramme rigtigt ved et evt køb.30. maj 2009 kl. 21:19 #16888
2masDeltager- Nova
Michael, kan godt være at jeg skal holde lidt igen 🙂
Tommy, jamen, jeg er frisk. Jeg er mere end frisk, grænsende til desperat 😀 Kan dog ikke i dag, da konen er på nat arbejde, så skal lige holde øje med knægten 🙂
30. maj 2009 kl. 21:24 #16889
Fint nok, måske i morgen hvis vejret vil…..
PSPS
Har du justered/centreret pol scope ??, ellers gør lige det så godt du kan..TommyF 2009-05-30 21:25:22 30. maj 2009 kl. 21:29 #16890
2masDeltager- Nova
Tommy, øhh, ok. Det skal jeg nok (??) Jeg tror nok at jeg har centret polscopet (hvis det altså er den kikkert der er i monteringen)
Men jeg er frisk i morgen, hvis vejret også er det. 🙂
2. juni 2009 kl. 09:16 #17023
Du smider lige en besked så ser vi om det vi kan få det til at passe….
2. juni 2009 kl. 11:25 #17028
2masDeltager- Nova
Lyder godt tommy. Vi må finde en dag i meget nær fremtid.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvad skal jeg gå efter' er lukket for nye svar.