Hvad skal jeg gå efter

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad skal jeg gå efter

• Dette emne har 69 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af 2mas. This post has been viewed 2398 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 70 i alt)
  • Forfatter

2mas
    Deltager
      • Nova

jamen, bare lidt til at starte ud med. Nu henter jeg forhåbenlig udstyr på fredag, så vil godt ha noget jeg bare kan se planeter i. Bare indtil jeg får sparet sammen til et ordentligt kamera, søger osv.

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej 2mas
        Kom du godt hjem med dit nye grej o tillykke med det.Thumbs%20Up

2mas
        Deltager
          • Nova

Hej Høst,

Ja, det kan du tro jeg gjore. Jeg havde lidt små problemer med at sætte det hele op, men det gik nu ellers ok til sidst. Man skal jo lige lære alle betegnelserne, samt manualer er ikke min stærke side 😉 Samt jeg havde ikke noget strøm til monteringen, så det skal jeg ha fundet i dag.

Men jeg skal ha det sat op igen i dag, indenfor. Lavet den fejl i går aftes at stå og nusse med det i en mørk baghave, uden noget nævneværdigt lys. Så det blev noget fumleri 😀

Men jeg fik da kigget lidt, og prøvet de forskellige okularer. Nu glæder jeg mig bare til at vejret og himlen bliver lidt bedre, så jeg har en god undskyldning for at stå ude i baghaven hele natten

mhansen
          Deltager
            • Nova

Hehe, ja det er jo det.. Bortset fra i sommer tiden så bliver det desværre langt fra hele natten man står ude.. Der er vel allerhøjest 2-3 timer, hvor mørket er tæt på optimalt.. Wink

2mas
            Deltager
              • Nova

Ja, kunne se igår, at det først var ved 23-23.30-tiden det blev rigtigt mørkt.

Et hurtigt ?-mål, kan jeg bruge denne transformator til at give strøm til min eq6 mount.

12v2mas2009-05-23 13:00:23

jeppe
              Deltager
                • Super Giant

Hej 2mas,

Ja, den kan du godt bruge. En EQ6 Pro bruger op til 2A ved spidsbelastning, og den adaptor du linker til, kan klare op til 5A, så der er rigeligt med overskud.

Den er dog kun lavet til indendørs brug, så sørg for at holde den væk fra fugt, såsom dug i græsset osv. Læg den evt. ovenpå en sten, når du er ude. Så burde du ikke få problemer.

2mas
                Deltager
                  • Nova

Jeg modificeret et Logitech Fusion webcam i går efter en udemærket guide på nettet. Dette webcam, er det godt til at tage deepsky billeder med, eller skal jeg nøjes med at bruge det til guidecam?

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Kun til guider og planet kamera, det kan bruges til DSO, men sikkert med meget støj og andre ulemper.

2mas
                    Deltager
                      • Nova

ok, jeg må vist ud og finde et godt CCD kamera til DSO foto.

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Hva er ditt budsjett, 2mas? Mange foretrekker et digitalt speilreflekskamera (DSLR) til astrofoto, da det ofte er en rimelig løsning kontra et CCD-spesialkamera og også kan brukes til vanlig foto. Men vær oppmerksom på at ikke alle DSLR er like godt egnet for astrofoto. Det bør bl.a. kunne ta lange eksponeringer, fjernstyres via USB, o.a.

Spør andre her med erfaring fra DSLR-fotografering hva som er brukbart. Hvis jeg var deg, ville jeg spart opp til et Nikon D700 som Heine har, men det er jo ikke sikkert du har tenkt å investere så mye.

Mvh,
                        Bjørn

2mas
                        Deltager
                          • Nova

jamen, jeg har ikke noget specielt budget, hvis jeg skulle ud og ha et kamera. Jeg har selv et DSLR, men det er kun et Nikon D40x, og det skulle vist ikke være så egnet til opgaven.

Jeg vil ikke investere i en ferrari-model, men gider heller ikke ha en skoda, hvis du forstår.

Men kr 2000-4000,- vil jeg godt ofre på det, hvis det er noget godt kram.

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Ikke helt med, kører jeg selv i en skoda, og betydelig bedre en, end diverse Ford,Vw,Nissan og Toyota som jeg også har haft Cool

Men til den pris er du nok bedst tjent med en brugt Orion Starshot 1 måske en DSI som laver fine billeder hvis man bruger flats osv.

Har selv haft OSS 1 og den var super til prisen.

2mas
                            Deltager
                              • Nova

Tommy, det med skoda vs ferrari var bare en metafor 🙂 Ikke et ondt ord om skoda 😉

Men så må jeg holde udkig efter diverse salgsannoncer. Måske er man heldig.

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Ved det, derfor smilyen, har selv haft mit kamera til salg med filter hjul, det ligger dog ca 4 gange over din max sum, men der skulle være gode muligheder.

2mas
                                Deltager
                                  • Nova

ja, ok. Det ligger lidt over det jeg havde tænkt mig.

Og jeg skal jo også lære at bruge det, hvilket ikke går så godt med min mount 🙁 Jeg klokker noget rundt i det 😀

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 70 i alt)
                                • Emnet 'Hvad skal jeg gå efter' er lukket for nye svar.