Hvad skal jeg gå efter

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad skal jeg gå efter

• Dette emne har 69 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af 2mas. This post has been viewed 2400 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 70 i alt)
  • Forfatter

2mas
    Deltager
      • Nova

Ja, kunne godt forestille mig at lyset fra byen kunne forstyrre lidt.

Men jeg vil meget gerne kigge forbi til en kigger.

Hvornår kunne det passe? 🙂

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

nu

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Så er det om at komme afsted, det er jo oven i købet klart nu. Thumbs%20Up

2mas
          Deltager
            • Nova

Jamen Tommy, jeg var skam også nede forbi Morten og det gav jo et helt andet syn på tingene.

Min ønske liste har ændret sig lidt. Jeg vil stadig går efter en EQ6 Pro mount, men har droppet newtonen. Nu står jeg lidt og svinger mellem en hybridkikkert(SCT) eller en rigtig god refraktor.

Men det var rigtigt fedt at komme forbi Morten, og se hvad det hele handler om.

Så endnu en stor til Morten for hans gæstfrihed og hans tålmodighed med mine dumme spørgsmål 🙂

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Refraktor… Da en af de ting en Newton lider af, også gælder til en vis grad for SCT’s (dertil kommer spejlflop).

Så gå efter en refraktor.

2mas
              Deltager
                • Nova

Michael, det er også mod refraktor jeg hælder mest lige nu.

Så jeg må på udkig efter sådan en fætter, hvis jeg altså ikke falder over en lækker SCT til en god pris 🙂

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Hei!

Hvis du er ute etter en god refraktor, har kanskje Bjarne Winkler sin til salgs fremdeles. Her får du en motorstyrt montering på kjøpet. Så kan du heller bruke resten av pengene på en EQ6 Pro-montering hvis du vil:

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1336

Dette er et meget bra tilbud etter min mening! Thumbs%20Up

Mvh,
                  Bjørn

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Plus at de fleste SCT’er har et F forhold, der ikke gør dem super egnede til Deep-Sky fotos. De eneste jeg har set som har et rimelig fornuftigt F forhold er GSO RC’er og så selvfølgelig, de rigtig astrografer.

Nu vi jeg gerne smide ind i mængden, at jeg stadig er ret ny i dette felt, jeg har stort set kun arbejdet med astrofotos i et år.. Men jeg startede visuelt med en 6″ newton på en EQ3-2 montering og har nu opgraderet til en 8″ newton på en EQ6 Pro.. Og jeg har aldrig haft noget begynderbesvær eller noget. Det er rigtigt at newtons skal kollimeres fra tid til anden, men nu er det jo heller ikke mere besværligt, end at man godt kan klare sig uden at være civilingeniør. Og sætter man det rigtig kamera foran, så kan man få rigtig flotte billeder ud af det.

Der er jo ingen tvivl om, at til Deep-Sky fotos, der tæller kombinationen af åbning og F forhold utroligt meget. Og udover at du får mindre åbning pr krone i en refraktor kontra en SCT, RC eller Newton, så er der også en fysisk grænse for hvor stor man kan lave en refraktor. Da glas jo, som bekendt, hører til de semi-faste stoffer. Glas har jo bare en utrolig høj viskositet.

Mange refraktorer lider jo under kromatisk abberation. Dette skyldes at lys i forskellige bølgelængder ikke brydes i de samme vinkler igennem glas (eller andre stoffer, for den sags skyld). Dette kan man så tildels rette op på, ved at sætte flere forskellige glastyper ind i refraktoren (ED) og stort set fjerne farvefejlen helt (APO). Ulempen er bare, at disse konstruktioner er meget dyre.

Dette lider spejlteleskoper ikke under, da lys reflekteres stort set ens, i forskellige bølgelængder. Her kan der dog være tale om sfærisk abberation, da sfæriske spejle ikke har helt samme focalpunkt fra alle steder på spejlet og derfor kan ændre på billedet. Dette er knap så synligt på parabolske spejle og endnu mindre på hyperbolske spejle (RC og lign)

Jeg vil derfor ikke fraråde dig at købe en newton, men du skal dog være klar over at den rent vedligeholdelsesmæssigt, kræver en jævnlig kollimering. Du får tilgengæld en masse åbning for pengene og har derfor lidt luft i budgettet til kamera, filtre m.m.

Der er fordele og ulemper ved alle opstillinger.

MHansen2009-05-11 23:31:12

2mas
                    Deltager
                      • Nova

Jeg har nu besluttet mig for hvad jeg skal ha af udstyr.

Jeg går efter en newton kikkert på en eq6pro mount(er bestilt). Men nu er jeg jo kommet i tvivl igen igen igen.

Er de ekstra $$ givet godt ud på sådan en:

TS 200mm

I forhold til denne:

Skywatcher 200mm

Da jeg nok kommer til at bruge det til lidt visuel observation her til sommer, skal jeg bruge ekstra okularer til TS200’eren.

mhansen
                      Deltager
                        • Nova

Ja, det vil jeg bestemt sige at det er. TS har et ret lækkert Crayford okularudtræk med mikrofokusering (1:10), samt blæser på bagsiden. Desuden er spejlet en anelse lettere end Skywatchers, samt er den optiske kvalitet en anelse bedre.

Eneste minus er de medfølgende tubusringe. De er såmænd ikke “dårlige” som sådan, men de kan godt spænde omkring tubus selvom de er lukket op, samt er de lidt tynde, så montering af guidekikkert skal gøres lidt mere forsigtigt og med bolte/skruer med smalle(flade) hoveder.

MHansen2009-05-18 07:15:16

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Jeps det er godt givet ud.

henrik
                          Deltager
                            • Nova

Hej Thomas

Det er rigtigt at TS’erens ringe ikke er optimale

Egentlig er de lidt bedre materiale end SW’erens, men mangler som der bliver sagt piggyback adapter og skruehuller.

Det med at de spænder kan jeg ikke gengkende: den måde de lukker på tillader at tubus kan være lidt anderledes diameter. Man skal bare lade være at skrue den HELT sammen, men bare til den spænder pasende om tubus.

Mht. blæseren har jeg monteret et 9V af de firkantede batterier i den så den får lidt undersænding. Når den så kører ved den lidt lavere hasgtighed, er man også fri for vibrationer. Blæser er GULD værd til at reducere nedkølingstiden. Det er også let selv at montere en sgtandard PC blæser på andre kikkerter.

Crayforden er rigtig god. De nye SW’eres Crayford er blevet forbedret rigtig meget så de er næsten lige så gode, men savner stadig mikrofokuseringen

Mvh HenrikHenrik2009-05-18 11:26:58

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Henrik wrote: Når den så kører ved den lidt lavere hasgtighed, er man også fri for vibrationer. Blæser er GULD værd til at reducere nedkølingstiden. Det er også let selv at montere en sgtandard PC blæser på andre kikkerter.

Ja, og hvis man monterer en adapter til en større vifte/blæser, får man også mer kjølingseffekt.

F.eks. denne: http://microplex.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=116702

Her er en fin blæser man kanskje kan bruke bak primærspeilet: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=325741&view=detailed#ProductTabs

Og vibrasjonsdemping: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=311521 og/eller http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=334030

Mvh,
                              Bjørn

2mas
                              Deltager
                                • Nova

Så skal jeg hente udstyr på fredag forhåbenlig.

Hvilke okularer kunne være gode at starte med, og hvilke er bare et must-have?

Jeg ville hade at komme hjem med alt “legetøjet” og så stå og mangle det grundlæggende.

Indkøbslisten hedder for tiden:

EQ6Pro

Skywatcher 200mm/TS200mm

Laser kollimatoren

Grønlaser (mest for konens skyld)

Celestron powertank (andre alternativer)

2mas2009-05-20 10:51:42

mhansen
                                Deltager
                                  • Nova

Jamen, hvilke okularer man gerne vil have, afhænger igen af hvad du gerne vil kigge på. Du skal jo regne med at alle deep-sky objekter vil opleves i gråtoner i et 8″ teleskop. Man skal op i væsentlig højere størrelser, før du ser farver. Men jeg ville nok gå efter wide-field okularer eller LER (Long Eye Relief). Baaders Hyperion er rigtig gode til de forskellige objekter. Jeg selv har skywatchers ultra-wide i 6 og 9mm, men overvejer også at anskaffe et Hyperion eller 2.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 70 i alt)
                                • Emnet 'Hvad skal jeg gå efter' er lukket for nye svar.