› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hvad skal jeg gå efter
- Dette emne har 69 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af 2mas. This post has been viewed 2397 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. maj 2009 kl. 14:06 #16133
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
k_holst wrote: LXD75 vil jeg ikke anbefale når det primære mål er foto! Den mangler
ST4 guideport, som gør livet som astrofotograf MEGET nemmere!Ja, men jeg tror det finnes en løsning rundt det. Jeg skal i hvertfall undersøke. Ikke at jeg skal begynne med astrofoto med min LXD75 i morgen, men det kunne være greit å sjekke alternativene allikevel.
k_holst wrote: Jeg vil godt lige gentage at jeg mener ikke en Newton er god til en begynder! Det har jeg selv spildt 4000 kr. på
Men du fikk jo noen av de pengene igjen?
Dessuten er vel ikke du en nybegynner, Kim!Mvh,
Bjørn7. maj 2009 kl. 14:21 #16134
k_holstDeltager- Nova
Hej Bjørn.
Det var nu Newton nr. 2 jeg mente (Njaa – faktisk nr 3) – og den ligger stadig på stuebordetDen skal også støves af igen på et tidspunkt, men forløbigt har jeg nok andet at lære
Det er rigtigt at der kan fås en guideport til eftermontering på LXD75. Men når det primære formål er foto, mener jeg det er mere fornuftigt at købe en montering der er nem at guide, lige fra fabrikken.7. maj 2009 kl. 16:38 #16137
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Kim,
k_holst wrote: […] når det primære formål er foto, mener jeg det er mere fornuftigt at købe en montering der er nem at guide, lige fra fabrikken.
Enig.
Mvh,
Bjørn7. maj 2009 kl. 17:56 #16139
mhansenDeltager- Nova
Hej 2mas.
Hvis vi kan finde en passende dag, så vil jeg gerne også kigge forbi hos MS (MStauning). Jeg har en TS 8″ Newton siddende på en Skywatcher EQ6 Pro. Kameraet er et lille Starlight Xpress M7C, som ellers har en meget fix guidefunktion.
Michael har en Celestron CGE 8″, så vist jeg husker. Dog er det en SCT og ikke en Newton. Men CGE’en ligger et stykke udenfor dit budget.Under alle omstændigheder, så vil jeg anbefale dig at gå efter en stor og solid montering først. Og i det prisleje, finder du ikke større end EQ6 Pro.. Ellers kommer vi op i noget CGE eller Gemini G42, som jo altså hhv. ligger i 30000 og 45000 kr klassen.Omkring håndkontrollen til HEQ5/EQ6 pro monteringerne (SynScan), så vil jeg give Kim lidt ret. Selve kontrollen synes jeg er rimelig okay at finde rundt i og den har da en del gode genvejstaster. Men det tog mig rimelig lang tid at finde ud af, at jeg faktisk selv kunne taste RA og Dec koordinater ind. Og den kan også finde på ikke at ville aligne ordentligt til stjerner, som den selv har foreslået. Tilgengæld kan man så bruge EQMod, som er en verden til forskel.Men lad os aftale en dag, hvor vi kan mødes. Så er der sikkert også flere der vil dukke op, så du kan kigge på en masse forskellige monteringer og kikkerter.7. maj 2009 kl. 23:03 #16155
mstauningDeltager- Black Hole
2mas – Du skal være velkommen.
Jeg er ude så tit som vejret og søvnmanglen tillader 😉 Mest her ude foran hvor jeg bor, ellers gerne påparkingen ved Maglesø.
Hvad har jeg så lige fortiden?
CGE med en SCT 8″ på, en CG5 med noget refraktor på, en CG5 med en 114mm lånt Newton eller en 180mm Mak.
–
Hvordan ville jeg indkøbe idag?
Montering, så god som jeg kan få råd til.
Dernæst et teleskop der passer til det jeg gerne vil optage og som passer til det kamera jeg har/vil have.
Kamera.
–
Hvad ville jeg bruge flest penge på…
Montering !
Måske vi kunne finde en dag i næste uge, eller næste weekend.
7. maj 2009 kl. 23:55 #16158
henrikDeltager- Nova
Hej 2mas
Jeg vil give Kim ret i at en newton ikke er det letteste at starte med, og at du skal lægge de andre udgifter til komakorrektor mv. oveni.
Ulempen ved newtonen er jo at den skal kollimeres omhyggeligt og at den er svær at fokusere ved det lave f/forhold.
Montering:
LXD75 er ikke egnet til astrofoto, CG5 er ok men ikke med en 200mm. HEQ5 pro er nu efter min erfaring en ret solid base for en 200mm newton og specielt når den kan stå i læ; Jeg bruger den selv.
Autoguider+guidescope+komakorrektor+T2 ring koster ca. 3500, så hvis du skal holde dig indenfor dit budget skal du kigge efter en kikkert m/montering til 6500. Det bliver lidt svært at find een 200mm.
Men hvis du vælger en 200mm f/6 newton m/Crayford og mikrofokus, bliver fokusering og kollimering lettere og du sparer komakorrektoren. Så er der en chance for at få budgettet til at hænge sammen og du kan få en løsning der er egnet til DSLR langtidsfoto fra starten. F/6’eren har også en bedre kontrast, så den også er bedre visuelt.
Mvh Henrik
Henrik 2009-05-07 23:58:58 8. maj 2009 kl. 00:18 #16161
2masDeltager- Nova
Jeg tror at jeg må en tur forbi Michael i næste uge/weekend. For jeg kan godt se at det er en jungle i udstyr.
8. maj 2009 kl. 14:08 #16172
Jeps – God ide, nu har jeg ikke nærlæst tråden… Hvad vil du gerne optage?
8. maj 2009 kl. 21:23 #16193
2masDeltager- Nova
Hej Michael,
Jamen, det som interessere mig mest er deep sky objekter. Altså fjerne galakser, tåger stjerneformationer. Med andre ord, objekter som ligger fjernt fra vores eget solsystem.
Men Michael, ligemeget hvad, så vil jeg meget gerne kigge forbi dig, så du kan fortælle mig lidt om hobbyen, udstyr + guide mig gennem den jungle af udstyr der findes. 🙂
9. maj 2009 kl. 17:24 #16209
Så skal du kikke på noget der giver en pixelopløsing på mellem 1″ og 2″ (altså hver pixel på din CCD i dit DSLR ser derved mellem 1 og 2 buesekunder).
PM afstent.10. maj 2009 kl. 09:00 #16222
mhansenDeltager- Nova
Måske vi skulle forklare 2mas, hvordan man regner pixelopløsningen ud. Det gøres yderst simpelt ved at tage
(pixelstørrelse / brændvidde) x 206,27
Det kunne eksempelvis for mit teleskop væreStarlight Xpress SXVF-M7CPixelstørrelse = ca 8,3 micron (8,4 x 8,2)Telescope Service 8″ F/5 NewtonBrændvidde = 1000 mmDette giver en pixelopløsning på 1,71″, hvilket passer fint til Deep-Sky fotos.Men som sagt, lad os finde en passende dag, så pakker jeg også tasken og kører en tur op til Michael. Så vil det jo kun være rigtig godt, hvis vi kan finde en dag hvor det er klart om aftenen.Lidt uddybende kan jeg jo sige, at der aldrig findes en regel uden undtagelser. Og dette er også tilfældet her.. For man behøver ikke altid ligge indenfor disse grænser her. Mellem 1 og 2″ (buesekund) er hvis du gerne vil se detaljer. Skal du for eksempel opløse en mellemstor galaksehob eller en mindre galakse, er det jo vigtigt at dit kamera kan vise så små detaljer som muligt. Mellem 1″ og 2″ vil altid være den bedst mulige detaljegrad. På enkelte nætter kan vi komme en smule under 1″, men det er yderst sjældent i Danmark.Hvis du derimod gerne vil vise et stort objekt på himlen, det kunne være Andromeda galaksen. Så kan det faktisk være en udemærket ide at undersample. Dette betyder at dine pixels kommer til at se langt under 1″.. Dette kan betyde at dine stjerne bliver firkantede, da en stjerne simpelthen fylder mindre end 1 pixel.Hvis du er rigtig hardcore, så klarer du dig ved at lave mosaic’er (Det er præcis hvad navnet antyder. Små billeder sættes sammen til 1 stort). Dette vil uden tvivl give den allerbedste detaljeringsgrad, da hvert enkelt billede vil være taget med samme pixelopløsning. Men det er også yderst langsommeligt, da du jo gerne skal tage 10-15 frames. Hvis du skal have alle detaljerne med på Andromeda, skal du nok tage 3-5 minutter. Med mit kamera vil en mosaic af denne galakse nemt komme op på 3 x 5 billeder. Det er så (3×5) x 15 frames x 5 min = rigtig lang tid (ca. 1900 minutter eller 18 timer).. Altså et flerdages projekt..Ligeledes kan du i visse tilfælde oversample meget. Hvis du gerne vil vise et lille objekt som M57 (Ringtågen), så kan det være en god ide at oversample (hvilket betyder at dine pixels kommer til at se langt over 2″ hver). Dette gøres for at få objektet stort nok. Denne findes der dog ingen anden udvej, end at sætte en Barlow/Powermate og lign. på teleskopet eller købe et kamera med en passende chip og pixelstørrelse.Jeg kan i øvrigt, skønt jeg ikke selv ejer et eksemplar, anbefale dig at købe Jespers bog. Du kan finde ham i medlemslisten og kigge på hans hjemmeside. Den indeholder en guldgrube af vigtige informationer og oplysninger.Håber dette kan give dig lidt mere information, på vej ind i denne fantastiske verden.MHansen 2009-05-10 09:24:16 10. maj 2009 kl. 10:16 #16223
2masDeltager- Nova
Hej Mhansen,
Michael prøvet godt at forklare mig mht buesekunder over tlf’en igår. Så selve teorien er på plads lige med det, det er bare den praktiske erfaring der mangler 😀 Men den skal nok komme, når jeg får købt mig noget udstyr, hvilket forhåbentlig snart sker.
Jeg støvsuger de fleste brugtmarkeder dagligt for at se om der skulle være noget udstyr til salg, som matcher mine krav.
10. maj 2009 kl. 20:02 #16242
morten.brixDeltager- Super Giant
Hej Thomas
Jeg bor også i vipperød. Du skal være velkommen.!!!Du kan også ringe 27621704Morten Brix 2009-05-10 20:05:06 10. maj 2009 kl. 20:24 #16245
2masDeltager- Nova
Hej Morten,
Jamen, det skal jeg huske. Jeg venter lidt på at vejret er til at nogen samles f.eks. ude ved maglesø, så jeg kan se hvordan det hele fungere 🙂
Men laver du observationer fra Vipperød? Men hvis du vil give en lille gennem gang af udstyr etc, så giv endlig et ring: 7220 8081. 🙂
2mas 2009-05-10 20:27:22 10. maj 2009 kl. 20:57 #16248
morten.brixDeltager- Super Giant
Alle mine billeder er taget fra baghaven. Det er faktisk ikke så slemt med lys, lige bortset fra nord. Der kommer vildt meget lys fra Holbæk.
Du kan sagtens komme og se på mine teleskoper og mount.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvad skal jeg gå efter' er lukket for nye svar.