Hvad så med fredag 21/11?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Hvad så med fredag 21/11?

• Dette emne har 16 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 151 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Det har været en fin, skyfri og solrig dag – omend møgkoldt – og stjernerne vrimlede frem her ved aftenstide, så jeg gjorde klar til at gå efter aftensmaden.

På med moonbots, Harboørehabit, hue og handsker og så ud i observatoriet, blot for at konstatere, at tågedisen nu er ankommet og har lagt sig tykt over området. Der er intet at se.

Temperaturen er lidt under frysepunktet, så disen forsvinder næppe igen før i morgen.

Surt show.

Er det lige sådan andre steder?

mvh
      Lars

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det er det samme her på Endelave. Og jeg er omringet af fotofolk… De laver godt nok god lasagne, så det hjælper på sagen.

Thomas, Bornholm

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Der skulle ellers være mørkt derovre, men det hjælper jo ikke, hvis der ikke er noget at se.

Hils omkring dig.

mvh
          Lars

nive
          Deltager
            • Super Nova

Hej Lige nu klart her men det er on – off med drivende tågebanker Confused Har været ude med
            håndkikkert visuelt . Spottede M31 uden kikkert så ok mørkt her .Smile

nive2014-11-21 20:48:36

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Skyer med tynde tynde sprækker.
              Lokal tågebanker, så det går ned af bakke i løbet af natten…

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Nå det klarede op og jeg fik lige en god halv time under stjernerne til at tage abstinenserne, men nu kommer der solide skyer ind sydfra, så det var det.

Jeg fik set på nogle få ting, heriblandt M 33 og M35 med den lille hob NGC 2158.

M 33 kunne skimtes, men heller ikke ret meget mere.

M 35 var nem nok, men 2158 var næsten usynlig, så ret godt var vejret ikke.

mvh
                Lars

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Fotofolk er godt nok et aparte folkefærd… Det klarede op et øjeblik, hvorefter de tændte alt lys de kunne finde, for at sætte deres grej op… Dér stod de så, i alt lyset, og satte teleskoper op i de femten minutter, det var nogenlunde klart…

Mig? Jeg løb så langt bort fra dem og lyset, jeg kunne komme, og fik set en 14 – 15 objekter med min 8×40 håndkikkert.

Thomas, Bornholm

viggo.t
                  Deltager
                    • Super Giant

Ja ja Thomas. Jeg kan lige se dig flintre hen over de bornhomske stepper med lyset i hælene. Men du fik da udnyttet muligheden må man sige. Fotofolkene skal opdrages til at bruge rødt lys. Basta.

Her er der godt nok stjerner, men dæmpet 3-4 størrelsesklasser. Så øv.

Og fredagsslikket er fortæret. Surt show.

mvh Viggo.

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Viggo

Jeg er på landflygtighed på Endelave, sammen med Asfo-teamet.

Thomas, Bornholm

johnny.b.a
                      Deltager
                        • Super Giant

Rart at se at det ikke er alle steder der er overskyet

Fra gårsdagens roll-out Soyuz TMA-15M . Opsendelse 23 Nov (21:59 CET)

Mvh

Johnny

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Det klarede faktisk op her, lige efter midnat! Vi fik observeret et par timer under ganske OK forhold.

Thomas, Bornholm (Endelave)

spatzek
                          Deltager
                            • Super Giant

Thomas – De er vel lidt som Romerne, og vi er som visuelle observatører Asterix og de gæve gallere

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Ja, den sammenligning er ikke helt ved siden af…

Thomas, Bornholm

lindhard
                              Deltager
                                • Super Nova

Astrojensen wrote: Ja, den sammenligning er ikke helt ved siden af…

Thomas, Bornholm

Johannes skrev den 7. nov. i en anden tråd:

Se vi har opgivet at omvende Thomas! Faktisk er det ham, som har fået til opgave at omvende os! Og når vi har med en kapacitet som Thomas at gøre, så bøjer vi os uden tøven!

Har du virkelig kunnet omvende Johannes til det visuelle, Thomas?

mvh
                                Lars

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Jeg må indrømme, at de faktisk – frivilligt! – observerede visuelt et par timer i går! Om jeg har kunnet få dem omvendt permanent skal jeg lade være usagt på nuværende tidspunkt. De virkede da positive til oplevelsen og indrømmede, at når himlen var mørk, så var det visuelle en dejlig oplevelse.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Hvad så med fredag 21/11?' er lukket for nye svar.