Hvad med i aften Tirsdag

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Hvad med i aften Tirsdag

• Dette emne har 21 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 649 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Hvordan ser det ud rundt omkring, efter byvejr skulle det være klart ind til midnat her på vestfyn, men der er nogle drivende skyer. Jeg har sat op og håber på et par huller lidt senere. Ermm

henrik
      Deltager
        • Nova

Det ser ikke for godt ud her.

Men har lige talt med i Søndejyllad hvor der var klart.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Her loves der klart mellem kl 3 og kl 6..! Med en rimelig seeing, men tror nok jeg hopper over. Det er for usikkert og for sent, til at turde håbe på det. Så jeg har lagt kameraet uden for til at tage darks, mangler jo en del når man nu skal til at skifte sine darks ud. Mine 2år gamle -35¤ gik tabt ved en formatering. Og det tager jo noget tid at bygge et nyt biblotek op igen. Har kun 9 af de fleste af mine exponerings tider endnu, og ville jo gerne have en 60-70 stykker. Det tager ca 8timer at lave en serie, og har den kun ude om natten.

Så jeg håber at få lavet en del her de her kolde overskyet dage.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hvordan kan du genbruge darks i 2 år Michael???

k_holst
            Deltager
              • Nova

Hvis vejrguderne og Ole Lukøje kan opføre sig pænt, kommer jeg ud lidt senere. Her først på aftenen er tiden prioriteret til ungerne.

Vejret ser lige nu rigtig godt ud

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Jesper, det er den store fordel ved to ting:

1) at kunne styre temperaturen.

2) at være heldig.

Det sker jo ellers tit at det ændre sig løbende, men mine ser ud som til at starte med endnu. Men for en sikkerheds skyld laver jeg hele mit biblotek om så der bliver lavet nye ved alle temperaturs.

Noget skal man jo bruge de overskyet dage/nætter til. Det er dog kun når jeg går under -30¤C at jeg er nød til at gøre det undenfor, resten kan jeg lave indedørs. -30¤C bliver lavet i mit serverrum hvor der er 10¤C. Alt over det, altså fra -25¤C bliver lavet i mit kælderrum, hvor der er 15¤C. Og da jeg kan gå 45¤C under er jeg på den måde sikker på at køleren ikke kommer op på 100%.

Her er det overskyet, selv om DMI lover klart. MeteoBlue lover så tilgengæld skyet her. Der er dog lidt huller i det.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Ja du må have været usædvanlig heldig med din chip. Jeg kan jo også styre temperaturen men jeg tager nye darks stort set hver session. 2-3 uger så er der en tydelig kvalitetsforskel i nye og gamle darks. Jeg så i øvrigt det samme med de fleste af kameraerne på GRAS, hvor Arnie gemte sine masterdarks alt for længe. Jeg tog tit en enkelt ny dark, som så virkede bedre end Arnies gamle sure masterdark.

Jeg har så til gengæld ikke behov for at tage enormt lange serier. 3-10 darks er nok til en masterdark af fin kvalitet.

Alt det betyder vel bare at der er store forskelle fra chip til chip. Også selvom man holder sig til Kodak.

petrus
                    • Main Sequence

super astrovejr djursland qcam arbejder

jacobb
                      • Nova

Ok her på Frederiksberg også Qcam2pro har taget den første time

petrus
                        • Main Sequence

30min på ced 214 håber det holder nogle timer ,det er jo med at få samlet nogle fotoner vejrudsigten for resten af ugen ser ikke god ud.petrus2008-11-25 21:31:28

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Jesper, jeg tror også det hænger sammen med at GRAS kun var kølet til -10¤C. Ifølge Michael fra Sbig så “slider” det mere jo varmere den for lov at køre. -15¤C har jeg faktisk kun prøvet her den dag jeg sad og testede flats, de selv samme som blev brugt til f-forholds testen.

Normalt kører jeg jo -35 eller -30, i sommers var jeg helt oppe på -25. Men om det lige er det eller om det bare er held… Tjae, det må vise sig.

Her min første lange darkframe fratrukket en fra igår. Begge er 1800sek. Den gamle er den eneste jeg har tilbage af dem. Optaget henholdvis 3 Jan 2007, sorry de er ikke helt to år, også 24 Nov 2008.

Det vil jeg kalde at de er meget ens..

MStauning2008-11-25 21:36:32

petrus
                            • Main Sequence

så er det lukket til her 3, timers fotonerTongue petrus2008-11-26 00:06:40

soeren
                              • Main Sequence

Så fik jeg udstyret ind..

morten.brix
                              Deltager
                                • Super Giant

Nu er jeg også gået ind. Der var ellers fint hul igennem.

Så må vi se hvad der er kommet ud af det!!

jacobb
                                  • Nova

Så har jeg også pakket sammen, føj det er koldt…

Her er lidt fra i aften

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Hvad med i aften Tirsdag' er lukket for nye svar.