Hvad kan man forvente med et std. DSLR/objektiv?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad kan man forvente med et std. DSLR/objektiv?

• Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af bwinkler. This post has been viewed 27 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg er komplet nybegynder i astro-fotografering, og jeg ingen teleskop, men bruger en standard Canon 1000D men standard objektiver på en pejling/højde Meade DS2000 stativ.

Jeg tog 42 billeder samt 3 darks d. 19/2-12 af Andromeda med følgende indstillinger:

Canon 1000D (unmod)

Eksponering: 30 s

ISO: 800

f: 1.8

billedformat: RAW

objektiv: Canon EF 50mm f/1.8

Bagefter brugte jeg Deep Sky Stacker til at lave en middel hvor meget af støjen blev fjernet.

Jeg var ude omkring kl 2100 (ZT: -1) hvor Andromeda stod i pejling VNV højde 30°.

Fra mit obs. sted er det direkte ind over Svendborg, hvor der var meget lys og på toppen af det en smule dis.

Men burde jeg ikke kunne få et lidt bedre billede i kassen af Andromeda selv med mit simple udstyr?

Bruger jeg for lav eksponeringstid, for høj ISO eller for stor åbning?

Hvis nogen har erfaring med tilsvarende udstyr, eller kan komme med godt råd til hvordan man selv pejler sig ind på optimale indstillinger tager jeg med kyshånd mod.

Her er det “rå” billede fra Deep Sky Stacker hvor eksponeringen er rettet automatisk på Mac OsX billedbehandling:

/Rudi B. Rasmussen

tommy.andersen
        • Main Sequence

Nu er der jo ikke meget at arbejde med, men jeg har lige neutraliseret baggrunden.

Lavet en kunstig flat og trukket fra. “Strukket” billedet og lavet en farvekalibrering.
        Du skal bruge mange flere darks. Prøv med 11 som minimum.
        Dine darks skal have samme temp og samme længde som dine light-frames.
        Du kan snyde lidt, hvis du har skudt en masse Bias frames, her kan man så
        skalere darks, hvis ikke de har samme længde, men de skal dog stadig være
        skudt ved samme temp.
        Der skal også bruges flats, til at korrigere billedet.
        Men her et lille billede, så du kan se, der er en M31 på dit billede.

Tommy Andersen2012-02-20 15:55:10

mikael_joe
        Deltager
          • Super Nova

Undgå også at bruge enhver form for “auto” funktion til astro billeder. De duer ikke til at fremhæve de detaljer som man gerne vil have frem.

Mads
          Deltager
            • Giant

Hej

DSS samler kun data sammen, der er ingen billedbehandlings fuktion i det program der er være at bruge, min erfaring er at farvekanalerne altid er forskudt mere eller mindre,men den del har Tommy beskrevet fint hvordan man kommer uden om.
            Excalibrator kan farvekorrigere billeder og det er freeware, men har ikke nok erfaringer med det endnu andet * go omtale * men det helt sikkert et kig værd, http://bf-astro.com/eXcalibrator/excalibrator.htm

Mads

Mads-H2012-02-20 16:43:21

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Tommy, hvilket program har du brugt, og hvordan?

Ps: tak for det, jeg skal da bruge det som baggrund på computeren 😉rudibr2012-02-20 20:20:13

/Rudi B. Rasmussen

tommy.andersen
                • Main Sequence

Hej Rudibr

Jeg bruger kun et eneste program til astro-foto-behandling. Det hedder : PixInSight.
                Jeg er ikke særlig god til billedebehandling, men visse alm. ting kan jeg dog, det er
                mere det her med at fremtvinge data, som man slet ikke vidste, eller kunne se i billedet,
                der giver mig problemer, men der kan jeg henvise til bla. Jesper og til nvc, som er
                konger på det område.
                PixInSight er software lave dedikeret til astro foto og anden videnskablige billeder,
                microskoperinger mm.
                Det er ikke nemt at komme igang med. Det er en meget stejl indlæringskurve til
                at starte med, men der er nu kommet nogle rigtig gode videoer, så det pludselig
                er en leg at komme i gang med, hvis blot man har tålmodigheden til at gennemse,
                alle de fine video tutorials.
                Hvordan jeg har gjort det, er ikke lige til at forklare i ord, men se videoerne til PIS.
                så vil du se hvordan det gøres.
                Hvis jeg var dig, ville jeg lave en post i astrofoto og -tegninger, hvor du poster billedet
                og stiller spørgsmål til astrofoto.
                Med venlig hilsen
                Tommy

Tommy Andersen2012-02-21 13:33:06

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg ved godt at dette slet ikke kan sammenlignes med alle de flotte billeder jeg ellers har set her på sitet, men jeg prøvede at lege lidt med billederne i Fitswork og der kom da noget ud af det som minder lidt om Andromeda.

Det har givet mig blod på tanden. Jeg glæder mig til sensommeren hvor Andromeda står højt på himlen om aftenen igen.

Hmm… Det kan jo være jeg bliver nød til at købe et teleskop, bare en lille bitte en til at starte med 😉

/Rudi B. Rasmussen

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Som sagt du er hooked

Tillykke Rudi. du har nu opfanget lys som er millioner af år gammelt. 50mm optiken har jeg også. Jeg vil anbefale dig at give blænden et par klik op. De fleste optiker fungerer bedre på den måde, og specielt denne her. Din DS-2000 ud til at køre fint.

Jeg har kørt med nøjagtig samme setup, og fik med det samme tanken om at jeg måtte have en rigtig kikkert, og jo større jo bedre, men hvis du ser bort fra galakserne, kan du faktisk tage rigtig mange motiver med din optik. Dit kamera har giga opløsning ift mange astro kameraer. Det gør at du kan croppe dig frem til sjove detaljer som du har gjort med M31.

Go tur ud i universet

Vh

EDBBob

bwinkler
                    Deltager
                      • Nova

billedet behandlet med astro-plugins i elements9,ikke andet uden redusering i størrelsen.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Hvad kan man forvente med et std. DSLR/objektiv?' er lukket for nye svar.