Hvad kan man forvente med et std. DSLR/objektiv?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad kan man forvente med et std. DSLR/objektiv?

• Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af bwinkler. This post has been viewed 27 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg er komplet nybegynder i astro-fotografering, og jeg ingen teleskop, men bruger en standard Canon 1000D men standard objektiver på en pejling/højde Meade DS2000 stativ.

Jeg tog 42 billeder samt 3 darks d. 19/2-12 af Andromeda med følgende indstillinger:

Canon 1000D (unmod)

Eksponering: 30 s

ISO: 800

f: 1.8

billedformat: RAW

objektiv: Canon EF 50mm f/1.8

Bagefter brugte jeg Deep Sky Stacker til at lave en middel hvor meget af støjen blev fjernet.

Jeg var ude omkring kl 2100 (ZT: -1) hvor Andromeda stod i pejling VNV højde 30°.

Fra mit obs. sted er det direkte ind over Svendborg, hvor der var meget lys og på toppen af det en smule dis.

Men burde jeg ikke kunne få et lidt bedre billede i kassen af Andromeda selv med mit simple udstyr?

Bruger jeg for lav eksponeringstid, for høj ISO eller for stor åbning?

Hvis nogen har erfaring med tilsvarende udstyr, eller kan komme med godt råd til hvordan man selv pejler sig ind på optimale indstillinger tager jeg med kyshånd mod.

Her er det “rå” billede fra Deep Sky Stacker hvor eksponeringen er rettet automatisk på Mac OsX billedbehandling:

/Rudi B. Rasmussen

tommy.andersen
        • Main Sequence

Nu er der jo ikke meget at arbejde med, men jeg har lige neutraliseret baggrunden.

Lavet en kunstig flat og trukket fra. “Strukket” billedet og lavet en farvekalibrering.
        Du skal bruge mange flere darks. Prøv med 11 som minimum.
        Dine darks skal have samme temp og samme længde som dine light-frames.
        Du kan snyde lidt, hvis du har skudt en masse Bias frames, her kan man så