Hvad kan en Barlow?-

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad kan en Barlow?-

• Dette emne har 6 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 4 måneder siden af Anders B. This post has been viewed 1147 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Anders B
    Deltager
      • Moon

Hvad kan en 2X Barlow linse?- Forstørrer den kun det man har opnået ved at bruge et okular?- dvs. at okularet er vigtigt-

Hvis man går ud fra- ´hvad gør forskellen´ kan man sikkert nå frem til en god vurdering af hvilket Teleskop- samt tilbehør man skal bruge for tage et skarpt foto af Jupiter forstørret mindst 150X-

Hvad gør forskellen- Teleskopet- et bestemt okular- evt Barlow?-

Teleskopet er da sikkert vigtigst- man skal have et mål for hvilket teleskop man mindst bør anvende- og man skal også vide noget om ´god optik´- som gør at billedet/ foto´et bliver skarpt- og dét til en bestemt pris-

Er der en regel om at hvis man bevæger sig på skalaen 40mm -> 8mm okular bevæger man sig fra ´skarpt´ til ´uskarpt´?- gør en Barlow også billedet ´blæst op´- dvs. ´uskarpt´?-

Anders B.-

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Til spørgsmål 1 – ja, en 2x Barlow forstørrer kun objektet man ser ved at bruge et okular. Et 18mm okular bliver til et 9mm. Så okularet er vigtigt også uden Barlow.

Spørgsmål 2 – forskellen gør teleskopet og okularet og så barlow’en i den rækkefølge. Men allervigtigst er seeingen, altså den atmosfæriske tilstand, såsom lufturo osv. Et nok så godt teleskop og okular samt Barlow vil altid være seeingen underlegen. Men god optik vil naturligvis altid være bedre end en dårlig i samme seeing.

Spørgsmål 3 – seeingen afgør hvor meget forstørrelse et givet objekt kan tåle, så på en måde er det rigtigt nok at du skriver fra skarpt til uskarpt. Men er seeingen perfekt, hvad den desværre sjældent er her i landet, så er det kun teleskopets åbning og kvalitet, der sætter en grænse for forstørrelsen. En Barlow vil blot blæse et i forvejen uskarpt billede op.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anders B
        Deltager
          • Moon

For at få ´God Optik´ skal man vel foretage et skift fra Nybegynder til- ´Lidt Hobby´- fra 5.000.- til 15.000.- for den samlede opstilling!-

Hvis Jeg anskaffer en Bresser Messeier ED 102XS OTA Refraktor- 2099.- og et Explore Scientific 8.8mm 82 grader okular- 1149.- samt en Explore Scientific 3X Barlow- 799.- Samlet pris 4050.- vil det så være gennemført ´god optik´?-

Vil det 8.8 mm okular være godt nok til at bruge et ES 3X Barlow til at forstørre Jupiter 156X?-

Den beskrevede refraktor kan Jeg anbringe på mit nuværende stativ- motordrevet- tracking- m. piletaster. Kan stå i terassedøren- bæres udenfor!-

Det er ikke meget man ser til Jupiter for tiden- så det er godt at der på dette Forum – under Grupper- ETX- gruppen er en beskrivelse af hvordan man finder M 31 Andromeda- Galaksen- M57 Ringtågen- og andre objekter-

Tak for svaret- AndersB-

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Den nævnte refraktor er faktisk en almindelig akromat med kort brændvidde selvom den teknisk set er en ED. Den er egnet til at scanne Mælkevejen med ved lave forstørrelser og ikke ret meget andet!

Kigger du på Jupiter med den vil du se en skive omgivet af en masse blåt, kaldet den kromatiske aberration, altså farvefejl. Og det er meget udtalt med så korte refraktorer som den Bresser du har tænkt dig. Hold dig fra den med mindre du bare vil scanne Mælkevejen.

En “rigtig” ED på 102mm som Explore Scientific 102mm FCD-001 ED triplet APO kan du få fra godt 7000.- i Danmark.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anders B
            Deltager
              • Moon

En Explore Scientific 80mm FCD- 100 ED triplet APO kan være på mit nuværende stativ- den kan nok ikke forstørre tilstrækkeligt?- 480mm f/ 6 og 2.6 kg- men er uanset sikkert interessant-

En Explore Scientific 102mm FCD- 001 ED triplet APO- 714mm f/7 4.9 kg skal Jeg nok have et smart stativ til- nogen forslag ud over det foreslåede til den slags teleskop?-

Min terasse ligger sydvendt- så Jeg plejer at kunne se når planeter kulminerer i sydlig retning- hvis et stativ skal stå støt- skal det helst ud på plænen- / ud i sneen!-

Jeg lader være med at købe noget konkret til efter jeg har været på en kort ferie- koster det samme- 7000.- Er en Meade ETX 125 Observer- udsolgt?- ´god optik´?- er en god refraktor bedre?- men er 80- 90mm for små objektiver?-

Da jeg kom skulle Jeg have set om der var en klub i Vejle- så Jeg kunne have set nogen ting i praksis!-

Tak for svaret – AndersB-

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Skal man vælge en kikkert må man spørge sig selv hvad behovet er. Er det mest planeter eller er det tåger og galakser. Det er bedst med et teleskop til hver kategori, men en 4″ ED eller apo omkring f7-8 er faktisk et godt kompromis ligesom en 6″ Newton f5-6 er det.

80-90mm er mere kompromiser, da de er lettere og egnet til lige at tage udendørs og se på noget aktuelt og for at se, om det nu kan betale sig at hive noget større og tungere udstyr ud. Men der er amatører, der er tilfredse med den åbning.

En Meade ETX er en såkaldt Maksutov, en teleskoptype med laang brændvidde og derfor mere egnet til planeterne og Månen. Og en 125 vil være et udmærket valg til det. En 150mm Smidt Cassegrain eller SCT vil på samme måde være et godt valg til det formål. Og lidt mere begrænset kan det også bruges til deep sky objekter.

Der er en klub i Kolding med erfarne folk som helt sikkert vil kunne vejlede dig.

Hilsen Leif,

Anders B
                Deltager
                  • Moon

Der er sikkert flere kombinationer 4″ ED eller apo omkring f7-8- med stativ-

Jeg ser tiden an- vil gerne se ét i funktion i praksis- evt. med stativ- se om der er andre fabrikater end Explore Scientific- og hvordan de tager fotos af Jupiter?- osv.?-

Det betyder lidt om Teleskopet er kompakt- 60 cm- og hvordan det ser ud-

Tak for det efter min mening fyldestgørende svar-

AndersB-

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.