Hvad i alverden har jeg set?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Hvad i alverden har jeg set?

• Dette emne har 38 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af max. This post has been viewed 762 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 39 i alt)
  • Forfatter

max
      • Nova

Tror du har kikket for dybt i flasken Thomas LOL

For mig lyder det som noget rumskrot på vej ind i atmosfæren måske samtidig med noget
      reflektion fra solen.
      Du nævner selv ISS som en mulighed, men det passer måske ikke med retningen ?

//Max

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg har set ISS i teleskop og ved, hvordan den ser ud, så den var det ikke. ISS har heller ikke en bane der går nord-syd…

Og jeg drikker ikke alkohol til hverdag, ryger fjolletobak, spiser svampe eller små piller med Mazdasymbol på… Jeg havde sovet tre timer inden observationen og var således rimeligt frisk i hovedet.

Thomas, Bornholm

norup
        Deltager
          • Super Giant

Thomas, prøv at lave en tegning – det kan sikkert hjælpe på forståelsen hos vi andre.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg sad og prøvede at lave en i MS Paint, men det var svært at få det til at ligne. Må have fat i blyanten og scanneren.

Thomas, Bornholm

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Har det ikke (bare) været et rutefly, hvor du har set vindduerne lyse op?

mvh
              Lars

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Der er også et indslag om UFOer på nabokanalen

Se mere her

mvh
                Lars

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Lindhard wrote: Har det ikke (bare) været et rutefly, hvor du har set vindduerne lyse op?

Nej, det har jeg set flere gange, så det var det ikke. Desuden ville det jo ikke se ud som en 4° lang, 10″ tynd streg, der desuden var i samme fokus som stjernerne.

Thomas, Bornholm

Anonym
                    • Super Nova

Hej Astrojensen

Interessant beretning/observation. Sad lige nu og læste et indlæg på Cloudy Nights. Der var en fotograf der fangede dette, se link, ved et tilfælde da han fotograferet M31. Han beretter godt nok ikke hvornår det er taget, men ud fra hans begejstring er det sådan et billed jeg kan forestiller mig at man gerne vil dele hurtigt med andre. Jeg ligger linket til hans indlæg : http://www.cloudynights.com/topic/550021-stroke-of-luck-while-shooting-andromeda/

Bedste hilsner

Jan.H

lindhard
                    Deltager
                      • Super Nova

Astrojensen wrote:

Har det ikke (bare) været et rutefly, hvor du har set vindduerne lyse op?

Nej, det har jeg set flere gange, så det var det ikke. Desuden ville det jo ikke se ud som en 4° lang, 10″ tynd streg, der desuden var i samme fokus som stjernerne.

Thomas, Bornholm

Det kan selvfølgelig være besøg fra rummet – en gang skal jo være den første – men der er nu nok en naturlig (jordisk) forklaring.

Jeg går ud fra, at de 4˚ og 10″ er dit estimat og ikke en eksakt måling. Nu er du jo ikke nybegynder, men man kan godt blive snydt af perspektiver, lysindfald og skæve synsvinkler til at se “syner” og mistolke størrelser og afstande.

mvh
                      Lars

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Det kan selvfølgelig være besøg fra rummet – en gang skal jo være den første – men der er nu nok en naturlig (jordisk) forklaring.

Der er jo nok en god, logisk forklaring på det. Det kan jo være en eksperimentel militær satellit, eller noget, som vi ikke har hørt om endnu.

Jeg går ud fra, at de 4˚ og 10″ er dit estimat og ikke en eksakt måling. Nu er du jo ikke nybegynder, men man kan godt blive snydt af perspektiver, lysindfald og skæve synsvinkler til at se “syner” og mistolke størrelser og afstande.

Ja, det er estimater. De 4° ud fra det faktum, at den klare plet sad i midten, så vidt jeg kunne vurdere, og at jeg ikke kunne have både den og den ene halvdel af stregen/halen/tingen i et 1.4° synsfelt om gangen, men måtte lade den bevæge sig kendeligt, førend enden dukkede op. Ergo var objektet over 2 x 1.4° langt, nærmere 2 x 2°. Jeg kunne også se den i 8×50 søgeren, der har et cirka 6° synsfelt og objektet strakte sig gennem over halvdelen af feltet. Lige før det forsvandt i jordskyggen, var det skrumpet meget, men alligevel næsten 1° langt. Ligesom ISS også skrumper, når den bevæger sig bort fra observatøren.

Bredden er det vanskeligere med. Måske var den bredere end 10″, måske så meget som 30″, men det er utrolig svært at sige, når man ikke har noget kendt at sammenligne med. Objektet var meget, meget smalt, så meget er sikkert. Jeg forsøgte at vurdere bredden ud fra hvad jeg er vant til fra planetskiver, M57 etc. Den virkede kendeligt smallere end M57.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Et bud er nok et 2 trin fra en nylig opsendelse. De bliver rutinemæssigt tømt for overskydende brændstof, for at forhindre en eksplosion i kredsløb.

Jeg ville gætte på Centaurtrinnet fra Bennu opsendelsen her forleden. De lysende prikker du har set er sandsynligvis “fairingen” den kappe som sidder på spidsen af raketten.

For et par år siden så en kammerat i Middelfart opsendelsen af en stor spionsatellit, og det var nogenlunde også sådan en beskrivelse.

Et flot syn iøvrigt, selv så jeg en Dragon opsendelse til ISS sidste sommer.

mvh
                          Jens

lindhard
                          Deltager
                            • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Et bud er nok et 2 trin fra en nylig opsendelse. De bliver rutinemæssigt tømt for overskydende brændstof, for at forhindre en eksplosion i kredsløb.Jeg ville gætte på Centaurtrinnet fra Bennu opsendelsen her forleden. De lysende prikker du har set er sandsynligvis “fairingen” den kappe som sidder på spidsen af raketten. For et par år siden så en kammerat i Middelfart opsendelsen af en stor spionsatellit, og det var nogenlunde også sådan en beskrivelse. Et flot syn iøvrigt, selv så jeg en Dragon opsendelse til ISS sidste sommer.mvhJens

I så fald må det være forholdsvis nemt at beregne banen og se, om den passer med Thomas’ position og synsretning.

mvh
                            Lars

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Ja, det ville være interessant.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

I må nok vente med tegningen til i morgen. Vi har skåret brænde i dag og jeg er temmelig træt og orker ikke at sætte scanneren op og det hele.

Thomas, Bornholm

Ole Henningsen
                                Deltager
                                  • Moon

Men Centaurtrinnet ser ud til allerede forleden at være dumpet ned 9. sept. iflg. Heavens Above.com

Ole Henningsen

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 39 i alt)
                                • Emnet 'Hvad i alverden har jeg set?' er lukket for nye svar.