› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Hvad i alverden har jeg set?
- Dette emne har 38 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af max. This post has been viewed 761 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. september 2016 kl. 09:03 #150801
astrojensenDeltager- Neutron star
Var igen ude i nat, denne gang mellem ca. 1.45 og 3.30. Og jeg så det mest underlige objekt, jeg nogensinde har set.
Jeg havde observeret M31 med 12″ dobson med 30mm ES82 (58x, 1.4° TFOV) og trak nu dobson’en nedad mod M33, mens jeg kiggede i 8×50 søgeren, blot for at nyde stjernehimlen på vej derned. Lige syd for Beta Andromedae kom der pludselig en cirka 4° lang, tynd, lysende streg ind i synfeltet fra nord. “Et lysende meteorspor!” tænkte jeg straks og kiggede i teleskopets okular.
Men det var i hvert fald ikke noget meteorspor, for det bevægede sig direkte i sin egen længderetning og forsvandt ud af synsfeltet i løbet af sekunder. Jeg optog jagten og havde snart det absolut særeste syn i feltet. Et klart, gyldenorange stjernelignende objekt af cirka 6. størrelsesklasse, dog måske med en udstrækning af cirka 5″ – 10″, hvilket var svært at afgøre pga. farten, der var cirka 0.5° – 1° i sekundet. Dette klare, stjernelignende objekt sad i midten af en tynd, svagere grå streg, der havde en kendelig bredde på måske 8″ – 10″ (svært at afgøre) og en længde på omtrent 3°-4°!! Og inde i den tynde, grå stribe sad en masse, lidt klarere lysende punkter, måske af 10. – 11. størrelsesklasse, der alle beholdt deres indbyrdes position i forhold til hinanden og det klare objekt i midten!!!
Jeg var fuldstændig målløs og paf og glemte fuldstændig at tælle sekunder, men jeg fulgte objektet, til det blev først svagere og så forsvandt mellem Delta Ceti og Alpha Piscium, sandsynligvis fordi det indtrådte i jordens penumbra og derefter umbraen og blev fuldstændig formørket. Selvom midterobjektet var svagt til sidst, omtrent 10 størrelse og stregen også meget svagere, så kunne jeg se, at den del af stregen der fulgte efter midterobjektet ikke forsvandt i det øjeblik midterobjektet formørkedes, men gradvist forsvandt, efterhånden som den bevægede sig ind i jordskyggen. Det var altså sollyset, der oplyste hele objektet og ikke midterobjektet der oplyste stregen.
Jeg var så overrasket, at jeg fuldstændig glemte at få taget tidspunktet, men klokken må have været omkring 02.00 – 02.15. Hele scenariet, fra start til slut, tog mellem 30 sekunder og et minut, nok nærmere det første. Hastigheden på objektet var ikke ulig den man ser hos ISS, men dog måske lidt langsommere, havde jeg indtrykket af.
Og så kommer millionspørgsmålet: Hvad i al verden var DÉT????
Mest sandsynligvis er det en form for satellit, men jeg har aldrig set noget lignende. Og hvis det er en satellit, så er den jo GIGA STOR! Med en afstand på 400km (anslået gætværk, den kan sagtens være længere eller kortere) og en udstrækning på 4°, så er den over 30 KILOMETER lang!
WTF???
HJÆLP!
Thomas, Bornholm
12. september 2016 kl. 09:27 #150802
tom.aDeltager- Super Giant
Bizzar iagttaggelse. Det lyder som en beskrivelse af et “moderskib”, men fra en seriøs observatør, istedet for en gut med sølvpapir om hovdet. Jeg er spændt på om nogen kan komme med en god forklaring.
Har du også spurgt på Cloudynight?
Tom A 2016-09-12 09:30:05
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/12. september 2016 kl. 09:34 #150803
clauskafDeltager- Nova
Citat: Mest sandsynligvis er det en form for satellit, men jeg har aldrig set noget lignende. Og hvis det er en satellit, så er den jo GIGA STOR! Med en afstand på 400km (anslået gætværk, den kan sagtens være længere eller kortere) og en udstrækning på 4°, så er den over 30 KILOMETER lang!
Så kan vi jo nok konkludere at det IKKE er en satellit, men et eller andet jordisk. Drone?, helikopter? Hvordan var vindretningen fra dig og til objektet?
Hilsen Claus
12. september 2016 kl. 09:43 #150804
jesperDeltager- Neutron star
Din beskrivelse minder mig lidt om Shoemaker-Levy. Kunne det være rumskrot, måske en opbrudt satellit, der brændte op i atmosfæren? Men du siger jo at du er ret sikker på at det var oplyst af solen og ikke selvlysende.
12. september 2016 kl. 09:53 #150805
RudiDeltager- Neutron star
En sværm “lucky lanterns”?
/Rudi B. Rasmussen
12. september 2016 kl. 10:07 #150806
jonas.cDeltager- Super Giant
Rama har kommit!
12. september 2016 kl. 10:31 #150807
tom.aDeltager- Super Giant
Ud fra Thomas’s cirka tidspunkt og objekts forsvindingspunkt mellem Alpha Pis og Delta Cet. Er det muligt at beregne dens omtrendlige afstand, hvis det er Jordens skygge som fik objektet til at forsvinde.
Jeg ender op med en afstand på cirka 5500 km! I så fald skulle objektet være 380 km langt.
Som Jesper foreslår, så er en komet (mikro) som er brudt op a lá Shoemaker-Levy også en forklaring der popper op i mit hoved.
@ Thomas: De lysende punkter, der var en klar lysende punkt, hvordan med de andre, hvad de samme eller forskellige lysstyrke?
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/12. september 2016 kl. 10:37 #150808
RudiDeltager- Neutron star
Det var jo dejligt klart i går aftes, mon ikke en eller flere af all sky kameraerne har fanget noget?
/Rudi B. Rasmussen
12. september 2016 kl. 10:49 #150809
jesperDeltager- Neutron star
rudibr wrote: En sværm “lucky lanterns”?
Ja rispapir lanterner er også en mulighed. Jeg er selv engang blevet narret af dem. Jeg forstod færst hvad jeg så da der kom nogen tættere på så man kunne se hvad det var
12. september 2016 kl. 11:00 #150810
Jeg har endnu ikke rapporteret hændelsen på CN, men gør det senere i dag (har travl med hverdagsgøremål her i formiddag).
@ Thomas: De lysende punkter, der var en klar lysende punkt, hvordan med de andre, hvad de samme eller forskellige lysstyrke?
Deres indbyrdes lysstyrke var ret ensartet, dog lidt varierende. De sad fordelt med lidt tilfældige mellemrum, men ret tæt på hinanden, omtrent som en stregkode… Og dette som sagt både FØR og EFTER det klare midterobjekt, lige langt på hver side! Jeg kunne ikke afgøre, om fordelingen af dem var den samme på begge sider af det klare objekt. Jeg laver en tegning senere.
Ud fra Thomas’s cirka tidspunkt og objekts forsvindingspunkt mellem Alpha Pis og Delta Cet. Er det muligt at beregne dens omtrendlige afstand, hvis det er Jordens skygge som fik objektet til at forsvinde.
Jeg ender op med en afstand på cirka 5500 km! I så fald skulle objektet være 380 km langt.
Det bliver mere og mere mærkeligt. Var afstanden så stor, så var dets hastighed jo også enorm, for hvis vi antager en hastighed på én grad i sekundet, så vil den reelle hastighed blive 95 km/s!
Så kan vi jo nok konkludere at det IKKE er en satellit, men et eller andet jordisk. Drone?, helikopter? Hvordan var vindretningen fra dig og til objektet?
Det var stort set vindstille, med en let brise af og til, som jeg ikke bemærkede retningen af. Dog var objektet IKKE tæt på mig, for fokus var identisk med stjernerne, eller meget lidt forskellig derfra, så objektet befandt sig udenfor atmosfæren. I en 12″ f/5 er fokusdybden så ringe, at der er enormt tydelig forskel i fokus på objekter på afstand “uendelig” og f.eks. en flyvemaskine i 10km’s højde. Objektets opførsel med at blive mindre og mindre og derefter svagere ganske hurtigt for derefter pludselig at forsvinde, er også identisk med f.eks. ISS’s opførsel ved en passage, når afstanden øges og den indtræder i først jordens halvskygge og derefter helskyggen. Det hele foregik også i fuldstændig stilhed.
Meget mærkelig oplevelse.
Thomas, Bornholm
12. september 2016 kl. 12:24 #150811
natteravnenDeltager- Main Sequence
Umiddelbart kunne det tænkes at være et fly med landingslyset tændt og på vej til indflyvning.
Ofte ser man lyskeglen danne sådan en ‘grå streg’ der er ret koncentreret hvis der er lidt dis og er flyet i retning væk fra observatøren, ses kun lyskeglen.
Evt. kondensstribe kunne måske også tænkes at spille ind i det du har oplevet, selvom månen skulle være under horisonten kan kondensstriben stadig være synlig som en svag udefinérbar streg.
Jeg skal ikke gøre mig klog på dette, men det kunne være en mulighed.
Natteravnen 2016-09-12 12:25:47 12. september 2016 kl. 13:16 #150814
Ole HenningsenDeltager- Moon
Der er deltagere, der nævner små varmluftballoner. Jeg har detaljeret undersøgt en mængde af denne type beretninger samt fotos og videooptagelser heraf gennem de seneste godt 10 år, og mener bestemt ikke at beretningen/beskrivelsen matcher varmluftballoner – heller ikke i stor højde. De har almindeligvis begrænset flyvehøjde, og en flok som beskrevet vil i så fald givet være beskrevet i Bornholmske medier i dag. http://www.sufoi.dk/info/balloner.php
Ole Henningsen
12. september 2016 kl. 13:34 #150815
Umiddelbart kunne det tænkes at være et fly med landingslyset tændt og på vej til indflyvning.
Ofte ser man lyskeglen danne sådan en ‘grå streg’ der er ret koncentreret hvis der er lidt dis og er flyet i retning væk fra observatøren, ses kun lyskeglen.
Evt. kondensstribe kunne måske også tænkes at spille ind i det du har oplevet, selvom månen skulle være under horisonten kan kondensstriben stadig være synlig som en svag udefinérbar streg.
En kondensstribe er ikke en 4° lang, tynd, veldefineret streg med et klart, stjernelignende objekt i midten, der samlet bevæger sig i sin længderetning med 1° i sekundet i forhold til stjernerne og hvor fokus på objektet ikke er synderligt forskellig fra stjernerne i baggrunden.
Jeg har aldrig set noget lignende, men vi kan udelukke alle former for objekter eller fænomener i jordens atmosfære. Objektet befandt sig betydeligt længere ude.
Thomas, Bornholm
12. september 2016 kl. 16:45 #150822
bengt- Main Sequence
Märkligt observation .
Har själv aldrig sett något du beskriver .
Letade lite på nätet om någon uppskjutning. Men det närmaste jag hitta var denna för några dagar sedan . Spekulerar vilt det kan inte vara något av dessa raketsteg som brunnit upp på väg ner med något dygns fördröjning?
Bengt
Bengt 2016-09-12 16:52:28 12. september 2016 kl. 16:55 #150823
Definitivt, igen, ikke et objekt i vores atmosfære og altså dermed heller ikke noget der brændte op der.
Jeg selv spekulerer også vildt, men objektet var så mærkeligt, så fuldstændig uventet anderledes end noget jeg har set, så jeg slet ikke ved, hvad jeg skal tænke eller tro.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvad i alverden har jeg set?' er lukket for nye svar.