Hvad har jeg dog fanget på billedet?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Hvad har jeg dog fanget på billedet?

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 383 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

kio.liex
      • Asteroid

Jeg har her til aften forsøgt at tage lidt billeder af stjerne, bare for at se hvordan det blev… Jeg sluttede lige af med at jeg ville fange hele OrionTongue

Nu når jeg så kigger billederne igennem, så er der noget jeg synes ser lidt underligt ud, og jeg kunne ikke se det da jeg tog billederne. Her er to billeder hvor det kan ses:

http://liex.dk/andet/stjerner_025-markeret.JPG

http://liex.dk/andet/stjerner_025.JPG

På det første billede har jeg markeret det som jeg ikke ved hvad er. Er det bare nogle stjerner der står på stripe, eller en af planeter med måner? Jeg har været inde på http://www.wikisky.org/ for at kigge samme område efter, men synes ikke jeg kan finde noget der minder om det…

Det sidste billede er originalen.

P.S. der er en del “støj” på billedet, da jeg har skudt det med ISO 1600. 

henrik
      Deltager
        • Nova

Hejsa

Jeg vil gætte på et fly lidt langt væk

Positionslys på fly blinker ca. 1/sek., så det skulle passe med en 10sek. eksponenering, kan det passe?

morten.brix
        Deltager
          • Super Giant

Det passer meget godt med et fly.

Billedet er taget på 5 sek. ved 42mm brændvidde og på blænde 5.

Så det passer godt med de punkter af lys.

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej Morten

Du er sent oppe!

Har i (haft..?) skyfrit eller trak KAF mødet ud

Henrik2008-11-21 00:50:01

kio.liex
              • Asteroid

Selvfølgelig… det er da det, det er… Jeg har lige kigget på et taget 17 sek efter, og hvis jeg bruger nogle af stjerne som referance punkter, så har “linien” flyttet sig en del…

Tak for det hurtige svar…

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Er man lidt hård ved dit billede, kan man også se at der er tailfloodlight på den. Ergo er det en Jet, og da det er blåt/hvidt vil jeg antage at det er en SAS maskine du har fået med.

morten.brix
                Deltager
                  • Super Giant

Henrik wrote: Hej Morten

Du er sent oppe!
                  Har i (haft..?) skyfrit eller trak KAF mødet ud

Hej Henrik

Kunne bare ikke sove. KAF mødet var med Professor Jørn Dines Hansen, Niels Bohr Instituttet i København, der pt. er forsker på CERN. Det var et spændende møde uden at jeg forstod noget som helst. Høj energi patikel fysik er ikke lige spiseligt for mit antal af år i skolen.!!!!CryWink

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Hmm – Morten det skulle da ikke være så svært, det er jo entenligt bare matematik LOL

henrik
                    Deltager
                      • Nova

Nej Højenergipartikel fysik er ikke “bare” matematik:

Det er et område der udfordrer Einsteins teorier, så det er ikke før børn.

… men det kan simplificeres og gøres forståeligt – af nogen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Hvad har jeg dog fanget på billedet?' er lukket for nye svar.