› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › hvad giver et dobbelt teleskop?
- Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af noodles. This post has been viewed 68 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. marts 2012 kl. 23:35 #79958
martin.kruse- Main Sequence
Jeg læste et sted, at der er et observatorium, der anvender to teleskoper. Resultatet skulle så være ca. lig med det man får med et teleskop med den dobbelte åbning.
Mit spørgsmål er så, hvad betyder det?Hvis man har 2 x 0,5 grad på en million pixel får man så 0,5 grad på to millioner pixels eller hvad?Martin6. marts 2012 kl. 00:45 #79960
henrikDeltager- Nova
Hej Martin
Det er sikkert LBTO på Mount Graham International Observatory du tænker på.
Det har to 8,4 meter spejle der sammen giver en opløsningsevne der svarer til et 20m teleskop!
Fordelen er at opløsningsevnen afhænger af den største adskillelse af spejlets yderpunkter så man får den dobbelte opløsningsevne: Dvs. at man kan se finere detaljer.
Mvh Henrik
Henrik 2012-03-05 23:50:10 6. marts 2012 kl. 09:11 #79965
jespergDeltager- Super Nova
Har man set eksempler på at amatører benytter den teknik ?
Jesper G.
6. marts 2012 kl. 11:01 #79969
mikael_joeDeltager- Super Nova
Et hurtig søgning på goolge kom frem til dette her:
http://www.binoscope.co.nz/links.htm
En del links virker ikke dog.
Ser mest ud til at være til visuelt brug.
6. marts 2012 kl. 11:25 #79970
jesperDeltager- Neutron star
VLT teleskoperne kan også bruges som interferometer, det vil sige at to af teleskoperne får en opløsning der er 15 gange opløsningen for et teleskop. teknikken kræver at teleskopernes position, 60 meter fra hinanden, kontrolleres med en præcicion på et par nanometer! Den slags teknologi bliver vist ikke tilgængelig for os andre lige med det samme.
6. marts 2012 kl. 11:46 #79973
Det er egentlig mærkeligt, at det ikke er brugt amatørmæssigt. Med 2 gange 80 mm kunne man så få et fint 200mm setup? Eller en 300mm med 5 styk 50mm?
Med opløselighed, så er det buesekunder eller lignende vi taler om ikk?Men jeg var også nysgerrig efter billedet. Hvis man f.eks. har et 10M pixel på hvert teleskop og dækker en halv grad af himlen. Er resultatet så også en halv grad, men med 20M pixel, eller 15 eller?Martin6. marts 2012 kl. 12:49 #79976
wiebenDeltager- Nova
Hvis du tænker deep sky, er opløsningen måske knap så interessant for amatørteleskoper. Her bliver seeing hurtigt den begrænsende faktor så her handler det mest om signal-støj-forhold.
Da giver et dobbelt teleskop “bare” dobbelt op på antal fotoner – altså kvadratrod 2 = 1,41 bedre signal-støj-forhold.
6. marts 2012 kl. 13:15 #79977
noodles- Super Giant
Det fungerer heller ikke helt som den måde vi gør. Man får ikke et desideret billede ud af det og den ekstremt høje opløsning får man kun langs den linje som man kan trække mellem de to teleskoper.
6. marts 2012 kl. 14:30 #79980
Det er rigtigt, at man kun får opløsningen langs linien mellem de to teleskoper, men det kan jo håndteres. På LBTO mener jeg de tager billeder på forskellige tidspunkter af natten, så man får to vinkelrette linier (eller ca.) igennem det man vil fotografere. Alternativt kunne man bruge fire små teleskoper.
Martin6. marts 2012 kl. 15:11 #79981
mikael_joeDeltager- Super Nova
Hmm 4 x billige 80mm ED refraktorer
6. marts 2012 kl. 16:22 #79984
wiebenDeltager- Nova
………..så er en 6″ billigere og kræver kun 1 kamera
6. marts 2012 kl. 16:43 #79986
noodles- Super Giant
Fire kikkerter er ikke nok, men du vil kunne bruge to som kan roteres.
Man vil heller ikke umiddelbart kun bruge et almindeligt kamera. Det er jo ikke et billede man får.
6. marts 2012 kl. 18:37 #79992
henrikDeltager- Nova
2 kikkerter er nok.
Grunden til at det ikke bruges amatørmæssigt er, at det er sindssygt tolerance-følsomt. De to optikker skal hæve PRÆCIS samme brændvidde – med 100nm præcision (1/4Lambda) og de skal alignes i 3 dimensioner med samme præcision! (Eller de skal samles til ét signal via optiske fibre – ret dyr løsning)
Øjet korrigerer for mange fejl, så visuelt er det en helt anden sag.
… Desværre for ellers havde jeg en (elller rettere 2 🙂
Mvh Henrik
6. marts 2012 kl. 18:45 #79993
noodles- Super Giant
Vi snakker interferens, ikke?
Jeg kan ikke forestille mig at det er muligt at tage to almindelige billeder med to kikkerter og så sætte dem sammen til et billede med en højere opløsning.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'hvad giver et dobbelt teleskop?' er lukket for nye svar.