› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hvad gør jeg ved denne curvature
- Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af webweichel. This post has been viewed 110 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. oktober 2015 kl. 20:58 #137740
NicolajDeltager- Giant
Mine stjerner er ikke pæne i billedfeltet – de er aflange dér hvor de ikke er i fokus.
CCDInspector viser det sådan her:
At fokus ikke er i centrum af billedet skyldes at min fokuser har svært ved at holde på det tunge kamera. Men hvorfor er billedplanet så krumt og hvad kan jeg gøre ved det?
Det optiske system er en f5 Newton (10″) og på fokuseren er der først en Baader MPCC, så et filterhjul og så en CCD. Filterhjulet påstås at være bygget så det får MPCC’en til at have den korrekte afstand til CCD’en.
Er der forslag til hvad jeg kan gøre med det forhåndværene udstyr? Eller forslag til hvad jeg skal bruge af andet udstyr?
På forhånd tak
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
3. oktober 2015 kl. 21:14 #137741
FinnDeltager- Neutron star
Hej Nicolai
Kan du være helt sikker på at dit Filterhjul har den rigtige afstand.
Du skal havde 55mm +/- 1mm til din Chip med den MPCC, målt fra kanten af din MPCCer.
Kan godt se din focuser ikke er god nok, men din kurvature burde være lidt bedre hvis du har den korekte afstand selv om det tilter lidt.
mvh Finn
Finn 2015-10-03 21:18:24 3. oktober 2015 kl. 23:03 #137752
xplodeDeltager- Nova
Har du ett vanlig bilde å poste?
Jeg tror helst att du må øke avstanden litt mellom sensor og coma correctoren.
4. oktober 2015 kl. 11:45 #137759
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Nicolaj
Hvis der er forskel på vægten der sættes på fokuseringsudtrækket i forbindelse med fotografering
og kollimering, så kan det godt være forklaringen på den forskydning du oplever.
For flere år siden lavede vi forsøg for at finde ud af, hvor meget billedcentret forskød sig med
tubus pegende i forskellige retninger. Umiddelbart kunne vi dog ikke se en flytning af
laserpointerens punkt.
http://tocobs.org/12prem/lt01.jpg
At der sker en flytning af et eller andet er der ingen tvivl om. Tidligere fik vi deforme stjerner, når
kikkerten pegede lavt på himlen i syd. Stod den lodret så stjernerne fine ud.Disse problemer har fået os til at modificere hovedspejlcellen flere gange, og vi har talt om at
bruge en four vane spider i stedet for den nuværende V-vane spider.
Der er ingen tvivl om at design og konstruering af en tubus er en meget krævende opgave,
hvis man vil undgå en registrerbar flytning eller måske en deformering af de optiske elementer.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
4. oktober 2015 kl. 12:52 #137760
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Nicolaj.
Tror du ikke du blander feltkrumning og coma??
Så vidt jeg ved korrigerer en MPCC ikke for feltkrumning, men kun for coma.
Du kan sagtens have et optisk system som er perfekt korrigeret for coma, men som har en vældig feltkrumning, f.eks et Schmidt system.
Feltkrumningen i en Newton er kun bestemt af optikkens brændvidde.
http://www.telescope-optics.net/curvature.htm
Den billigste felt-flattener til en Newton er en barlow-linse
mvh
Jens4. oktober 2015 kl. 13:20 #137762
NicolajDeltager- Giant
Denne krumning som CCDInspector viser er vel et udtryk for hvor meget fokus er forskelligt over billedplanet?
Jeg nævte kun MPCC’en for at beskrive det optiske system.
Om det er denne curvature der er årsag til aflange stjerner eller om det er forkert afstand imellem MPCC og CCD eller noget helt andet det ved jeg ikke.
At den viste krumning ikke er i centrum af billedet er jeg ikke bekymret over da jeg ved at der er problemer med stabiliteten af fokuseren.
Men er den viste krumning ikke noget at være bekymret over? Umiddelbart vil jeg jo mene at siden CCDInspector kan måle det så kan det vel også ses på billedet?
Nå, men så vil jeg forbedre stabiliteten i det optiske system så alt bliver lignet helt korrekt op. Og så kan vi jo tage det op igen senere…
Tak for input
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
4. oktober 2015 kl. 14:36 #137763
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Tja, spørgsmålet er om man i det hele taget kan tale om et “billedplan”. I stort set alle optiske systemer er billedfeltet nemlig krummet. Efter en eller anden kurve.
I en Newton følger billedfeltet R, så det må jo krumme efter en kugleflade. Så alle de skarpe billeder ligger på denne kugle.
Det bedste man kan gøre er vel at fokussere ca halvvejs ude mod diagonalen?
mvh
Jens4. oktober 2015 kl. 16:30 #137766
webweichelDeltager- Nova
Hej,
Sad lige med nogle data fra M71, her er et screenshot af øverste højre hjørne af billedet og ovenpå CCD Inspector curvature. Man ser tydeligt at der hvor CCD Inspectors curvature er størst er der også lidt aflange stjerner. Det er med VX12″ F4 -> F4.6 med Tele Vue VIP.
Kilden til at curvature ikke er helt centereret kan være både mekanik som giver sig, collimation og f.eks. hvis sekundæren ikke sidder med det korrekte offset.
Du kan se samme curvature/offset i dine flats og kan evt. bruge disse til at få centreret den curvature der er, så godt som muligt. Dvs. justere ovenstående kilder til offset og tage flats indtil de er helt centrerede.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvad gør jeg ved denne curvature' er lukket for nye svar.