Hvad gør I når frosten melder sig?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvad gør I når frosten melder sig?

• Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af andreas. This post has been viewed 651 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

andreas
      • Super Giant

Der er nok flere der har nydt godt af den seneste tids klare og kolde vejr. Efter et par timers observation har de fleste nok også bemærket frosten på udstyret og når man senere pakker sammen, er det stort set som tungen på lygtepælen. Alt har is på sig, og rør man med fingrene sidder man fast!

Når jeg kommer ind med mit udstyr kommer der hurtigt is på alt, linser okularer diagonal m.m. Hvad gør i for at sikre at udstyret ikke tager skade? lukker til med dughætter låg osv. inden det tages ind. Eller stiller det hele frem så det kan afklimatisere og isen smelter?

Håber nogen kan gi’ et par gode råd så udtsyret holder best muligt.

Andreas

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Jeg lader det altid akklimatisere med åbent ind til optikken indtil næste dag. Det er en dårlig ide at lukke fugt inde sammen med de optiske overflader. Det skal fordampe af sig selv, så holder coatingen bedst. På min +15 år gamle C8 er optikken stadig helt som ny, og en af de få fordele ved at bo i betonbyggeri, som jeg gør, er i øvrigt at luften indendørs er tør. Det er godt for optik, men ikke så godt for mennesker.

steffan
          • Giant

Tak for tippet.

Jeg piller lågene af når jeg kommer hjem, jeg var ude igår og satte låg på¨inden jeg tog udstyret ind. Sådan som jeg har gjort siden jeg fik udstyret.

Mvh Steffan

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hvis det er en Newton kan man eventuelt lægge et klæde eller noget andet delvist over åbningen, så der ikke svæver mere støv end højst nødvendigt ind på spejlet.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

en kommentar til overvejelse:

Udstyr der har været ude i Frostvejr har jo principielt opholdt sig i
              “tørre” omgivelser – det vil sige luft der er fanget LUFTTÆT i udstyret
              vil ikke kondensere vand ud når det kommer ind i varmen – tværtimod vi
              det optage vanddamp fra is og dugdækkede flader idet varm luft kan
              indeholde flere gram fugt end kold luft.

Der vil derimod komme dug og is i uhæmmede mængder når iskoldt udstyr
              bringes indenfor og det overflader kommer i kontakt med indenførs luft
              der afkøles og udskiller fugt.

Derfor kan det (når der er så store temperaturforskelle som ved
              frostvejr) være en ide at ude i kulden tørre okularer og andre dimser
              af for is og dug og dernæst komme det i en tæt pose sammen med en stor
              portion af den kolde udeluft og derefter tage det ind i varmen og lade
              det varme op inden man tager det ud af posen. Så vil luften i posen
              blive ekstremt tør når den varmes op og kunne optage en stor del af den
              rest fugt der er på delene efter aftørringen og der kommer ikke ny fugt
              til de kolde flader.

Men det er vigtigt at udstyret det kommer ud af posen efter opvarmning
              så evt. vand der tilovers kan fordampe samt at man bedst muligt har
              tørret vand og is inden!!

(tricket med posen er også godt på charterrejsen sydpå hvor man bringer
              sit dyre kamera inden fra aircondition luften ud i varm fugtig luft –
              her redder posen igen udstyret.)

Det er sværere at pakke en kikkert lufttæt, men jeg plejer (de få gange
              jeg tager det helt ind) at holde låg og deslignende på indtil alle
              flader er varmet helt op. Tankegangen er her at teleskoptubes har
              fanget kold luft der vil udvide sig under opvarmning og teleskopet
              “ånder” derfor UD uden at suge relativ fugtig luft ind og de kolde
              interne flader som spejlene bliver ikke udsat for den varme og fugtige
              indeluft. Dog vil ydersiden at teleskopet DRIVE af vand.

Efter endt opvarmning tager jeg så låg af for at checke for evt. rest
              dug – hvis der er noget lader jeg det tørre op inden låget kommer på
              igen. Hjælper evt. med en hårtørrer på lav styrke.

Men det er sjældent der er noget. Og et lukket system som en SCT som
              min og Jespers C8 klarer meget fint at blive flyttet frem og tilbage –
              dog er problemet her omvendt: Hvis tubus ikke udluftes under
              nedkøling efter langtidsopbevaring VIL der komme dug indvendigt når
              teleskopet bliver koldt nok (typisk omkring ved 10-12 grader ved
              indendørs RH på 50-55%).

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dewpoint-RH.svg

Om efteråret hvor det ikke bliver så koldt men tilgengæld er MEGET
              fugtigt tørrer jeg simpelthen udstyret udendørs med en hårtørrer inden
              jeg bringer det indenfor. (pas på med for meget varme på coatningerne
              samt fugt i hårtørreren)

FrankLarsen2009-02-18 15:44:04

bjoern.andersen
                • Main Sequence

Min Newton bliver stillet med hovedspeglet opad, og uden låg nedefter, men dog sådan at den står på et gammelt viskestykke. Kondens “synker” så der ses aldrig “fugtspor” på speglet.

Min refraktor bliver derimod stillet med hovedlinsen nedad, hvilende på et gammelt viskestykke. da en refraktor er et “lukket system” trænger der ikke støv ind, men jeg syntes at se at “udtræksenden” varmer hurtigere op end “speglenden”, og så stiger fugten jo opad og fordamper (tror jeg på, jeg har ikke oplevet fugtproblemer)

Nu er jeg nok lidt mere heldig end de fleste, da jeg kan opbevare teleskoperne ved en lav/kølig temperatur hvor fugten syntes ret stabil.

palle.b.
                Deltager
                  • Nova

jeg har “hæklet” en termotrøje til midt telescop, af et 39.- liggeunderlag fra jysk. det er udstyeret med afstandsstykker så der ikke er lukket helt af, og fri luft ned af. “termotrøjen” er på fra opstilling, og under afkøling osv. Når jeg så er klar til at aligne så ligger der et lille lag af rim / dug (efter årstid) på “termotrøjen” intet på instrumentet Smile

Det er ikke smukt men funktionælt.

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Hej Palle

Din Håndarbejdslærer ville være stolt!Wink

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg bruger en gammel tynd dyne, der er så sat et kuglegrill beskyttelse over, det virker

også fint,

andreas
                        • Super Giant

Tak for de mange gode forslag. Jeg tror jeg fortsætter nogenlunde som hidtil, med at lade optikken stå åbent og varme op. God ide med “te hætten” over skopet, mens det køler ned Big%20smile sådan en kunne jeg finde på at kopiere.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Hvad gør I når frosten melder sig?' er lukket for nye svar.