› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hvad er forstørrelse?-
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 6 måneder siden af Anders B. This post has been viewed 1231 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. august 2018 kl. 14:12 #319020
Anders BDeltager- Moon
Er Jupiter forstørret 40X forstørret déns radius?- dens grundmål?-
Jeg har overvejet under springet fra begynder til “enthusiast” at undersøge hvad Jeg gerne vil fostørre Jupiter- og hvad det koster?-
Er det tilstrækkeligt at forstørre 200X- og kan man gøre det så billedet bliver skarpt- så man kan se detaljer?-
Man plejer vist at sige at et Teleskop maksimalt kan forstørre 2X objektivets størrelse målt i mm- men at dette tal snarere skal være 1.3-
Et Teleskop med okular plejer man at sige der forstørrer ´længden af teleskopets brændvidde´ divideret med ´længden af okularts brændvidde´- for at forstørre 200X skal teleskopet altså have en brændvidde på 2000mm- hvis man bruger et 10mm Plössl som okular-
Nedenfor har Jeg forsøgt at anbringe 2 .JPG´er-
Det ene er en optagelse af Tom Johnsen- hvor meget er dét forstørret- hvilket teleskop- okular har været brugt- hvad koster dét?- teleskop/ okular- hver for sig?-
Den anden JPG har Jeg anbragt for at vise hvordan Jupiter/ en måne ser ud- den er fra et website-
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
28. august 2018 kl. 15:10 #319027
outlookDeltager- Super Nova
Det er et omfattende spørgsmål, du stiller dér, men kortfattet kan jeg sige, visuelt, altså når man kigger i et amatør teleskop vil man ikke kunne opnå disse forstørrelser. Det er typisk billeder opnået med særlige planetkameraer, taget med mange billeder i sekundet for at “fryse” seeingen, altså her den atmosfæriske lufturo. Derudover er der måske også med det lille billede en barlow ind over, der yderligere forstørrer planeten ved kameraet. Det lille billede er “stakket” af mange billeder og billedbehandlet, så det fremstår skarpt ved god seeing. Det tåler faktisk at blive “forstørret”, hvor dog skarpheden vil lide noget. Det store billede kan være taget af en sonde ude omkring Jupiter eller optaget af et stort, måske professionelt teleskop ved god seeing, typisk et sted oppe på et bjerg, hvor luften er tynd og seeingen derfor fremragende.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting30. august 2018 kl. 16:40 #319052
Anders BDeltager- Moon
Man plejer at sige at Månen fylder 0.5 grad- har man en måde at omregne det til hvor meget billedet af Månen fylder i et Teleskop?-
Har man tilsvarende tal for Jupiter?- hvad bliver billedets størrelse afhængig af det anvendte Teleskop/ okular?- og hvor skarpt bliver billedet?-
For at give et ordentligt billede skal man vistnok bruge et Teleskop med et Objektiv på 6″ bredde- Kan man vurdere skarphed af billedet i teleskopet på andet end kvalitet/ pris på det okular man anvender?-
Man skal altså på indkøb- se websider med forstørrelser-
Hvis man ser på Jupiter forstørret 32.5X bliver billedet af Jupiter ca. 3 mm bredt- månerne kan ses som prikker i en skærm- men det hele er klart skelneligt-
Jupiter uforstørret må altså være lille-snarere 0.1 end 1 mm- Giver en forstørrelse på 200X af Jupiter med måner et teleskopbillede hvor bredden på Jupiter er ca. 2.00 cm?-
Sætning fra beskrivelse af Teleskop af mærket Bresser Messier- man kan:-
Observere kratere og dale på Månen fra næsten 400.000 km væk. Se Saturns ringe millioner af km væk,
udforske den store røde plet på Jupiter (en kæmpe tornado i Jupiters atmosfære), eller følge årstiderne på Mars.Hvis det er en 90- 102- 127 el. 152 mm Refraktor- skal man da bruge både dyre okularer og måske 3X Barlow-
AndersB-
30. august 2018 kl. 21:50 #319057
clauskafDeltager- Nova
Hej Anders
Måske dette kunne have din interesse: https://trackthestars.com/eyepiece-calculator-tool/
Lige en mere: http://astronomy.tools/calculators/field_of_view/Claus
31. august 2018 kl. 16:13 #319067
Anders BDeltager- Moon
Tak for svarene!-
Jeg vil nu prøve at finde frem til en opstilling- og dét som ´gør forskellen´- teleskop + tilbehør- så Jeg kan få et fortrinligt view af Jupiter- i passende størrelse- med skylag og ( orange) plet-
AndersB-
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.