Hvad er det jeg kan se?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Hvad er det jeg kan se?

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 50 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

miahn
      • Moon

Jeg har de sidste nætter haft kigget på stjerner, og jeg undre mig lidt over hvad jeg egentlig kigger på, jeg er desværre ikke den heldige ejer af et teleskop

Men, for det første. Jeg har set en MEGET klar stjerne, langt klarere end de andre stjerner, og en stjerne mere ca en lille finger længde fra, nedenunder der også er meget klar. Jeg har overvejet om det måske kan være Venus og Jupiter?

Jeg har også set en klar stjerne, der har et MEGET rødt skær, og tænker om det kunne være mars?

Og et sidste spørgsmål, når man kigger på himlen kan man ud af øjenkrogen se en masse stjerner samlet i en klump. den er svær at se hvis man kigger direkte på den, men kigger man ved siden af den kan man se den 🙂

Håber nogen kan hjælpe, og at det ikke er alt for dumme spørgsmål.

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Den mest lysstærke er Venus og den neden under er Jupiter.

Det er også rigtigt at den med det rødlige skær er Mars.

Du kan selv finde mere om himlen med dette gratis planetarie program

http://stellarium.org/

miahn
          • Moon

Tusind tak skal du have 🙂

Jeg tænkte også om Mars, at det var en meget usædvanelig rød stjerne 😀

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

De stjerner der er i en klump er antageligt Syvstjernen. Hvis du har mulighed for at se i en vanlig håndholdt kikkert så prøv at lægge an på en mur, gjerde el.l. Da ser du enkelt de fleste stjernerne i Syvstjernen adskilt.

Du ved den japanske bilen der hedder Subaru? Tag en kik foran på en slik næste gang. (Hint: Syvstjernen = Subaru på japansk)

Ellers kan jeg bare anbefale det samme som Mikael: Stellarium. Bjørn T. Jønsson2012-03-24 02:39:48

Mvh,
            Bjørn

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Hvad er det jeg kan se?' er lukket for nye svar.