Hvad er det her for en refraktor?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvad er det her for en refraktor?

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af moser-nielsen. This post has been viewed 420 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

moser-nielsen
    Deltager
      • Planet

Hej

Hos noget familie står denne her i gemmerne. Hvad er det for en sag? Eller rettere sagt, hvem har produceret den og hvad er kvalitetsniveauet?

spatzek
      Deltager
        • Super Giant

Thomas kan måske noget mere omkring hvem i Japan, der fremstillede den. Men efter hukommelsen var det den næstbilligste i en serie refraktorer, som blev solgt i 70erne hos Optisk Import på Gammel Kongevej. Taurus var billigste. Jeg har set i en sådan fætter. Optikken er helt fin, men mekanikken er noget bøvl at arbejde med. Ikke justerbart nok og er generelt for klein og svær at arbejde med. Ryster nemt.

Da jeg skulle købe min første kikkert løb jeg med aviser 1/2 år mere, så jeg kunne købe en Polarex/Unitron 114. Himmel til forskel. Jeg mener, at sådan en fætter kostede ca. 700-800 kr. i 1977. Så mange begyndere er startet med en Gemini.

Blot for at give dig en priside til udviklingen, så kostede en orange Celestron 8 med wedge og stativ dengang 38.000 kr. Så der var langt op til det udstyr, vi bare kunne se i bladene fra USA.

moser-nielsen
        Deltager
          • Planet

Hej Spatzek

Tak for dit hurtige og fyldestgørende svar 🙂

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Hvad er det her for en refraktor?' er lukket for nye svar.