Hvad er det?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Hvad er det?

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af jesper. This post has been viewed 152 timeshusted. This post has been viewed 152 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg var ude i går for at teste mit udstyr og gøre klar til sæsonens start.

Det blev til et hurtigt skud af m15 i fuldmåne.

Jeg har dog brug for lidt hjælp – jeg hen mod slutningen af sidste sæson døjet med en “mørk” plet på mine billeder, men der er data – Jeg syntes efter billedet i går at den er blevet værre. Nogen bud på hvad det er?

Mit sekundærspejl er pænt og rent.

På mine subs kan man lige akkurat ane problemet hvis man skruer vildt på knapperne i PS, men når billedet bliver stakket, ser man det tydeligt.

Jeg har indtil videre arbejdet uden om problemet ved hjælp af PS, men ville gerne løse det ordentligt.

Den mørke plet er ALTID det samme sted, og ser altid ud på denne måde, men er blevet mere tydelig siden sidst.

Jeg har prøvet at stakke uden flats, og der ses det også omend lidt mindre. Jeg har ikke taget nye flats endnu.

Og her ubehandlet efter stack:

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Det kunne måske være et støvkorn på DSLR CCD chippen?

Det har jeg prøvet flere gange før og det giver en tilsvarende effekt.

På Canon kan man åbne spejlet og spalte lukker og holde det åbent så man kan blæse støvkorn væk.

(Og hvor havner de så???)

/Rudi B. Rasmussen

jesper.husted
        Deltager
          • Giant

Hej Jakob

Det er bare en støvkorn på din sensor i kameraet.

Jeg tager nye flats efter hver tur, for der kommer altid et eller andet skidt i systemet. Jeg bruger en flats lampe, som bare bliver lagt på teleskopet, og så er det klaret på få minutter.Jesper Husted2017-08-06 21:20:49

Mogens Zachariasen
          Deltager
            • Super Giant

Hej Jakob,

Som Rudi og Jesper siger så er det en donut som stammer fra et støvkorn som nok sidder ret tæt på din sensor.

At der kun er et, er egentlig ret flot.

På det ene billede er din donut lys og ikke mørk som på det nederste billede.

Går ud fra at billedet med den lyse donut er behandlet med flats og er blevet overkorrigeret.

Bruger du bias frames ?

Jeg har et colour CCD kamera og bruger Astroart til billedbehandling.

Og for ikke at overkorrigere skal jeg trække bias frames fra ligth frames og fra flat frames.

Det gøres samtidigt i preprocessing når jeg staccker billederne.

Hvis ikke jeg trækker bias frames fra bliver billedet overkorrigeret med lyse donuts.

Mvh

Mogens

Mvh
            Mogens

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Ok, hvis jeg skal rense min sensor hvad er så den bedste måde efter man har lavet mirror lock up?

Jeg har noget elektronik luft, men ved ikke rigtigt om jeg vil bruge det, da jeg syntes det nogle gange efterlader en underlig hinde på glas (hvis jeg har blæst min barlow ren).

jesper.husted
              Deltager
                • Giant

Jeg vil ikke anbefale brug af det elektronik luft du nævner. Som du selv har fundet ud af, så er det ikke kun luft der kommer ud af den. Hvis du ikke har en lille blæsebold, så tror jeg, ved det ikke 100%, man måske forsigtigt kunne bruge en vatpind.

Sådan kunne en blæsebold se ud, billedet lånt fra nettet.

Jesper Husted2017-08-07 08:48:00

jakob1234
                Deltager
                  • Nova

Jeg tror det lykkedes – jeg kunne faktisk se støvkornet, det sad lige på sensoren hvor pletten i billedet optræder.

Jeg har efterfølgende taget nogle test billeder og prøvet at strække alt hvad jeg kunne i PS frem og tilbage – donut kommer ikke frem Smile

Rart hvis det bare var det – tak for tipsThumbs%20Up

jesper.husted
                  Deltager
                    • Giant

jakob1234 wrote: Jeg tror det lykkedes – jeg kunne faktisk se støvkornet, det sad lige på sensoren hvor pletten i billedet optræder.Jeg har efterfølgende taget nogle test billeder og prøvet at strække alt hvad jeg kunne i PS frem og tilbage – donut kommer ikke frem SmileRart hvis det bare var det – tak for tipsThumbs%20Up

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Hvad er det?' er lukket for nye svar.