Hvad er der bag rummet?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad er der bag rummet?

• Dette emne har 115 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af lehmann. This post has been viewed 3890 times
Viser 11 indlæg - 106 til 116 (af 116 i alt)
  • Forfatter

jay
      • Main Sequence

.jay2010-04-13 11:50:40

jay
        • Main Sequence

.jay2010-04-13 11:52:36

jay
          • Main Sequence

Jeg vil mene, at når man godtager muligheden for at
          konstanterne kunne være anderledes, godtager man at der nok har
          eksisteret andre universer før, og måske enda samtidig, som har (haft)
          andre konstanter. Hvis der er mere end et univers, er der nok uendeligt
          mange universer, og så vil nogen af dem have de konstanter vores har, og
          der vil altså være mulighed for at liv som vi kender det kan
          opstå der.

Vi kan jo også indele vores have i en masse felter, der hvert får
          forskellig mænge lys. I et givent felt vil der gro præcis de planter der
          behøver denne mængde lys. Så kan disse planter undre sig over hvorfor
          mængen af lys lige passer til dem.

MStauning wrote: … Så hvad er liv entenlig?

Netop!

Der
          er så mange måder vi kunne forstille os liv på, ud over den måde vi
          kender det på, og derudover er der vel uendelig mange måder vi ikke kan
          forestille os eller forstå.

Organismer kunne jo eksistere i en så
          tynd form, at vi slet ikke kan se dem. Variationer i tåger, elektriske
          felter,… Så længe der er noget der kan reagere med noget andet, må der
          være mulighed for liv.

jay2010-04-13 11:52:26

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Jeg tror jeg vil stoppe her, ellers kan tråden som Tommy skrev fortsætte evigt, og vi kommer tydeligvis ikke ud af flækken. Forhåbentlig er der no hard feelings Smile

tommy.frank
              • Super Giant

Æv. Nu var det lige ved at blive sjovt.Og jeg havde lige øjnet chancen for at skabe evigt liv. Det er altid interessant når “eksperter” bevæger sig uden for deres område af bar iver.Geek
              Hvis man taler om liv, så må man gå ud fra at der tales om biologisk liv i den grundsubstans som vi har erfaring med her på jorden. Og dermed en organisme med et grundlæggende molekyle der hedder DNA. Hvis ikke, så er min Ipod fuld af liv.
              DNA’et kan kun tåle temperaturere op til 60C. derefter denatuerer det. Det viser sig så at nogle former for bakterier trives bedst ved meget højere temperaturere, og bjørnedyr trodser alle tidligere regler for hvor liv kan overleve.
              Så hvis man ud fra den klodsede grundifinition vi har for liv kan konkluderer, at et muldyr ikke er liv fordi det ikke kan reproducerer sig, så vil man virkelig elske Erasmus Montanus-Bjørn! Wink
              Mvh. Tommy Frank

Tommy Frank2010-04-13 15:27:23

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Tommy Frank wrote: Hvis ikke, så er min Ipod fuld af liv.

Men det er den. Tusenvis af bakterier trives sikkert godt i din iPod. Jeg læste et sted at i gjennemsnitstastaturet er der mere bakterier end på et toaletsæte …

Tommy Frank wrote: […] bjørnedyr trodser alle tidligere regler for hvor liv kan overleve.

Nuvel, riktignok er det kaldt her på Dokka, men ille er det ikke heller! Wink

Tommy Frank wrote: Så hvis man ud fra den klodsede grundifinition vi har for liv kan konkluderer, at et muldyr ikke er liv fordi det ikke kan reproducerer sig, så vil man virkelig elske Erasmus Montanus-Bjørn! Wink

…. Eller var det mulæselet der var sterilt …? Jeg går surr i dem der. LOL

Men Erasmus Montanus-Bjørn? Er det mig? Shocked

Mvh,
                Bjørn

tommy.frank
                  • Super Giant

Bjørn- Du bør gøre noget ved dit tastatur!
                  Og jo; Nordmænd trodser også grænsen for hvor der kan findes liv. Lad os bare kalde dem for muldæsler, og de er sterile. ( Altså ikke Nordmændende!)LOL
                  Hvad Erasmus angår, så er det en tankestreg – (kort pause). Det var bare henvendt til dig- Bjørn. Tongue
                  Vi er vist ved at ødelægge tråden!
                  Mvh.

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Mit tastatur er næsten nyt, så det ser rimeligt bra ud fremdeles … Det koster kun 66 kroner og derfor køper jeg bare et nyt istedet for at rænse det indvendig. For hvordan rænser man et tastatur indvendig? Jeg ved ikke … men det er der bakteriene trives. Udvendig rænser jeg det stadigt.

Tommy Frank wrote: Hvad Erasmus angår, så er det en tankestreg – (kort pause). Det var bare henvendt til dig- Bjørn. Tongue

Aha, sådan! Smile

Tommy Frank wrote: Vi er vist ved at ødelægge tråden!

Er den ikke skak-kørt for længe siden? LOL

Mvh,
                    Bjørn

heman
                    Deltager
                      • Moon

k_holst wrote: Mit Gæt – hvis jeg skal gøre mig selv rigtig rundtossetWacko

Der er vores kendte univers som videnskaben efterhånden har rimeligt overblik over. Længere ude forestiller jeg mig et tomrum og derefter flere universer tilsvarende vores.

Det kan være at der uden for vores kendte univers sker nye big bang af og til.

Men det bliver aldrig bevist så mit eller dit gæt kan være lige så godt som enhver andens gæt.

Stringe- og M-teoretikere er ellers ret optimiske med, at man evt kan påvise at big bang finder sted i parralelle universer mens vi snakker.

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Det er isåfald en glimrende undskyldning for at snakke mindre! Det vil de sikkert blive meget glad for i de andre universer! LOL

Mvh,
                        Bjørn

lehmann
                          • Super Giant

Jeg vil godt swappe til det univers hvor jeg vinder en kæmpe lottogevinst.

michio kaku foreslår at sorte huller er navlestrenge til andre universer og bagsiden er et White hole (Big bang). Så skal jeg bare lige finde det rigtige

Lehmann2010-04-16 11:58:28

Viser 11 indlæg - 106 til 116 (af 116 i alt)
                        • Emnet 'Hvad er der bag rummet?' er lukket for nye svar.