Hvad er der bag rummet?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvad er der bag rummet?

Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 116 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

nekkos
    Deltager
      • Giant

MÄske der bare er universet. Vi mennesker vil absolut have, at alting skal have en ende. MÄske behÞver universet ikke vÊre endeligt, men det er ikke noget vi kan forstÄ.

Vi vil have mÄl og vÊgt pÄ alt, men mÄske der bare er univers og det ikke ender nogen steder, men bare er der.

Bare en tanke.

mhansen
      Deltager
        • Nova

Det er helt rigtigt, hvad Jesper skriver. At ville beskrive hvad der er udenfor universet giver ingen mening. Igen fordi man har en tendens til at beskrive rummet som en endelig bobbel der befinder sig i et andet rum.
        Som Jay ogsÄ skriver, sÄ kender vi ikke andet end universet. Hell, vi kan ikke engang se hele universet, da lysets ikke har bevÊget sig langt nok endnu. SÄ der er absolut ingen grund til at begynde at prÞve at lave teorier om det. Det kan udemÊrket vÊre en interessant filosofisk tanke, men den vil ikke kunne munde ud i en eksperimentel undersÞgelse.
        SÄ vidt jeg husker, sÄ er vores univers et ekspanderende accelererende uendeligt univers. Det ville give lige sÄ meget mening at spÞrge om hvor universet ender henne. Som tingene ser ud nu, sÄ ender det ikke nogen steder. Og hvis universet er uendeligt, sÄ vil jeg postulere at der ikke findes andet end vores univers.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Hvorfor skal der vĂŠre noget/nogle der har startet det?

rigo
          Deltager
            • Super Nova

jeg gÄr og mailer lidt med dem der pÄ den anden side af universet, sÄÄ

LOL

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

kawzood wrote: Det jeg gerne vil frem til, er at. Der mÄ vÊre et eller andet der har skabt Bigbang, som befinder sig bag ved universet. AltsÄ man er jo startet ET eller andet sted.
              Man kan ikke sige der er INGENTING bag ved universet. Det mĂ„ man ikke sige 🙁 hehe..
              Der mÄ vÊre et eller andet som har startet det hele pÄ en eller anden mÄde.

Jeg kommer litt sent inn i diskusjonen, men skal prĂžve Ă„ forklare det du ikke vet over: Det er enighet innen kosmologien at The B.B. startet fra en singularitet (jfr. det engelske ordet “Singularity”), dvs. et punkt uten utstrekning, men med sĂŠrdeles hĂžy tetthet av masse/energi (noe lignende Sorte hull).

FĂžr dette fantes det ingenting, absolutt ingenting iflg. kosmologien.

Dette er det enighet om, men ikke lenger! Årsaken til det, er at vitenskapen ikke vet noe mer. Utover dette finnes det kun religiþse betraktninger og vit. hypoteser som ikke kan bevises.

Jeg er imidl. enig med deg i at denne singulariteten ikke kan ha oppstÄtt av ingenting, men mÄ ha blitt til pÄ en eller annen mÄte. Ordtaket om at alt mÄ ha sin aller fÞrste Ärsak, gjelder ogsÄ innen kosmologien. Dvs. at det aller fÞrste stadiet av The B.B. mÄ ha blitt til eller konstruert mÄ en eller annen mÄte, men hvordan vet som sagt ingen.

Én teori gĂ„r ut pĂ„ det man kaller “det pulserende univers“, dvs. at universet utvider seg og trekker seg sammen med intervaller pĂ„ noen titalls milliarder Ă„r. Det nĂ„r et visst stadie i sin ekspansjon, for deretter Ă„ kollapse fullstendig ((The Big Crunch) og vende tilbake til utgangspunktet. Det hele starter sĂ„ pĂ„nytt igjen!

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Universet behÞver ikke at have nogen Ärsag. Der behÞver ikke at vÊre noget eller nogen der har startet det. Hvis man gÄr baglÊns i tiden, og kommer tÊt nok pÄ big bang begivenheden bliver universet sÄ lille at det bliver til et kvanteobjekt, og i kvantemekanikken gÊlder kausalitet, determinisme og Ärsag/virkning ikke. Der gÊlder kun statistiske love for kvanteobjekter. De opstÄr og forsvinder af sig selv.

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Ok, men det er ingen tvil om at det hele startet med kvanteskum. Hvis dette skummet oppstĂ„r og forsvinner av seg selv, kan jo dannelsen av singulariteten vĂŠre en ren tilfeldighet ….. er du enig her ?

Mvh Rune.

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Jo, sÄdan som jeg forstÄr det er det bedste man kan sige om det at det var tilfÊldigt, uden Ärsag. Kvantemekanikken regnes jo for den mest sucesfulde videnskabelige teori nogensinde, men det er ikke en klassisk, deterministisk teori. Den krÊver en udvidelse af vores normale begrebsramme hvor vi er vant til at tingene sker fordi noget fÄr dem til at ske. SÄdan er det ikke for elementarpartikler.

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Da skjÞnner jeg prosessen i dannelsen av byggeklossene: Molekylene er en dannelse av to eller flere atomer > atomkjernen bestÄr av protoner og nÞytroner. Disse igjen er bygget opp av elementÊrpartikler som bestÄr av bl.a. kvarker og strenger.

Singulariteten bestod av kvanteskum (dvs. elementĂŠrpartikler pĂ„ kvantenivĂ„): Disse partiklene kan oppstĂ„ og forsvinne av seg selv > hvilket betyr at dannelsen av singulariteten “kan vĂŠre” en ren tilfeldighet (uten Ă„rsak)!

Mvh Rune.

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Jo men nÄr vi snakker om kvanteskum sÄ handler det vel pÄ sin vis om noget der var fÞr big bang, og sÄ er vi jo virkelig ude pÄ gyngende grund.

Det bedste man kan sige med nogenlunde sikkerhed er vel at nĂ„r vi nĂ„r tilstrĂŠkkeligt tĂŠt pĂ„ big bang begivenheden og universets stĂžrrelse er nede i Planck skalaen, sĂ„ gĂŠlder klassisk fysik ikke mere, og der kan derfor ikke findes nogen Årsag til det der skete da universet begyndte. Men det er vel egentlig ogsĂ„ det du siger?

rune.cb.
                        Deltager
                          • Super Nova

Yep, Jesper. Da har du forstÄtt meg riktig! Smile

Mvh Rune.

michaelb
                            • Planet

Hejsa allesammen,

Jeg har lĂŠst med her pĂ„ forum fra sidelinien i et stykke tid nu, uden at poste. Men hele diskussionen om at nogen har sat universet igang “udefra” fik mig til tasteturet 🙂

Hvis man har tid, sÄ kan jeg stÊrkt anbefale denne video fra youtube:

A Universe From Nothing

http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo

Jeg tror hele denne diskussion kommer fra, at vi har uhyggeligt svĂŠrt ved at gennemskue hvor underlig naturen egentlig er. Vi er ikke vandt til at tĂŠnke i disse abstrakte begreber. Begreber som, at der ikke findes sĂ„dan noget som “ingenting” – og at det ikke giver mening at snakke om noget der ligger udenfor universet da universet er alt.

Det er ikke ting vi er vandt til, eller har brug for, at tĂŠnke pĂ„ i vores dagligdag. Ikke destro mindre, sĂ„ peger alt pĂ„ at det er sĂ„dan 🙂 Men se videoen, den er ret god. Den varer en times tid.

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

super fordrag

mr.news
                                • Main Sequence

Jeg synes at et uendeligt univers er lige sÄ ubegribeligt, som et endeligt univers. Denne diskussion fÄr aldrig en mening. Selvom det er spÊndende filosofi, sÄ bliver det aldrig til mere end filosofi.

Kvantefluktuationer eller ej, sÄ fÄr vi aldrig forstÄelse for vores skabelse. Jeg tror det er umuligt, selv med alverdens regnekraft.

Der er dog nogle helt vildt interresante fÊnomener i kvantefysikken. SÞg f.eks pÄ double slit experiment, eller Dr. Quantum pÄ Youtube.

Mr. News

Mr. News2010-03-11 22:02:27

BjÞrn SandÄker
                                Deltager
                                  • Neutron star

Mxzyptlk kommer fra den 5. dimension, det er jo noget alle ved. Og han drar ikke hjem fĂžr han siger sit eget navn baglengs! LOL

Men det der med en singularitet som opstÄr fra ingenting og sÄ eksploderer, har jeg vanskeligt for at forstÄ. Hvordan har trykket opstÄet? Da synes jeg det er mer logisk at det fÞrst har vÊret en big crunch som har lavet dette tryk.

BjĂžrn T. JĂžnsson2010-03-11 22:08:54

Mvh,
                                  BjĂžrn

Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 116 i alt)
                                • Emnet 'Hvad er der bag rummet?' er lukket for nye svar.