Hvad betyder ridser og støv..

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Hvad betyder ridser og støv..

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af landbo. This post has been viewed 572 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Et klassisk emne.

Se denne test af et fotoobjektiv:
      http://www.lensrentals.com/blog/2008/10/front-element-scratches

Jeg tror stadigvæk på at hvis man ikke kan se at der er skidt og støv på ens linse/okular/spejl PÅ STJERNERNE, så skal man holde neglene væk!

Man er langt mere tilbøjelig til at ridse/tabe under afvaskning end man tror.

mvh
      Jens

xplode
      Deltager
        • Nova

Støv kan føre til tap av kontrast, men da skal det være mye støv.

Grove riper kan gi refleksjoner.

Vask burde sjelden gjøres, men en burde blåse av støv ofte så det ikke setter seg støv og annen dritt på glasset.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Ja et emne der, som så mange indenfor amatørastronomi, genererer mange meninger, men måske færre facts. Jeg prøvede lige at regne (sikkert forkert) på det. Hvis man antager at et gennemsnits støvkorn er 0.25mm stort, så er det ca. 10.000 gange større end PV fejlen på et godt spejl (ved 1/20pv spejl – 1/10pv wavefront og 510nm grønt lys). Min Amishlogik siger at man bør holde sit hovedspejl releativt rent for at sikre optimal ydelse.

landbo
          Deltager
            • Nova

Tja, nu var den forreste linse jo også gjort helt øg. Undres faktisk det ikke kunne ses mere ved medlys.

Der er vist ingen tvivl om man kun skal rengøre når det er nødvendigt på optik. Det er nok nærmest uundgåelig der kommer små ridser og coatningen bliver slidt med tiden. Prøv engang og gå spejlet i badeværelset efter med en god lup.

Men læste også, her på internettet, ved en Engelsk spejlmager, at han anbefalede en årlig rengøring af spejlet i ens Newton. Begrundelsen var, som jeg forstod det, at rester af animalsk/biologisk “virksomhed” kunne danne syre der ætsede ned i coatningen.

Så er det vel i sidste ende et spørgsmål om man vil gå med livrem eller seler ???

joergen.k
            Deltager
              • Nova

Vask bare løs der sker intet med coatningen……

HVIS MAN GØR DET RIGTIGT.

landbo
              Deltager
                • Nova

jørgen k wrote: Vask bare løs der sker intet med coatningen……

HVIS MAN GØR DET RIGTIGT.

Skal man dukke sig hvis man drister sig at spørge, HVORDAN MAN GØR DET RIGTIGT ???

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Hvad betyder ridser og støv..' er lukket for nye svar.