Hva så jeg?

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Hva så jeg?

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 242 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

christar
      • Asteroid

Hei!

Jeg er en person helt uten kunnskaper innen astronomi, men jeg håper noen her har kunnskaper og interesse av å forklare meg et par helt basic ting:

Jeg bor i Oslo. I går, ca 23:20, så jeg et himmellegeme rett i nærheten av Månen – nærmere bestemt litt nedenfor og til venstre. Ca en tommelbredde på utstrakt arm. Antar et dette var en planet. Hvilken?

Neste spørsmål: Finnes det kart, og forklaring rundt hvordan kartet skal forstås, som gjør at jeg kan finne ut av slike ting selv?

christar
        • Asteroid

Ser allerede nå at jeg må presisere meg selv:

“Ca en tommelbredde på utstrakt arm.”

Altså, en tommelbredde mellom månen og himmellegemet. Selve legemet så ut som en “kraftig stjerne”.

mortenb
        Deltager
          • Super Giant

Jupiter kan være tæt på månen for tiden.

Prøv at gå til http://www.stellarium.org

download det gratis program. Så får du en fin oversigt over “himmel” aktiviteter.

mvh

MortenB2009-10-01 02:48:15

alfi
            • Main Sequence

hei
            det var nok jupiter du så, den var like nedenfor til venstre da.

alfi

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Det du så til venstre for månen igår ca. kl. 23:.20 ER planeten Jupiter (altså ingen stjerne eller noe annet).

Programmet http://www.stellarium.org som MortenB. nevner, er forøvrig meget bra! Her finner man alle planetenes posisjoner på kvelds/nattehimmelen + en hel del annet (stjerner, stjernehoper etc.) Kan anbefales! Smile

Under kan du se et bilde av stjernehimmelen sett mot sør fra Oslo kl. 21:00. Jupiter står på denne tiden under til høyre (i stjernebildet Capricornus lat. – Steinbukken) og er meget lyssterk:

Rune CB.2009-10-01 15:59:58

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

christar
                • Asteroid

Tusen takk til alle for svar!

Jeg ante ikke at Jupiter kunne være så synlig fra Jorden, så langt unna som den er. Selv om den er veldig stor.

Vurderer å kjøpe meg en stjernekikkert og et atlas for å ta en liten amatør-titt på himmelen.

Neste spørsmål: Noen anbefalinger til konkrete teleskoper samt prisklasse for en helt fersk nybegynner? Kunne gjerne tenke meg å se f.eks. månene til Jupiter samt Andromedatåken.

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

ChriStar wrote: Noen anbefalinger til konkrete teleskoper samt prisklasse for en helt fersk nybegynner? Kunne gjerne tenke meg å se f.eks. månene til Jupiter samt Andromedatåken.

Det kommer veldig an på ditt budsjett. Du vil antagelig få mange forskjellige svar. Dette spørsmålet dukker opp jevnlig her på forumet og jeg anbefaler deg derfor også å lese i noen av de mange lignende trådene i kategorien “ER DU NYBEGYNDER?”. Jeg lister noen av dem nedenfor:

Hjælp til køb af Stjenekikkert

Teleskop til mig og min søn.
                  Søger begynderteleskop

Mvh,
                  Bjørn

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Hva så jeg?' er lukket for nye svar.