Hva bør jeg kjøpe?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hva bør jeg kjøpe?

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af eirik. This post has been viewed 763 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

katastrof0
      • Asteroid

Hei! Jeg er på veien til å kjøpe meg min første stjernekikkert.. Men er
      litt usikker på hva jeg bør velge! Jeg har vel mer eller mindre bestemt
      meg for SkyWatcher da dette merket ligger mer innenfor mitt budsjett.

Bruksområdet vil bli måne og de største planetene samt månene deres i første omgang og fotografering av disse objektene.

Jeg har sett meg ut to modeller

Skywatcher Capricorn 70 EQ1
      Skywatcher Evostar 90 Az3

Jeg er fullstendig klar over at “Bigger is better” Men hvor mye bedre er Evo`n iforhold til Capricorn? Capricorn ligger mer i min prisklasse for øyeblikket..

BB John

katastrof0
        • Asteroid

Ingen?

thomas
          • Giant

Begge teleskoper tilhører “legetøjs-kategorien”.

Jeg kan udmærket forstå at man som nybegynder ikke vil smide mange tusinde kr efter en kikkert man måske hurtigt mister interessen for.

Problemet med de billige teleskoper er bare, at de er af så lav kvalitet at de er svære at bruge, og man risikerer at blive træt af teleskopet og ikke af himlen.

Mit råd er derfor at du sparer yderligere en smule op og så køber en kikkert af typen Dobson. Til måne og planeter vil selv den mindste værre fin.

katastrof0
            • Asteroid

Vel. Det endte med kjøp av 90mm`n.

Noe som igjen endte med oppgradering 3mnd etterpå så du hadde rett Thomas

Teleskopet i seg selv var nå grei nok hvis du ser bort ifra lengden og de dårlige okularene, men monteringen (Eq2) var fullstendig håpløs. Evostar`n ble kjøpt brukt og solgt videre med minimalt tap så det gikk bra til slutt.

Oppgraderingen ble en 150mm Celestron Omni XLT Newton på Cg4 (Eq3-2) montering som fungerer aldeles glimrende.

BB John

eirik
              • Planet

Jeg gikk selv på samme “blemmen” når jeg for en del år siden startet med astro. kjøpte en billing EQ2 med en billig 114 mm newton. Jeg var jo mildt sagt “grønn” og presterte attpåtil og ringe å klage på den medfølgende motoren “gikk jo så tregt” Clown følte meg ikke lur da. Når man er så grønn og får av butikken anbefalt slike teleskop så blir jeg litt oppgitt! Denne opplevelsen gjorde faktisk at hele hobby`n ble lagt til side i noen år før jeg bestemte meg for å starte på nytt.

Da kjøpte jeg en 8″ Dobson som snudde opp ned på alt og jeg var hekta :). Hadde mange flotte visuelle observasjoner og lærte å kjenne himmelen fremfor å kjempe med en elendig EQ montering. Et slikt type dobson teleskop skulle vært et obligatorisk første teleskop. Etterhvert har det blitt en Sphinx montering en 80 mm ED refraktor samt en 66 mm ED og nå en 150 mm Maksutov for ikke å snakke om mitt lille 5 kvm hage observatorium Tongue. Dobson teleskopet solgte jeg senere for en billig penge til en guttunge som vurderte og var blitt anbefalt en billig EQ montering Angry håper jeg dermed sparte han for mye frustrasjon og at han dermed forsatt driver med denne fantastiske hobby :).

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Hva bør jeg kjøpe?' er lukket for nye svar.